Mus iFokus

Mus

Etikettmöss-med-djur-och-människor
Läst 707 ggr
Chese
2012-06-28 14:39
0

Skillnad?

Vad är de för skillnad på mus och råttor förutom storleken?

Grodan
2012-06-28 14:53
0

Populär fråga.

Man skulle kunna tro att jag kan svara på den. Men icke.

Så jag sökte lite på sajten och hittade massa skoj.

-------------------------------------------------

I tråden Vad skiljer råttor från möss? skrev Terato i #3 detta:

Här hittade jag en gammal men inforik tråd:

Möss vs råttor?

Största skillnaden tycker väl jag är att möss är mer försiktiga men också snällare, lugnare och ofta keligare. Råttor är framfusiga och tar vad det vill ha på alla sätt(oftast). De kastar sig över dig. Men de har sämre flockegenskaper och katastrofal hälsa. De kräver mer aktivering. Det är min uppfattning. Mushanar lever sällan tillsammans medan råtthanar gör det. De skiljer sig i naturen genom att råttor är mer utpräglade flockdjur. Men som sagt finns det uppfödare som lyckats ta fram mushanar som kan leva fredligt ihop hela livet. Det säger väl ganska mycket om hur långt musaveln har kommit vad det gäller snällhet!

Jag älskar både möss och råttor på olika sätt. De är inte himla lika varandra i sättet faktiskt, som man kan tro. De äter lika, har väldigt lika anatomi, är sällskapliga och väldigt vackra.

Vill man ha ett litet kärleksfullt djur som inte kräver så mycket, tar lite plats och som gärna sitter och myser i handen ska man ha en mus. Vill man köra agility och göra massa saker med sitt djur som kräver mycket av din uppmärksamhet ska man ha en råtta.

Sen finns det faktiskt de som kör agility med möss också. Och det finns givetvis myspotatissäckar till råttor också! Det skiljer väldigt mellan individerna.

Åk till några uppfödare och träffa MÅNGA möss och råttor. Kom på träffar och utställningar.

Jag tycker ofta det är ganska lätt att se vilka människor som är musmänniskor och vilka som är råttmänniskor. Sen finns det förstås vissa som älskar båda sorterna också.

Men jag tänker på en vän som hade råttor förut. Hon förstod dem aldrig. De var aldrig nöjda med att springa och utforska bara ett bord. De ville hela tiden iväg, iväg. Hon trivs mycket bättre med möss som är nöjda med det lilla och ofta mycket stillsammare. De får springa på ett bord, har lite leksaker att kolla på och kan sysselsätta sig i timmar. Råttan hade stirrat på dig efter några sekunder och velat iväg.

Sen vet jag en annan som skaffade möss som förut hade råttor och blev så besviken över att mössen är så försynta och inte så gåpåiga som råttorna. Det finns möss som är gåpåiga också, förstås. Men de är till naturen lite mer försynta och kanske behöver ta en tass i taget upp i din hand medan råttan är uppe på axeln på en minut.

Svårt som sjutton att förklara! Särskilt eftersom det är så individuellt. Men möss och råttor är tillsammans med hundar och katter mina absoluta favoritdjur. De är väldigt kontaktbara och det är så himla mycket djur i de små kropparna!

Och särskilt med mössen är det en nästan euforisk känsla när man får den där fina kontakten. Det är svårslaget alltså.

-----------------------------------------

Sedan har vi givetvis den urgamla artikeln: Skillnaden mellan mus och råtta

----------------------------------------

När du ändå håller på kan du göra ett kul Quiz. Mus eller råtta?

-------

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2012-06-30 11:08
0

Chese, fått några svar eller har du flera frågor och funderingar?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chese
2012-07-01 21:16
0

jag har blivit lite klokare men tar gärna emot fler svar