Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 305 ggr
Ellinor_ludde
0

UNGARNA HAR KOMMIT :')

Nu när jag kom hem vid 5 tiden på eftermiddagen låg 6 små söta
muslingar under sveas mage. Kl.18.00 var de 9 st! Och gud va de
är söta. Jag måste få all hjälp jag kan för att klara av detta. Vill
gärna ha tips,mattips, och annat som är bra att veta. Svea går ifrån
ibland och gå runt lite, är det bra att hon lämnar ungarna sådär?
Hon har sin burkompis rosita somm hjälper till, men jag tog ut den
andra bonita eftersom hon gärna vill gå fram och bita både ungarna
och svea. Men sveas juver är jätte små, man ser dom knappt. Är
det normalt eller har hon ingen mjölk att ge? Ska jag låta svea
göra allting själv, eller är det något jag kan göra?

Nutiz
0

Kolla på ungarnas magar, är det en vit fläck på är det magen fylld med mjölk man ser, och då är det oftast inget att oroa sig för. Bra mat att ge honan är fisk, ägg, kött, ärtor, m.m. (kommer inte på något mer just nu…)ge inte massa onödig bukfylla som potatis, ris och pasta. Det är okej om hon lämnar ungarna en liten stund, dom får värme av varandra. Det är bra att Rosita får vara kvar och hjälpa med bebisarna, Svea är ju ung och kan behöva hjälp av en annan hona. Håll inte på med ungarna så mycket i onödan nu, och utsätt inte mamman för stress. Det är det jag kommer på just nu :)

Ellinor_ludde
0

Ok, men på vilket sätt ska jag ta upp ungarna?
Kan jag verkligen ta upp dom nu, de är ju bara
några timmar gamla? Ska jag byta på buren?
Är det något musungarna ska äta förutom den
mjölk de får från sin mamma? Om det ej är vita
fläckar i magen, vad ska jag göra då? Kan man
ge småttingarna välling? Rosita kommer ibland
och håller på med ungarna, hon liksåm tar tag i
dom som om de vore en nöt och det ser ut som
om hon gnager på dom, är det normalt eller är
det något hon gör fel, putsar hon dom bara?
Är spån verkligen bra bottenmatrial för så små
möss? I vilken ålder kan jag börja vänja dom
vid mig?

Ellinor_ludde
0

nej, nu måste ni hjälpa mig!

mandymoo
0

Jag tycker att du helt enkelt bara låter honan vara med sina bebbar… har hon haft sällskap av en annan hona ända tills nu låt henne vara kvar.

Sen om du vill kika lite på ungarna nu första dagarna - se just att alla lever. Så ta upp dom vuxna honorna först o sätt i på annat ställe. Sen räcker det med att du lyfter bort hus eller hur dom nu ligger så att du kan kika lite. Stör så lite som möjligt om du inte känner dig säker… ta upp ungarna kommer du att hinna göra snart ialla fall.

Det är helt okey att mamman går ifrån ungarna - tänk på att hon måste ju också få äta och dricka för att kunna producera mat till sina små.

Mat till mamman - om du inte redan nu blandar egen mat så kika under Artiklar här där du kan hitta vilken mat man ska ge sin mus för att den ska må så bra som möjligt. (Hoppa helst över färdig köpta blandningar.) Till det så kan du ge lite ärtor, frukt, kött , räkor osv. Jag burkar ge lite smörgås med extra smör - uppskattas mycket av mina mammor. Sen ger jag en liten extra skål med välling.

Så länge du ger bra mat o låter mamman sköta sin små så kommer allt säkert att gå jätte jätte bra.

mandymoo
0

Mata musen rätt här har du en artikel om bra matblandning som du kan göra själv.

Ellinor_ludde
0

men svea går ifrån dom jätte länge, jag blir mycket orolig eftersom när jag vaknade idag så var en unge på andra
sidan av terrariumet? hade den krypit dit? Och det känns
som om musungarna får ligga aldelles för länge själva!

mandymoo
0

Om ungen finns så långt bort så är det nog mamman eller den andra honan som flyttat den dit. Antagligen så var dom påväg att flytta dom.

OM nu mamman inte klarar av sin kull, om hon inte har något intresse för dom så är det ju egentligen inte så mycket du kan göra. Om du försöker att putta in mamman till ungarna hela tiden fast hon inte vill vara där så kommer du bara att stressa henne o då får du tvärtom verkan….

Om du ser att bebisarna har vuxit sen dom föddes så behöver du inte vara orolig. Bättre att låta mamman sköta sig o dom själva. En unge som inte får mat den dör ganska snabbt, växer inte o blir liten tunn o uttorkad.

Och är det inte mening att det ska gå - för att mamman är ung, fått dålig mat innan hon kom till dig osv. Så är det inget du kan göra åt det ialla fall. Bara låta naturen ha sin gång. Det är lite jobbigt att tänka så - men dom är så små än att du ialla fall inte kan göra så mycket åt det.

Ellinor_ludde
0

Svea går till dom ibland och ger dom mjölk. Men hon ligger nästan aldrig stilla i en längre tid, utan rosita tror att hon
också är mamman så hon ligger hos dem hela tiden.

mandymoo
0

Dom hjälps åt - jag har märkt när jag har flera honor tillsammans att dom delar på det. Då har ju ungarna någon hos sig hela tiden. Där man bara har mamman så får ungarna ligga ensamma dom stunderna som inte mamman är hos dom.

Men då har du ju inget att oroa dig för *ler*. Mamman ger dom mat - dom växer o dom har en nanny som ligger o pysslar med dom när inte mamman gör det. Ungarna kan inte ha det bättre. *ler*