Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 909 ggr
[jaxwire]
1

Musens mentalitet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag håller på en del med mentalitet på hundar så är detta något som följer mig även in i musvärlden.

Funderar lite på hur ni där ute gör när ni bedömer mentaliteten på era möss? hur avgör ni om dom är springig, rädd, klättrig, frammåt eller nyfiken?

Har en liten ide om att "liksom på hundar" kanske kunna ta fram ett form av papper där man som uppfödare eller musägare kan "testa" musens mentalitet. Detta kan vara bra även för dig som musuppfödare men även till den som köper mus då den vet lite vad musen kanske har med sig i bagaget.

På papperet tänker jag mig då att de skulle kunna finnas olika punkter ex och kanske 5-6 olika reaktionsalternativ att välja bland till varje punkt.

Lägger in en bild till ett valptest som finns för att ni ska kunna se hur ja tänkte upplägget.

Jag är berädd att i alla fall testa detta och se om detta kan vara något men då skulle jag behöva eran hjälp. Vad anser ni skulle finnas med på ett sånthär protokoll, kom gärna med förslag, ideer eller annat.

Observera att jag i detta läge endast änker mig en beskrivning av musens beteende alltså inga poäng eller annat kommer att vara med på protokollet.

[jaxwire]
0

Har även en tanke som kanske kan engagera Svemus. Man kanske i samband med ex musutställning eller annat skulle kunna anordna ett form av mentaltest på vuxna djur där man utifrån protokollet får poäng.

Låt säga att 100 är det minsta och 600 är det mesta=bästa.

Den musen som hamnar inom marginalerna för godkänd ex inom 100-600 poäng skulle isf kunna "liksom i hundvärlden" kunna få titeln KORAD

En KORAD mus skulle således innebära en en trevlig mus med en mycket trevlig mentalitet.

ariama
0

Du har bra idéer Jaxwire!

#0 gillar jag skarpt! Det skulle vara verkligt användbart, särskilt vid musköp och försäljning.

#1 Här finns nog redan pet-class, som bedömer just mentalitet, trevighet och beteende, förutom hur den är skött.

[jaxwire]
0

Ok men då kör vi på beskivningsprotokollet i alla fall. Det kommer säkert ge oss en massa att tänka ut ändå =)

De ja tnker att man vill få fram på ett protokoll kan kanske vara

* Hantering, hur reagerar musen

* Hur reagerar den om du för fram handen till den i buren

* Är den lugn eller springig

* Social eller icke social gent emot människor

* Självständig eller låter sig hanteras

* Rädslor

* Nyfiken eller passiv osv

Fler ideer?

ariama
0

Det kan vara stor skillnad på hur musen beter sig mot människor, och hur den beter sig mot andra möss. Den kan vara snäll mot människor och elak mot möss, eller tvärtom (för att ta extrem-exempel).

[jaxwire]
0

Ja absolut, de kan också vara något att ta med. Frågan är bara hur man kan "testa" det på ett bra sätt.

[jaxwire]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite olika alternativ till reaktioner som man skulle kunna ha med

Velinga1984
0

#0 Jag säger inte att jag är emot detta på något sätt, men det är inget som tilltalar mig och jag är fundersam på hur det skulle funka i praktiken Glad

Jag går väldigt mycket på magkänslan och hur musen beter sig i min hand, och hur omgivningen påverkar musen. Jag tror att vi alla har olika sätt på vad vi tycker är en social mus, och där finns nog även risken att bedömningen blir olika beroende på personen som bedömer.

Jag bedömer en mus från allt ifrån hur lätt den går att hantera från buren, hur den slappnar av i handen och hur mycket den själv söker kontakt. Jag har 8 möss som alla är olika i sättet, vissa möss söker själv kontakt i buren medan vissa inte är sociala förrän de väl är i handen. En av mina möss som jag köpte på en utställning var inte social mot domaren men låg i min hand och tassdarrade. En mus föredrar en kompis till framför mig, en annan mus föredrar min son framför mig och jag tror att mycket handlar om personkemi.

Så hur rättvis skulle en sådan korning vara egentligen?

