K: Blå Hona
Är intresserad av att köpa en blå hona till avel och allmänt mys (lh/kh/satin/tex spelar mindre roll, mer prio på bra storlek och temperament). Krav på superbra temperament, som för mig betyder lugn, trygg och nyfiken samt att hon inte är dominant lagd utan är snäll med andra möss :). Hon får gärna vara från 16v och uppåt.
Planen är att hon i första hand ska få dejta min hemmabakade Blue Stone kille framöver.
Vad vill du göra då? Vill du göra flera Blue Stone eller Blue?
Jag pysslar ju själv en del med Blue Stone och andra c-gens Blue. Ett utbyte kan vara skoj. 
#1 Ja alltså, jag fick ju blått som en ren överraskning i förra kullen. Jag vet inte om du minns den tråden där jag frågade om färg på en kille som var ljust grå men tickad, han har i vart fall blivit större och jag kan inte få honom till annat än blue stone efter att ha sett bilder. Dessutom ser han exakt ut som sin pappa (stone), men blå. Sedan har han en bror som är riktigt långhårig, som är sö crème men då bör bära på blått som jag vill spinna vidare på :). Jag såg bilder på blue stone med point vilket jag tyckte var riktigt läckert så det vore kul att baka hemma, men det bör jag ju kunna göra med en av dina blåmesar?
Och om jag får fantisera fritt är jag även sugen på tecknat i blått
#2 Är han tickad Blue eller solid Blue? Tickad Blue blir ju Blue Agouti, Blue Silver Agouti osv…
Jag har två honor från Denimkullen som jag kan sälja. Det var en stor kull på 13 st vid 4 veckor. Två sålda har visat sig vara lite vaktiga. De 5 jag har här har dock inga sådana tendenser.
De är e: Morakullan´s Smulemus, Blue Even, SH (anlägsbärare av LH) u: TAMs ÅskLedare, Blue, SH (blev 1 år och någon månad, juvertumör)
Födda 28 januari. Inte supervackra i typ och storlek. Mindre korsad typ. Kan återkomma med foto. De är heller inte superbra i färg… Men jag tycker de är väldigt trevliga, utan problem. Lätta att hantera, inget bråk i flock, nyfikna och snälla.
Pappan är tickad, och ska vara stone. Lillkillen ser likadan ut men blå och jag har då dragit slutsatsen blue stone. Jag är inte alls insatt i genetiken ännu, men isf måste ju pappan istället vara typ beige agouti eller något sådant och ungen blue agouti som du säger.
#5 ser gärna bilder. Dessa killar är med av korsad typ men ganska robusta och med nalleansikten. Sitter på telefonen nu så kan inte lägga in bilder tyvärr. I min tråd där jag säljer satinkillar, hane 1 där har jag kommit fram till är samma färg som den blåa jag pratar om i denna tråd, fast i satin och är ju då lite mörkare i tonen
Knepigt att se… Tycker han ser mest… *host* grön ut.. .hehe
#10 Haha, men då har jag ju iaf lyckats med något revulotionerande ;)
Det blir gärna så när man fotograferar ljusblå djur…
Alltså, på nästan alla andra bilder se han beige ut, och det blir ju med fel.
Men en stor, eng.typ luuuuuuugn hona till honom är planen då :)
Oki. Då kan inte jag hjälpa dig. Inga av mina Blueisar är Engelsktypade. Jag ska selektera lite på typ och se hur det går… hehe… men vi kan prata om saken om någon generation då.
Jag puttar upp denna tråden då jag fortfarande söker en blå hona, dock har jag ändrat "kraven" lite vilket innebär att jag söker en blue sh satin eller möjligen satinbärare. Helst eng.typ men möjligen korsad med dragning åt eng.
Jag kommer högst troligen att befinna mig på SM på söndagen och kan hämta då :)
#8 jag hoppas på blå kull när som helst men jag vågar knappt nämna det innanjag vet att de får leva…jag har haft lite otur med mina blå. Men mina blå lär det finnas silvrering (si/*) i så du vet om det.
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#16 Det gör inget alls, jag är i första läget inte ute efter att avla perfekta blåa, utan vill försöka få fram samma nyans som jag hade på hans kullbror och då tänker jag att silvrering bara kan putta det åt rätt håll. Men blir dina satiner eller iaf bärare?
Kan bli satiner eller bärare för det finns satin i linjerna
#18 Toppen! Håll mig uppdaterad :)
Absolut :)
denna parning är det så uppdateringen kommer där i så fall:
*putteliputt* Fortfarande aktuellt. Kommer till SM i september och kan hämta då.