Mus iFokus

Mus

Etiketterföreningutställningträff
Läst 760 ggr
Velinga1984
2

Min första utställning

Just hemkommen från Alingsås

Det resulterade i Bästa Pet 1 , Bästa Pet 5 och några hederspriser :) Tänkte bara skryta lite, och du Grodan det var min silver agouti som vann FlörtTungan ute

Det mest komiska är att de möss som jag trodde kunde uppföra sig inte alls var på humör och mina möss som jag inte alls trodde kunde uppföra sig, de placerade sig i Bästa Pet. Alla mössen förvånande mig på olika sätt.

Grodan
2

GRATTIS! Vad kul!!! SkrattandeKyss

En annan sak som ni kanske inte vet, men som jag kommit på är: Kerstin har magiska händer. Möss faller i koma vid hennes beröring… Flört

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Velinga1984
2

TACK! Kyss Jag är i chocktillstånd Förvånad iofs bara 25 möss anmälda (vart var alla ni andra? Flört ) Jaa, hon verkade ha magiska händer för inte trodde jag ens att mina placerade möss skulle få A-pris. Det var mest en kul grej för att testa deras stressnivå Tungan ute

Grodan
1

25 anmälda är ganska bra ändå måste jag säga.

Får vi se dina fina rosetter? Och de snälla mössen vid sina rosetter? Tungan ute

ajanki
0
Velinga1984
1

Oj då, jag tyckte att det var väldigt lite anmälda. Kort kommer imorgon tänkte jag Skrattande

Grodan
0

#5 När jag dömde PC i Vårgårda var det inte så många fler än 25…

Visst är det tråkigt, speciellt när PC är den viktigaste klassen enligt mitt tycke… men men

Littlem
0

Skoj!  Det är rätt intressant o se det där. För som asgt, de som är bäst hemma är inte alltid bäst på utställning efter de åkt i sina transportburar o skumpat o sen stått på ett bord med massa nadra med folk runtom o blir upplockade av en främling.

Vill se bilder på muslingar breve sina repsektive rosetter!

Velinga1984
0

Ska strax fota mina flickor här hemma men kom en sak inatt. Jag har en mus ifrån Littlem, kan jag ändra nu att hon heter Svartlings Ravenna istället för enbart Ravenna ?

Det negativa med utställningen var att två av mina möss har hack i öronen, så de får stanna hemma hädanefter verkar det som. Vilket är väldigt synd i då det är mina mest sociala och snälla möss, som tex sonen bär runt på utan problem. De fick jättebra omdömen av Kerstin förutom AB för hacken Obestämd

Velinga1984
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bästa Pet - 5, Goldens Hemi (här hemma kallas hon Linn). I stamtavlan står det beige, sen fick jag veta beige agouti men Domare Kerstin ville ha henne till Silver Agouti Colorpoint. Så vi får väl lita på domaren Flört

Velinga1984
1

Bästa Pet 1, Stål-Kajsa (här hemma kallas hon för Selma). Silver agouti

Velinga1984
0

En smakprov på de nyinköpta oxå, 1 tricolor, 1 splash och 1 siamese abu.

fast den bilden får ni allt klicka upp eftersom jag måste ju skryta om mina vinster i denna tråd Flört

Littlem
0

Du lär inte kunna byta. Mössen var ju "döpta" och reggade innan jag fick mitt uppfödarnamn.

Söta ansikten på nykomlingarna!

Velinga1984
0

#12 Ja det är sant men jag trodde att man kunde lägga till det eftersom du är reggad nu Glad

Tack, dom är verkligen supersöta. Är imponerad att jag inte tog alla honor som Kent och Kerstin hade med sig *klapp på axeln* Tungan ute Siamesen är från Gutke dock, men likasöt ändå även om hon inte syns.

Grodan
0

#9 Ang. färgen på musen så skulle jag säga Agouti Burmese eller Silver Agouti (kan även gå som Falsk Silver Agouti). Agouti Colorpoint ser mer ut som Colorpoint och visar inte sig inte som så tydlig "Silver Agouti".Skrattande

Velinga1984
0

#14 Jag fattar ingenting, hon är inte alls lik min andra silver agouti som finns i inlägg 10. Linn är ljusare, dock har hon mörkare nos än kroppen. Inga flickor ska dock avlas på men hur vet man vilken färg hon är? Stamtavlan är rätt blank, så den kan man inte spåna efter. Kerstin sa dock att hon kunde bära på tecknat för hon har en vit svanstipp. Tänk vad man lär sig mycket genom att tjuvlyssna och ställa frågor Tungan ute

Grodan
0

#15 Din andra tjej är en "riktig" Silver Agouti - det är därför jag var intresserad av henne.

