Insekter i?
En utav mina kompisar har också möss, dock är hon yngre än mig och har ingen dator. Hon frågade mig detta och jag är inte så kunnig så jag måste fråga er…
Hon har som små insekter i fodret, (de lever) är det farligt eller så för mössen?
no rain, no rainbow.

Det är inte bra. Ohyran förstör fodret, det kan mögla och det blandas också med ohyrans bajs.
Hon bör kasta maten, köpa/blanda ny, se till att ha det i en burk med lock på.
Det är troligtvis larver av en liten fjäril. Ganska vanligt, och är inte farligt för mössen! Däremot förstörs mycket av näringen i fodret. Och som Camillhe skriver så kan fodret också bli helt förstört.
Att skaffa nytt foder är bra. En burk med lock, bör vara en sådan som inte släpper igenom någon ohyra! De små fjärilarna kan klämma sig in i vanliga burkar med lock.
Om din kompis har ögonen med sig nu, kan hon troligtvis se små fjärilar fladdra runt i rummet ibland. Försök slå ihjäl så många som möjligt av dem.
Det är bra om hon kan bli av med dem så fort som möjlligt.
Som de ovan säger så är det inte bra ohyran solkar ner maten. Mjölbaggar eller larver av fjärlien *som jag inte kommer ihåg namnet på* men fjärilen kan föröka sig inomhus och bli ett riktigt problem som Anticimex måste ta hand om så ha ihjäl dem om ni ser ljusa små fjärllar surra runt maten eller buren.
Bäst är att köpa mat och frysa den innan ni ger den till djuren, då har man dödat sån ohyra.
MvH Tsunamis
Skulle man själv äta müsli om den kröp omkring små djur i? Nope. Där har vi facit.
//frida
#4. Skulle du själv äta t.ex. mjölmask eller flugor?
Mjölmask ger somliga till mösssen, som extra proteiner, och mina möss kan noggrant smaska i sig en fluga om den kommer in i buren och de hinner fånga den.
De har nog varken skada, eller något emot, att smaska i sig en och annan foderlarv. Däremot ska inte maten bli förstörd av deras avföring, eller näringen försvunnen.
#5 Jag menar att det är skillnad på att ha kryp i livsmedel där det inte ska vara kryp och att få i sig dem ändå frivilligt/ofrivilligt. Man låter ju inte levande mjölmask ligga i torrfoderblandningen jämt bara för att det är trevliga mumsbitar för mössen.
//frida
Nej, det har du fullständigt rätt i Digitalis.