[jaxwire]
0

Nu lägger jag Korningen åt sidan tills vidare och fokuserar på det första, dvs beskrivningen av musen.

Absolut har vi alla olika tycken och tänken men detta är endast en beskrivning av hur musen reagerar i en viss situation. Ingenting annat.

Man får man som läsare av protokollet bilda sin egen uppfattning om hur musen är utifrån de resterande punkterna på protokollet, erfarenheter och värderingar man själv har ang vad man vill ha fram för typ av mus.

Velinga1984
0

#8 Är tanken att uppfödare gör den eller något som görs på utställning? Jag tror att för en mer rättvis bedömning så behövs 2 eller fler domare. Och reaktion i vilken situation? Tex en utställning kan ge en stressig miljö, medan i ett hem en kanske för lugn miljö ?

Ställer inte frågorna för att vara negativ utan mer nyfikenheten om hur tanken är Tungan ute

[jaxwire]
0

Nej det är bra att du ställer frågor, vill ha synpunkter och ideer ang detta.

Min tanke ang beskrivningen var att man som uppfödare eller ägare skulle kunna göra detta hemma själv.

Jag skulle absolut kunna tänka mig göra detta på muslingar innan de säljs så att köparen iaf har ett litet hum om hur musen kan vara.

Dock bör man ha en nedre åldersgräns för testet så att man inte testar musungar i pockornåldern eller liknande.

Och som sakt innan man vet om detta fungerar så behövs givetvis många tester och uppföljningar men jag är absolut berädd att prova =)

Velinga1984
0

Skönt, jag är mer nyfiken än negativ faktiskt Tungan ute

För min egen del så är det som sagt inget som intresserar mig, men för många kan det ju vara intressant. Min spontana tanke är just att jag har en hona på drygt 3 månader som först nu har lämnat sina popcorn-fasoner och börjar bli lugn. Så i vilken ålder får man bäst resultat? Mössen säljs väl från typ 5 veckors ålder om jag minns rätt ? Kan man säga så mycket om dom då och deras potential till utveckling ?

Har inte haft möss så länge men minns att jag för flera år sen sålde min absolut bästa råttbebis som ögonpumpade och bara myste i folks närhet men blev tillbaka lämnad vid 6 månaders ålder då han bitit ägaren. Så hur mycket påverkar vi ägare deras utveckling ? Åhh vad jag älskar såna här diskussioner där man försöker förbättra temperament/mentalitet Tungan ute

[jaxwire]
0

Bra att du är nyfiken, nyfikenhet behövs Skrattande

Absolut påverkar man som ägare djurets mentalitet, därför bör detta test göras vid en bra ålder. Vad som är en bra ålder ja det vet ja inte än, ja vill ha in förslag!

Testas musen ung så är det med troligt att man får se många av dess "grundbeteenden" testar man den senare i livet så är det troligt att den kan agera med den erfarenhet den har i bagaget, dock inte sakt att det är fel att testa gamla djur. Detta måste nog också till så att man har en bra översikt över hur detta fungerar.

Att en tidigare trevlig mus/rådis biter kan ju bero på så många ting, allt från felaktig hantering, ägaren påverkat dess utveckling negativt, rädslor eller värk. Ja de finns många aspekter men det är intressant, mycket intressant att reda i det =)

Men just rädslor brukar ju ligga till grund för många så kallade "agressiva" handlingar i alla fall i hund och människovärlden.

Grodan
0

Jätteintressant!

Jag tycker att möss är lättare att karaktärsbestämma än råttor och illrar. Speciellt när det gäller "valptest".

Jag har pysslat väldigt mycket med att fördjupa mig i hur man bedömer råttors mentalitet, eftersom jag anser att råttor har stora temperamentsproblem och att det är viktigt att välja rätt råtta vid avel. Min råttavel har ju de senaste 12 åren varit fokuserad på att råttorna skall vara 100% sällskapsråttor och det är oerhört krävande.

Jag har översatt lite till musaveln, men möss är enklare. Lite mer det du ser är det du får.

Jag har skrivit flera Artiklar eller inlägg om hur jag väljer djur. Hur jag mentaltestar dem osv. Men idag är jag trött i huvudet och orkar itne skriva.