Det är antingen extreme dilution eller himalayan som gör att hennes färg är ljusare. Samt givetvis andra faktorer som ej renavel eller "gensoppa"…

Silver Agouti är en Agouti med två chinchillagener. Chinchillagenen betecknas c(ch)

Agouti Burmese är en Agouti med en chinchillagen och en himalayagen. Summan blir: A-c(ch)c(h). Vore den inte Agouti vore den en vanlig Burmese.

Falsk Silver Agouti (även kallad Beige Agouti) är en Agouti med en chinchillagen och en extreme dilution-gen: A-c(ch)c(e)

Agouti Colorpoint är en Colorpoint med Agouti-tickning. Det är extreme dilution-genen, c(e). och himalaya-genen, c(h) som ger denna. Alla kan inte se skillnad på en vanlig Colorpoint Beige och en Colorpoint Agouti.

Velinga1984
0

#16 Åhh, tack SkrattandeKyss

Grodan
0

#17 Så lite så. Det är faktiskt ett litet helsikke att se skillnad på en del varianter. Speciellt när även en riktig Silver Agouti inte är speciellt rastypisk i färgen. Din tjej är t ex ovanligt brun och gul i färgen. När hon var ung och jag träffade henne var hon mer svart/vit som Standarden kräver… (Även det tyder på ej selekterad avel samt gensoppa, men det går att rätta till!!!)

Kan du berätta mer om utställningen osv? Det var även drive-in inoff för övriga arter. Kom några "övriga arter"? *nyfiken*

Velinga1984
0

#18 Jag är inte intresserad av avel och om du känner att det är något som du vill ha så kan hon flytta om du har någon annan hona att erbjuda Flört

Svemus-utställning gick ut först med Kerstin som domare, Birgitta G satt sekreterare.Tyvärr åkte jag hem när denna var slut eftersom jag började få riktigt ont i huvudet av dålig syre.Så jag missade både den inofficiella klassen för övriga arter och drive-in officiella som Kerstin och Birgitta hade ihop. Men det fanns pygmemöss, taggmöss och nataler som ställdes ut i den in-officella klassen för B.Gutke. Ett fåtal i varje art, men kul att se de olika arterna. Tyvärr har jag otroligt dålig koll då jag bara var intresserad av själva bedömningen, samt ville veta hur hon resonerade inför varje mus. Så jag har mer koll på att det var mer flertalet av mössen som fick AB, B och C och desto färre fick A-pris. Flört

Grodan
0

#19 Oj, pygme´möss… Förvånad Tycker verkligen inte de är redo för utställning…

[greywitch]
1

Men Velinga, det är ju duuuuuuu, ha ha ha ingen av oss kopplade på att det var vi (nästan grannar) Skratt Nu när du träffat mig o pratat mycket med mig så kanske du vågar lämna ut nåt telenummer i mail så vi kan ha lite mera kontakt kanske? ifall du vill?

Kram

#20 Jag kan säga dig grodan att jodå de var verkligen redo för utställning :) Det var en underbar upplevelse. Glad

Och nej de togs aldrig ur sina petboxar, de bedömdes utifrån hurdana de var i beteendet inne i boxen Flört

Jag ska vara snäll och lägga in lite bilder ifrån min del av utställningen i en egen tråd så jag inte stjäl Velingas tråd nu när hon verkligen lade ner många timmar på att höra och se ALLT domaren sa och visade :)

Velinga1984
1

#21 Jaaa, jag lämnade inte alls utställlningsbordet under någon del av bedömningen och jag lärde mig massor Skrattande Skickar pm.

[greywitch]
0

Förlåt Velinga glömde ju….GRATTIS till dina vinster :)

Velinga1984
1

#23 TACK Skrattande Känns riktigt kul, min första utställning och en massa priser med mig hem Tungan ute

Grodan
0

#21 Ok. Men alla pygméer är inte så lugna och trygga och kan bli väldigt rädda och hoppa iväg långt…

Kul att få veta om utställningen.

Velinga1984
0

#25 Jaa det var några pygmer som var på rymmen men som otroligt nog fångades in igen för jäklar vad de kunde hoppa Förvånad Som tur är så var vi två som fångade varsin del av utställningen så ihop blir det en helhet Flört

[greywitch]
0

#26 Jag såg ju bara en pygme som var på rymmen och den var det vild jakt på he he he men en otroligt snabb kille fångade den med bara händerna och jag var snabbt framme med burken o fick i den där. Så går det om man inte stängt locket på petboxen ordentligt. Bäst att tillägga att det INTE var min som var på rymmen :)

Velinga1984
0

#27 Var en tidigare på dagen också som rymde vid alla utställningsburar.