Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 491 ggr
bollen_bella
0

Leo kräver uppmärksamhet!

Min hanmus Leo för oväsen på kvällarna :/

Han står i en bur i mitt rum (buren måste stå där) i en sån där dunabur. Han får komma ut ett par timmar om dagen och kvällen och blir ompysslad mkt. Men på nätterna blir han rastlös och hoppar upp och börjar gnaga på gallret som finns i toppen av buren (han har våning dit). Det låter jättemycket och jag får dåligt samvete oxå, det känns som om jag inte pysslar om honom ordentligt vilket gjort honom rastlös. Han får alltid komma ut innan jag ska lägga mej.  Leo "gnager" bara så när jag kommer in i rummet annars är han tyst. Hans bur är inredd med en massa saker, grenar, hus, våningar osv… Jag brukar lägga in pappersbitar lr liknande så han får ngt att pyssla med på kvällen.

Vet någon hur man får honom att sluta lr varför han gör såhär?

amaira
0

Överskottenergi? Har han ett springhjul, om inte, ge honom ett.

[Maria-Gerbiler]
0

Gallergnagning brukar tyvärr vara ett stereotypt beteende och är väldigt svårt att få bort. Är han från djuraffär?

Sätt in ett bra och stort hjul och se om det hjälper. Annars kan man blåsa på nosen så att han slutar.

Grodan
0

Mja, blåsa på nosen kanske inte är så bra, Leo kanske blir sur då.

Jag skulle nog tipsa dig om att aktivera Leo lite mer på dagtid och inte innan du går och lägger dig. Se till att du utfodrar honom på kvällstid istället - så att han äter mest på natten. Skippa matskål om du har sådan och sprid runt maten i buren istället - så får han sysselsätta sig med att leta mat i buren.

Du kan även ge honom någon slags grävlåda, samt fylla buren fullt med papper och hö (och nu menar jag proppa hela buren full!!!) så att Leo måste gnaga gångar och möblera, buffa och ordna för att få till en ordning han trivs med där. Detta är något möss ääääääääääääälskar!!!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bollen_bella
0

Han har redan springhjul (som han knappt använder) och sandlåda och grävlåda (hehe jag gjorde en sån där låda som du visa från en hemsida från tyskland). Han får mat på kvällen, matskål, och han är "köpt" från djuraffär där han hade en pytteliten bur… Innan jag lägger mej brukar han få vara ute 2- 3 timmar i ett rum och på min axel.

Men bra tips det där med höet och ännu mer papper och sprida ut maten, det ska jag pröva:) Funderar även på att köpa sån där "kräcker"stång åt honom.

Tack för alla tips:D

kastrullis
0

Fyller buren med ihopknöglade tidningssidor ibland…då har de att göra…Skrattande Det brukar vara nedstrimlat och ihoppackat dan efter.

bollen_bella
0

Jag vågar inte ge honom tidningspapper, är rädd att han ska bli förgiftad av svärtan då han äter pappret, men det är kanske bara jag som är nojig…

Tack för tipset iaf:)

Jag testade att byta bur, fån en duna till en vanlig galler, hoppas det hjälper något.

Nutiz
0

#6: Trycksvärtan i tidningar är inte giftig längre, så det är ingen fara att ge honom tidningspapper :-)

Nutiz
0

#6: Trycksvärtan i tidningar är inte giftig längre, så det är ingen fara att ge honom tidningspapper :-)

Muszimba
0

Jag brukar lägga in kartonger, äggkartonger, toarullar, hushållsrullar och ibland sådana där rullar som grönsakspåsar är rullade på i mataffären. Allt för att mina småttingar ska få ha lite lattjo i buren. Jag har även sådana repgrejjer som man kan ha till fåglar att leka med och i en bur fågelspegel med plinga som hänger från burtaket.

Grodan
0

Du kan även plocka gräsfröer ute - skölja av och låta torka innan du ger honom - och fylla buren med. Det är jättekul att mumsa på tycker de flesta möss!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️