Det känns i af kul att du skriver ihop en lista åt folk som de kan pricka av för sina framtida avelsdjur.Kan du översätta de engelska valptesterna? Jag som aldrig valptestat hund har lite svårt att jämföra dem med hur mina egna mentaltester fungerar (eftersom jag jobbat fram dem efter eget huvud).

Jag tycker folk skall ställa ut mer i Pet Class. Jag anser att jag som Pet Class domare har mycket att lära ut, när allt stämmer (dvs sovit gott, inte kört över 20 mil i bil, ätit bra, ej för kall lokal osv).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[jaxwire]
0

Du får hemskt gärna dela med dig av dina erfarenheter samt dina sätt att "testa" mössen. Andras kunskap i detta ämne är guld värt!

Lägger in en länk här till en Svensk verson/protokoll av valptest www.hundsport.se/redaktionellt/**valptest**…/**valptest**_formular.pdf

Grodan
0

http://www.hundsport.se/redaktionellt/valptest_mapp/valptest_formular.pdf

Underbar. Jag följt denna nästan till punkt och pricka på en del råttkullar. Det var skitkul. Skrattande

[jaxwire]
0

Kan detta vara en början a punkterna på protokollet?

De olika svarsalternativen är bara ungefärliga för att ni ska se tanken med et hela, obs att detta är till för att finslipas och ändras samt för att läga till ndra punkter som kan vara bra. Kom gärna med förslag, synpunkter och ideer.

1) Sätt ner handen framför musen i buren, hur reagerar den?

Springer iväg, luktar nyfiket, klättrar upp, ignorerar, tvättar sig

2) Plocka upp musen med handen (ej i svansen) hur reagerar den?

Piper, låter sig hanteras mn är spänd, låter sig hanteras men ä avslappnad, försöker komma undan

3) Sätt musen i din utsträcka handlata, hur reagrar den?

Sitter blixt stilla, nosar och undersöker lite, är aktiv och springer upp för ärmen eller runt på händerna, tvättar sig

4) Sätt musen på ett främmande bord med möjlighet att gömma sig, vad gör den under kanske 30 sek-1 min

Undersöker, springer runt, gömmer sig i kojjan, gömmer sig efter en stund

5) Ta bort gömstället från bordet och prassla till med en påse. Hur reagerar musen?

Bryr sig inte, kollar till men bryr sig sedan inte, hoppar till och blir rädd.

6) Sätt handen framför musen på bordet, vad gör den?

Klättrar upp, nosar men går därifrån, går därifrån, gömmer sig, tvättar sig.

Grodan
0

#16 Punkt 5: Här finns det risk att musen blir livrädd och hoppar iväg. (Då kan den hamna på golvet…)

[jaxwire]
0

#17 har du förslag på vart man isf kan utföra det på ett säkert sätt?

Vattnadal
0

Jag kupar alltid andra handen över en mus, för att se hu att komma ut.r den gör. Vissa acdcepterar, andra buffar, krafsar mellan fingrar ed för

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

#18 När jag gjort testen på råttbebisar har jag satt dem på ett kalt bord eller diskbänk. Det har inte funnits några ställen för dem att springa till och gömma sig.

För en del råttor och många möss är det inte bra. Det behöver finnas en trygghet någonstans. En vägg. Där är diskbänk bra då.

Man kan göra testen på en lekplats som är lätt att göra ren mellan varje mus. Testen förstörs om musen/mössen känner lukt av andra möss, de känner lukt av adrenalin mm och kan då få en "tjuvstart" samt givetvis "felstart" för hur de ska känna och reagera.

Plastpåsen behöver inte vara en sådan som prasslar jättemycket, utan bara lite.

Många tester kan man utföra i handen. Precis som Vattnadals säger i #19. Jag brukar göra massor med olika tester när jag håller musen i handen för att se hur de reagerar. Om de blundar när jag pratar med dem, vänder rumpan mot mig eller backar bakåt (vill bort), är det ett tecken på att de inte är så förtjusta i mig och min röst. Jag försöker alltid att prata lugnt och inte för högt. Jag tar aldrig hårt i dem, men jag vänder och vrider på dem en hel del för att se hur de gillar att hanteras.

