Mus iFokus

Mus

Etikettermatutfodring
Läst 1268 ggr
bollen_bella
0

Ärtor

När man ska ge sin mus ärtor, ska man ta fram frysta och låta dem tina upp, lr kan man koka dem först lr ta konservade (det sista är jag dock mkt tveksam till). "Vanliga" gnagare brukar ju alltid få färskmat, men det är svårt att ge ärtor som inte är "behandlade" på ngt vis…

MVH Isabella & Leo

mandymoo
0

Jag tar dom från frysen o spolar dom en stund i varmt vatten, så att dom inte är små isbitar när jag ger dom.

Grodan
0

Precis! Spola i eller ligga och dra 5 min i hett vatten. Sedan serveras! Mums och nyttigt!

här min ärtätarserie:

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

Vattnadal
0

Jag har världens bästa ärt-tinar-apparat. Det är egentligen en "the-kula" av keramik, formad som en mugg utan handtag, som ställs i en thekanna, och så är det fullt med småhål. Jag fyller dne med ärtor, ställer den i vasken, och spolar på fullt med varmvatten. Ingen rinner över kanten, och ärtorna tinar på en kortis.

Sedan låtar jag det droppa av, och tar med ärttinaren upp till mössen, matar alla, går ned och sköljer ur den, så är den klar att använda igen nästa gång. 

Funderar om jag ska börja tillverka ärttinarapparater till musfolk. Kanske blir en storsäljare!Skrattande

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Bara så länge vatten är "gratis"… Räcka ut tungan

amaira
0

Nämen - jag HAR ju en sån "ärttinarapparat" undanplockad på vinden tror jag. Ska genast plocka fram den. Tack Elin!

Jag tar antingen fram och låter ligga och tina i en plastpåse, eller värmer lite i micro och låter tina sen. Ger när de är rumstempererade. Vill inte "koka" eller nåt som tar bort vitaminer i onödan.

Eller så har jag dem i en bytta med varmt vatten och häller ur vattnet med en sil när de tinat. Ja, och majskorn också förstås, de älskar majsen lika mycket.

Nu på sommaren får de nate/våtarv som är mycket nyttigt med en bra aminosyrasammansättning, de verkligen älskar nate och jag brukar försöka ge dem lite varje dag.

Och så får de gräsvippor/gräsfrön av skilda slag, samt gräs som de får leka med.

Terato
0

När jag är lite lat brukar jag lägga dem i en skål och lägga på buren och ställer inte in den förrän om en stund när de tinat av sig själva. Lite elakt.  Men den som väntar på nåt gott..

Ska prova med lite ärtbad sen. Så de får kämpa.

Kom förresten på en lite rolig grej nu med vatten. Plockade lite olika typer av blad och grönt ute. Också tog jag ett litet glasfat och ställde på övervåningen i buren och lade bladen med stjälkarna i vattnet. Mössen klättrar liksom och hämtar blad nerifrån. och bladen klarar sig mkt längre i och med att de står i vatten.. fint är det också!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

amaira
0

Vad smart Terato! Med växter i vatten ovanpå buren.

Hos mig går det till på motsatt vis. Jag sätter in gräs, blad och grönt i buren, och de placerar det hela i vattenskålen. Jag förstår inte hur de vet att de ska göra det. Förvånad

Ibland tar jag kvickrot (gräs med nyttiga rötter) med lite rotsystem åt dem. Detta sättes ofelbart i vattenskålen med rötterna i vattnet. Jag har kloka möss. Skrattande

Highlandertess
0

Apropå ärtor…min Lily tyckte att den passade bra som boll igår. Hon lekte lite med den och såg nästan ut att spela fotboll ett tag, innan hon åt upp den :-) Leka med maten får en helt ny mening…hehe…