Lite frågor om möss!
Jag har aldrig haft möss, men haft rådisar tidigare. Har lite frågor!
*Hur länge lever en mus i snitt?
*Bästa bur? Storlek?
*Vad ska finnas i buren?
*Vad för strö kan man ha? (förmodar att spån inte är bra till möss då det inte är det till rådisar)
*Hur är de som husdjur? Snälla, bitska, egna, sociala?
Svemus.com ;)
Svar: Skulle säga från 1½-3 kan hända
*Bästa bur? Storlek?
Svar: Jag gillar duna-buren men akvarium/terrarium brukar vara poppulärt bland musägare. Måste vara riktigt rymningssäkrat.
*Vad ska finnas i buren?
Svar: De finns nog inte "ska" när det gäller inredning. Mer än matskål med mat. Det måste ha fri tillgång till mat då de är känsligare än många andra djur när det gäller maten. (Äter samma som råttor i princip) Och hus, gärna flera, saker att klättra på är populärt. Jag har sandlåda till mina, inget måste då de inte har samma behov av det som t.ex chinchilla eller hamster. Men de är en rolig sak för dem. Gärna massa leksaker såsom toarullar och annat. Ändast fantasin som sätter gränserna :P
*Vad för strö kan man ha? (förmodar att spån inte är bra till möss då det inte är det till rådisar)
Svar: Du kan använda det mesta som lämpar sig för råttor också. Jag har hittat kutterspån från lövträd som inte dammar, de använder jag till mina, men annars kan man använda alspån, katt-toa mm.
Svar: Jag som haft både råttor och möss anser dem ganska lika så, jag säger ofta att möss är som råttor i mini format. Det som skiljer dem åt är att hanarna har en ganska frän doft. Så många föredrar honor så sett. Hanar kommer inte alltid överrens hela livstiden och kan behöva delas på. Men honor går gärna i mindre grupper.
Du kan kika in på min hemsida där jag berättat lite om möss också. Lemmikki's
WebRep currentVote noRating noWeight
Bra svar ovan. Råttor och möss har ungefär samma livslängd på papper, men möss är generellt friskare och får inte tumörer eller Rossel riktigt lika ofta. Beror helt på vilka möss man köper dock.
*Bästa bur? Storlek?
Jag tycker att terrarium eller duna är bäst, för att man kan komma med händerna från sidan. Inte lika lätt att skrämma mössen.
Till tre tjejer hade jag ett akvarium på 60x30x30 cm och det är väl lagom, om inte för litet. Kolla jordbruksverkets rekommendationer och utöka efter eget tycke. Ju större, desto bättre :)
*Vad ska finnas i buren?
Vatten, mat (alltid). Någonstans att gömma sig, klätter- och gnagmöjligheter. Toalettrullar, hushållspapper och äggkartonger is the shit!! Grenar, stenar osv. Möss är lite mer energiska och pyssliga än råttor så mycket sånt. De ligger inte gärna i en hängmatta och slappar dag ut och dag in.
Jag tycker att flis är bäst. Har även haft toalätt, men det är rätt grovt för små möss. Att blanda dessa två funkar allra bäst eftersom möss gärna bygger med sitt strö. Toalätt ger lite mer stadga och kan ju mer fördel bäras en och en för att placeras precis på rätt ställe i sann bygga bäverdamms-anda. Lite tidningspapper i botten kan också vara idé. Det är en avvägning mellan att reducera lukt och ge mössen mycket att boa med.
Möss är allt som oftast rara. Jag har aldrig träffat en aggressiv mus (vilket inte säger så mycket eftersom jag är relativt ny i gemet trots allt) men däremot möss som inte vill bli hanterade. Otama möss som inte sitter still. Jag har också träffat möss som nästan somnar i handen på en <3. Det är väldigt olika. Köper man möss av en uppfödare som har pysslat lite med dem, eller har väldigt bra temperamentslinjer över lag, kan man lätt få tag på möss som är lätta att plocka med men det är inte säkert att de faktiskt tycker om människor bara för att de är handtama heller. Sen finns det möss som är riktigt tama, som små hundar.
Råttor kan vara rätt buffliga, men så är inte möss. De är mer lågmält sociala. Mysiga. Och helt klart har de sina egna personligheter! Man får lära känna sina möss. Det finns lugna och nyfikna och pigga och sävliga och energiska och, ja, alla möjliga.
//frida