Man kan hålla musen i ena handen och prassla med en påse lite lätt med andra handen samtidigt som man också för den prasslande påsen mot musen. Det kanske inte ingår att de skall nosa på det läskiga, men jag anser att det är väldigt intressant att se om de kan göra det. Om nyfikenheten övervinner rädslan visar det på en harmonisk och trygg individ. En mus som blir så rädd att den hoppar iväg och sedan är lös på golvet, talar tyvärr inte så gott om karaktären - om den nu inte var i popcornåldern.

Bara några snabba tankar…

ariama
0

Intressant tråd! Kyss

Jag tycker det här är svårt - eller så är det jag som krånglar till det… Här kommer några tankar i alla fall.

Punkt 1. Många möss går gärna upp med framtassarna men lämnar baktassarna kvar i buren för säkerhets skull. Jag tror mina möss vet, att först när de även klivit upp med baktassarna kommer handen att lyfta.

Ibland vill de bara hälsa utan att komma upp, andra gånger är de på upptäckarhumör. Det har oftast med tid på dygnet att göra, och vakenhets/aktivitets-grad.

Samma mus kan alltså ge olika resultat beroende på tid, bur (trivs musen med sin bur, är buren på bra höjd i förhållande till människa, osv), vakenhetsgrad, med flera olika yttre omständigheter. Om man gör testen hemma alltså. På utställning är den yttre miljön mer lika för alla.

Sedan finns det en tidsaspekt här! De som omedelbart springer upp i handen gör det oftast för att få komma ut ur buren. Mer eftertänksamma individer vill ha mer tid på sig.

Möss är av naturen försiktiga djur, och det tycker jag man får ta med i beräkningarna. De ska vara "lagom" snabba Flört, absolut inte "nervigt snabba". De får gå undan som första reaktion, innan de är säkra på vad situationen gäller. Då ska de komma fram igen. Men de får fortfarande vara vaksamma, men framåt.

Det här gäller ju när musen är lös i buren, inte när den blir "tvångsupptagen". hur den reagerar i handen är ju en annan sak.

ariama
0

Hur musen reagerar i handen är inte en fråga om "tamhet" anser jag. Det är inte en fråga om "villighet".

I vilken mån musen är VILLIG att umgås med sin människa, ser man först i dess beteende i buren när man kommer med handen.

Sedan kan en del möss ha lite svårt med modet, även om villigheten finns där. Plockar man upp en sådan tveksam mus, lite grann mot dess vilja, så går den gärna tillbaka upp i handen meddetsamma när man släppt ner den i buren igen: "Det här var ju kul, det gör vi om!"

Uppfödarmöss är avlade till att sitta still i handen. Det är en av flera reaktions-sätt som möss kan ha vid "hotsituationer" även i vilt tillstånd. (även obehags- eller vaksamhetssituationer) Det är mindre vanligt,  men det existerar, det finns alltid en bredd i beteenden i vilda populationer, just för att anpassning ska kunna ske vid snabba förändringar i miljön.

Med avel kan man göra mindre vanliga beteenden till de mest vanliga beteenden. Det i sig säger inget om musens tillit, villighet, kommunikativitet (eget ord), eller tamhetsgrad. Det säger däremot mycket om hanterbarhet.

ariama
0

Som Grodan och Vattnadal säger, kan man göra många tester i handen. En del handlar om hanterbarhet (buffar med huvudet t.ex. om det blir trångt), och här är frågan om vad man eftersöker.

En "buffig" mus kan fortfarande vara en trygg och sällskaplig mus - men den törs säga ifrån att den "vill annat". Den kan även varra kommunikativ, men är oftast även en smula springig då, för beteendena tycker jag ofta hör ihop.

En kommunikativ mus som är lätt och roligt att samspela med, behöver inte vara en stilla mus (men det kan vara en stilla mus).

Man kan hålla musen i sin öppna handflata, i höjd med ansiktet så man kan få ögonkontakt, och sedan prata mjukt med musen, och se hur den reagerar (som även t.ex. Grodan och Vattnadal gör).

Vänder den sig hela tiden bort från mig? Blundar den, kisar den, tittar den mig i ögonen? Nosar den mot mig?

