Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1258 ggr
bollen_bella
0

Hur få bort lukten?

Är en nybliven musägare efter ett par års uppehåll med dessa underbara djur:D

Det som jag har problem med är att min mushanes bur luktar väldigt mycket. Han bur står i mitt rum och har inte möjlighet att stå någon annanstans, men så fort man kommer in i rummet känner man den stanken av den i hela rummet trots att man haft fönstret på vädring hela dagen och bordsfläkten på… Jag visste att hanmöss luktade mycket, men inte SÅ mycket, han är en verklig stinkmus ;)  Om jag inte kan hitta på något som lindrar stanken lite får jag inte ha kvar honom för mina föräldrar, men jag älskar ju honom så otroligt fast han inte luktar så överdrivet gott…

Han står på "toa- lätt" strö som byts varannan dag eller mer och han får komma ut ett par timmar om dagen. Han står i en sån där "duna bur" tror jag, en sån med plast runt och galler upptill.

Vore mycket tacksam för hjälp!

Muszimba
0

En del hanar är väldigt revirtänkande och markerar in sitt revir, alltså buren, mycket mer än andra. Jag har haft 1 hane som gjorde som din, men de 2 hanar som jag har nu är inte alls revirtänkande, utan de tillockmed bor i samma bur som är en Dunabur. De luktar precis som mina ttjejer gör.

lothus1
0

Om du vill minska lukten lite rekommenderar jag att du byter ut din bur till en glasbur/terrarium/akvarium och testar att byta ut toa-lätten till tex. flis. Detta reducerar stanken en aning.

Så som jag uppfattat det så rekommenderas det att bytas strö oftare i hannars burar eftersom de flesta luktar mer än honor. Har själv ingen erfarenhet eftersom jag bara har töser. 

Han kommer säkerligen inte att lukta mindre i framtiden.

Jag kan förstå att detta blir en merkostnad, men vill du behålla din lille vän så är ju detta ett tips =o)

Lycka till!

Kramen!

Grodan
0

Jo, visst kan han lukta mindre i framtiden. Han kanske är i sin sexuella topp just nu (vid ca 3-8 månaders ålder)- då brukar de lukta mer samt även vara mer noga med att märka in reviret för att locka till sig honor.

Sedan kan det även vara så att du städar så ofta att han stressas av det och måste pinka in allt från början igen. Kanske skulle du försöka få honom att gå och kissa i en speciell låda i ett hörn - om inte just nu så i a f i framtiden.

Jag måste säga att jag tycker att det är överdrivet att prata om STANK. Fast visst kan det vara så att vissa hanar luktar mer. Generellt sett luktar ex stora engelsktypade korthårshanar ofta mer än svensktypade långhårshanar. Men stinka, näe… bara om du inte rengör ordentligt. Grön såpa tycker jag är väldigt effektivt mot inpissade leksaker och tillbehör.

Och absolut bästa bottenmaterial är aspflis/aspspån, men du kan även prova miljöströ eller Q-strö eller vad det heter… (Det sägs ta bort lukten effektivt!)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Highlandertess
0

Vår hane Rai luktade ganska rejält förr, men han lugnade sig för nästan 2 månader sedan. Före det hade han någon lugnare period på ca 1 vecka åt gången, men nu har det hållit i sig. I juni blir han 1 år, så det kanske är åldern. Iaf så brukade vi ha tänt lite doftljus då det var som värst. Det plus städning lite oftare hjälpte.

lothus1
0

Grodan vet massor om möss och om någon har rätt så är det hon =o)

Kramen!

amaira
0

Och jag kallar det också för "stank" när en hane luktar tillräckligt mycket. Doften dominerar hela rummet, och det är inte en sådan odör man vill mötas av i sitt hem. Står man ut själv, är det lite "skämmigt" att ta hem folk/gäster… Det är helt enkelt inte trevligt, sen må man älska möss hur mycket som helst.

Men det jag tar fasta på när jag läser ditt inlägg bollen_bella, är "nybliven".

Nu har jag inte sådär jättemycket egen erfarenhet, men när jag har tagit hem en ny hane har de luktat väldigt mycket i början, för att efter cirka en månad minska på stanken. Det är som om de i sin första omställningstid, då de kanske även är lite oroliga efter att fullständigt ha bytt miljö, har behov av att "hävda sig". Jag kan ha fel, men ge honom lite tid, det kan ge med sig.

Inga av mina hanar "stinker", de luktar knappast ens.

Pehpsii
0

om det luktar jättemkt så brukar jag lägga själva plastbottnen i vatten med lite klorin + huset där det kissas mkt. Låter det ligga där en stund. Sen skrubbar jag av allt med grönsåpa. Säger samma som Grodan att flis är bättre mot lukten än vad toa-lätt är. Just nu så blandar jag 40-60 toalätt och flis.

Mina pojkar brukar turas om att vara "luktiga" men en gång var de båda det samtidigt (och då STANK det) och då satte jag en doftgran över dem (sån man har i bilen). Då luktade det citron istället ^__^

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

kastrullis
0

Doftgran!!! Skrattande

Jag tycker fortfarande att blomjord är det i särklass bästa om man vill ha en luktfri bur.

Har just märkt att mina möss gillar att ha ett mjölkpaket med lite strö i som toa och om de inte har det, så väljer de en hörna som de går och kissar i.
Mjölkpaketet är ju lätt att ta bort ofta.
Har för mig att Stjärnvindens möss gör/gjorde så också.

Pehpsii
0

Min Ikaros sover i ett mjölkpaket. Dte är bra inredning i allmänhet just för det kommer ju tomma löpande

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

bollen_bella
0

tack för alla tips!

Jag har oxå tänkt på att han kanske vill "kissa" ut sitt revir igen om man byter ofta, men han blev byten varje dag i affären… Han är ju också ganska nyinflyttad, men han verkar inte vara stressad.

Grodan
0

#8 smart tips! här finns aldrig några mjölkpaket så jag har aldrig kommit på tanken att prova. Mjuka kartonger gnager och bäddar mina möss med - så de som har toalåda har små skålar.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️