Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 385 ggr
Ellinor_ludde
0

Svea börjar bli tjock!

Min lilla söta mushona på snart 7 veckor har börjat bli tjock :/
Det konstiga är att de andra mushonorna är perfekta och inte
det minsta tjocka medans svea blir tjockare och tjockare. Hon
ligger och sover nästan hela tiden. Är det något fel på henne?

Prizma_o_Kristall
0

Hm, när köpte du henne???

Det jag tänker på är att du snart kommer ha små muslingar hos digSkrattande

Kramar//Carro

Grodan
0

Samma tanke här…

Tips, läs artikeln Min mus får ungar - så du är lite mer förberedd - samt mata på henne duktigt. Inför förlossning behöver hon mer kalkrik mat, så ost och smör kan du bjuda henne på. En liten bit rå lax är också bra att ge, ger mycket energi och mättnad så att hon orkar föda ungarna!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellinor_ludde
0

Ååå gud, det tänkte jag inte på :')
Jag har köpt henne från en uppfödning
som typ säljer möss till zooaffärer. Men
jag köpte den innan den kom till affären.
Ja, gud ja! Ska man ha henne i en seperad
bur eller ska hon gå i samma bur som de
andra små tjejorna. Oj, detta hade jag ej
förväntat mig, gud va glad jag blir :'D
Kommer ta hand om henne "extra" mkt.
Mmm, ska läsa den artikeln :)

Grodan
0

Hon är så ung att jag tycker att hon kan få vara med sina burkamrater, de hjälps då åt allihop med ungarna. Se bara till att hon får den extra mat hon behöver och att inte de andra snor allt. Flört

Ellinor_ludde
0

mm, men kan jag vara säker?
Hihi, blir riktigt besviken om hon
inte får sina ungar! Men asså, kan
man åka och kolla om hon verkligen
ska få ungar?

Grodan
0

möss är bara dräktiga 19-21 dagar, det är knappt 3 veckor, så mkt tålamod har du väl?

Jag skulle nog tycka att det vore bäst att hon INTE fick några ungar för

• hon är för ung
  • det är en tjuvparning (vem är fadern)
  • det är svårt att sälja möss som inte är framavlade med speciella syften som tex utseende, temperament etc
  • du är ganska nybliven musägare och kanske inte orkar ha så många möss att sköta helt plötsligt
  • det kan bli flera hanar i kullen och de kan ev inte bo ihop hela livet - då har du flera burar med en hane i varje om du inte lyckas sälja dem
  • om det blir en negativ sak för dig (t ex att du får en massa möss som du inte orkar sköta) så kanske du förlorar ditt musintresse och lämnar oss - det är mycket vanligt!!!

Men du kanske har tur och det blir en liten kull med enbart några honor!!! *håller en tumme*

Ellinor_ludde
0

Ååå, hoppas jag med.
Nu har jag gjort i ordning en tallrik med bra mat, läste din artikel om mat som man kan ge utöver den vanliga "foder"blandingen.
Men jag skulle vilja få veta lite mat jag kan röra ihop som är bra
för dräktiga mushonor. Har massor i kylen som kanske hon kan
få? Kan de äta majonäs? gräddfil och bostongurka? Har faktiskt
ingen aning och vågar absolut inte ge dom något som kan vara
ohälsosamt för de små liven :)

Grodan
0

Nä, oh, sånt ska du inte ge. Riktiga råvaror som ägg, rått kött, rå lax (rökt går också bra), tinade räkor, tinade ärtor, tinad majs, grönsallad, broccoli, blomkål, frukt, lite ost/keso/smör mm.

Näringsfattigt är allt med konserveringsmedel i burk! Dessutom ska inte möss ha mat som är tillagad, kryddad etc. De ska ha råvaror. Rått ägg är inte alls en nackdel, men kokt går bra det med.

bollen_bella
0

Jag blir avundsjuk om din Svea är gravid!

Varför kan inte hanmöss oxå få ungar? ;0)

mandymoo
0

#9 Inget att vara avis på… inte när man inte planerat kullen noga. Att ta bebisar är inget man ska göra bara för att det är kul o gulligt. Utan det ska vara väl planerat.

Många gulliga, söta o trevliga sällskapstöser är just bra till sällskap men är därför inte automatiskt bra avelsdjur…  bra att tänka på.

Sen är ju hanar så otroligt goa o sociala *ler* bara älskar mina pojkar… synd bara att man inte kan ha så många i varje bur…