Ännu en sak är, att orädda möss kan vara aggressiva möss. Det är de som TÖRS visa/tala om, att dom inte gillar dig, eller inte gillar att du gör intrång i deras bur, eller i deras bo. Orädda hanar som inte är tillitsfulla och kommunikativa (på rätt sätt, höhö, att säga STICK JAG GILLAR INTE DIG är ju också kommunikation) kan hugga dig illa.

Det är TILLITSFULLHETEN som jag själv tycker är den viktigaste aspekten i mössens beteenden och mentalitet. En mus som är tillitsfullt orädd, är bland det mysigaste som finns!!

För att komma dit, krävs en salig blandning av gener (avel) och miljö (djurhållning).

Men man får heller inte glömma bort att möss är försiktiga varelser av naturen, att kräva något annat av dem … ja, då får man nog orädda möss med fallenhet för aggressivitet.

ariama
0

Punkt 4. Normalaste reaktionen (i alla fall hos mina möss) är att först gömma sig, och därifrån sedan kolla läget.

Det jag menar är, att man behöver ta med i beräkningen att möss är (och ska vara) försiktiga djur. Testet kanske mer ska kolla hur fort, och på vilket vis, musen börjar upptäcka sin omvärld? Eller "nått" …

En rädd mus stannar i gömslet.

Samma med punkt 5. Musen bör "bli rädd"/reagera. Frågan är hur fort den hämtar sig. Och här ska man givetvis inte skrämma livet ur musen Flört , men kanske göra något oväntat i lagom nivå för den.

En del möss svarar på rädsla och obehag med reaktionen "freeze", medan andra svarar med omedelbar flykt. Och så alla grader däremellan förstås. Det ska man kanske också ha med i tankarna vid ett test. Det vill säga "ingen reaktion" kan vara lika illa som "stark reaktion"!

"Ingen reaktion" kan både tyda på för mycket som för litet rädsla.

ariama
0

Ännu en sak. Att musen börjar tvätta sig, behöver inte tyda på vare sig tillit eller avslappning. Just att börja tvätta sig, är den vanligaste "överslagshandlingen" som djur tar till, när de inte vet vad de ska göra i situationen.

Man ser det ofta hos små musungar när man plockar upp dem.

Ja, det var mycket tankar, och just inga förslag alls. Sorry. Men just etologi - läran om djurens beteende - är ett av mina största intressen. Kyss

Det är inte lätt att tolka djurs olika beteenden!!

ariama
0

#4. Om att testa musen med människor kontra med andra möss.

Testet utformas ju så det automatiskt testas mot människor. Att testa musen mot andra möss är inte så svårt. Då provar man bara hur musen reagerar när man sätter ihop dem med främmande mus/möss på 1. neutral plats utanför buren. 2. Inuti musens hembur. Samt hur snabbt reaktionen kommer, hur intensiv den är.

Test mot annan/andra möss behöver lite tid på sig, för reaktionen kan komma kanske efter låt säga 5 min…

Med hanar handlar det ju om ifall de går ihop med andra hanar, och i vilken lätthetsgrad. även om hur de beter sig med honor, när de släpps ihop för parning. De är olika påstridiga, och en del hanar kan vara riktigt jobbiga för honor!

ajanki
0

Har ögnat igenom denna tråden (ska läsa noga när jag hinner)

tycker mycket är intressant här. Jag föder upp hundar och har gjort mentaltest på mina och andras valpar i över 20 år. Jag kollar mina musbebisar automatiskt när dom är ca 2 veckor, men då kollar jag inte en och en utan mer hela kullen. Dessa är hoppigare än förra kullen o.s.v

Sen när dom blir äldre så kollar jag en och en för att se hur dom är i temperamentet. Gjorde det på mina råttkullar också .

Men jag går inte efter några särskilda punkter utan kollar rent allmänt hur dom reagerar på olika saker och antecknar det. ska sen nån musbebis säljas så vet jag ju precis hur jag ska svara musköparen när han/hon frågar om temperamentet:)

Men det är också viktigt att komma ihåg att dessa test görs hemma och sen kan musen reagera annorlunda när den kommer till en ny ägare, utställning, mässa eller liknande.

[jaxwire]
0

Blir jätte glad av att de är lite aktivitet i tråden, mycket intressant läsning =)

Är verkligen jätte tecksam till alla som vill engagera sig i detta. Som sakt inget är skrivit i sten och jag tar jätte gärna emot förslag på hur punkter kan förbättras, läggas till eller förändras.

Ang tidsaspekten så är detta något ja har funderat på. Hur lång tid ska musen få på sig i varje "moment" 1 minut? 30 sek? vad tycker ni är vettigt?

Tanken är att detta test ska kunna göras på möss i alla åldrar, ex om du ska köpa en mus osedd eller dyligt så ska de kunna vara lätt för säljaren att gå igenom dessa punkter och det KAN ge en fingervisning om hur musen är, i ala fall just då. Sen kan ju allt förändras med träning.

Men de bör även finnas en nedre gräns och en "optimal ålder". Tanken är väl i grunden att man vill försöka se så mycket "grundbeteenden" som möjligt. Har ni förslag på vilken ålder man kan sätta som en optimal ålder? samt vilken som bör vara en nedre gräns?

Ni får jätte gärna kopiera mina punkter och skriva in, lägga till och ändra. Även svarsalternativen =)

Tack att ni engagerar er, detta med beteenden är något som ja finner otroligt intressant.

Vattnadal
1

Sen är det ju otroligt viktigt, som TS säger, att INTE tolka, utan bara beskriva vad musen gör. Vi är för snabba att tolka många gånger, och kanske rent av missar nån liten detalj.
Kurt Blixt är rätt händig på att läsa av hundar, och han poängterade MÅNGA gånger på hans helg på min utbildning, att bara beskriva, tolka inte, förrän då man sett helheten.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Grodan
0

Hur mössen är i buren mot dig när du kommer med handen beror mycket på eran relation och vad musen är van vid. Finns en bra relation i grunden och musen aldrig blivit jagad eller skrämd till jakt i buren kan den visa intresse för handen. Men finns det någon negativ känsla mot handen/människan kan den ha svårt för att gå fram.

Sedan beror det även på vilken bur man har. Akvarium med lock är ofta möss lite mer skygga i när man kommer uppifrån.

Man kan givetvis träna bort skyggheten mot handen. Jag tränar ofta bort den nuförtiden eftersom jag har haft och har väldigt rassliga möss. Möss som springer undan och jag måste jaga. Det skapar inte en god relation. Jag försöker att inpränta dem att handen är något positivt.

Det är möjligt att i mentaltesten skall handen vara neutral. Men jag tror inte att en positiv känsla för handen påverkar resultatet. För att möss, som amaira så fint skriver där ovan, väljer själv vad de vill göra.

När jag summerar möss och råttors karaktär, temperament och mentalitet så gäller det en längre tids studerande och kännedom om djuret. Jag behöver se djuret växa upp, hur det gör i olika situationer, hur den reagerar vid möte av annan mus osv. Det kan dröja ända tills djuret är närmare 2 år innan jag är helt klar med vad den exakt är för individ.

Jag har t ex en mushane nu, som snart blir 2 år. Jag har kommit fram till att han är den lugnaste, tryggaste och trevligaste mushane jag fött upp och ägt de senaste 5 åren. I den summeringen ingår även att han gått bra i avel, att hans avkomma blivit trygga, lugna och snälla djur som även andra människor än jag uppskattar. Hanen är helt orädd för prasslande påsar och brytande av knäckebröd. De ljuden är för honom signal för godsaker. Han kommer fram till handen och sätter upp tassarna om han orkar. Han har aldrig varit snabb och han är lite lat. När han var yngre kom han sakta fram och la sig framför min hand, om jag orkade vänta (grejen är att jag inte orkar vänta alltid). Mina möss är också vana vid att jag lyfter upp dem. Denna mushane och även hans burkamrater sätter sig ofta i en "ta-upp-mig-posé", som små paddor. Nåja, den här killen är säkert lite annorlunda på det viset och det är en sak jag gillar faktiskt. En personlighet.

Gubben buffar inte, krafsar inte och håller ögonkontakt. Han är inte jättepussig* men han vänder aldrig rumpan till och han sitter djupt ner i min hand. Han är också en sådan som lägger sig i handen och "sälar sig".

*Jag älskar när möss jag håller i handen kommer fram till mitt ansikte, som jag håller nära, och duttar på min mun eller min näsa. Jag kallar det för att pussas. Jag känner det som att de är medvetna om mig och att de är fullt mottagliga för ett förhållande med människor, att de uppskattar människor, är nyfikna på dem. Vilket jag anser är en viktig aspekt

[jaxwire]
0

Hittade en sida med video och en liten förklaring om musens sociala samspel med andra möss och olka typer av beteenden i det sociala samspelet. Videon måste nästan ses 2 gånger så att man uppfattar vilken av mössen han skriver om i texten.

http://compgen.unc.edu/cisgen_videos/flash/preccsocial/preccsocial.html

[jaxwire]
0

En till intressant test där dom funnit att vissa linjer av möss väljer att vara sociala till och med, me en främmande mus av samma kön mendans andra linjer väljer ett anti socialt beteende gent emot sin artfränd

http://compgen.unc.edu/cisgen_videos/flash/socialmouse/socialmouse.html

Tanken med att visa dessa filmer var för att någon frågade om det gick att testa musens "beteende" gent emot andra möss och visst går det, sen kanske det finns bättre och sämre metoder att göra det på

Grodan
0

#31 Intressant.

Det var lite lustigt att se att en mus inte luktade så mkt i rumpan på den andra musen utan i ansiktet. Det finner jag lite udda. Han attackerade även ansiktet. Sen den sista som var mkt upprörd med starkt viftande svans.. han bet inte när han fått ner den andra musen… han verkade inte veta riktigt vad han skulle göra… Själv gillar jag när de är lugna och lite passiva… Flört

Jag skulle inte rekommendera att man gör denna test hemma, då mössen kan bli skadade både fysiskt och psykiskt samt att du kan riskera att bli biten när du skall gå emellan. Det räcker med att låta hanar gå på samma rastplats som andra hanar och se hur de reagerar. Eller se hur honor reagerar när de träffar andra honor - de är lite mildare men tendenserna finns ju ändå där.

[jaxwire]
0

Den svarta musen var ju bara för underbar, snacka om lugn i nästan alla lägen =)

Grodan
0

#34 Ok, det var samma möss alltså? Jag trodde de tog nya möss varje gång… ( jag slarvläste som vanligt)

[jaxwire]
0

Som ja uppfattade det så var den/de svarta antigen samma mus eller från samma linje där dom avlat lugna, passiva möss.

Men intressant ändå att se sån skillnad i beteende beroende på hur linjen är avlad.

Grodan
0

Nu hittade jag #32 också. Den videon var jättegullig. Möss vill ha sällskap. Skrattande

Jättekul att du sökt upp så fina filmer. Kyss

Grodan
0

#36 Ja, självklart. De har valt möss från olika linjer som också har olika färger, så att vi lätt kan se skillnad på dem. Däremot inte samma möss. I sådana här tester, eller i alla slags tester, så används möss bara en gång. De lär sig och tar med erfarenheter så praxis är att använda nya djur för varje test, om man inte vill se hur en mus reagerar som gjort flera olika tester förstås. Men jag vet ju givetvis inte på vilken nivå dessa tester är gjorda.

[jaxwire]
0

#37 Tack Skrattande ja jag tyckte filmerna var mycket intressanta. Ska se om ja kan hitta några fler =)

Frågan är väl om möss som är lugna, passvia och snälla mot artfränder av samma kön automatiskt också får detta beteende mot människor också?

Vad tror ni?

ariama
0

Intressant. Glad *läser noga* (men tittar på länkarna senare)

#29. Ja det tror jag på, men det är också viktigt att påpeka just detta, för man tolkar ju automatiskt, om vi inte blir medvetna om att det är vad vi gör.

Även om man tolkar, tycker jag att det viktigaste är, att VETA OM (vara medveten om) att ens tolkning endast är en gissning, ett förslag av flera möjliga. Även om vi inte kan komma på några andra tolkningar i stunden, så finns det alltid fler.