Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 571 ggr
Ioma
0

Mushusbyggandefråga!

Om ni bygger egna hus osv till mössen, hur små som MINST kan hålen vara för att de ska ta sig lätt igenom??

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Tsunamis
0

2x2cm? Vill man vara säker så är 2,5-3cm bra också.

MvH  Tsunamis

Littlem
0

Bättre att ta till lite ifall man har fler möss så de inte blir så trångt o nån riskerar o bli klämd

Ioma
0

Ok kanon tack för tipsen!

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

[greywitch]
1

jag använder ju mjölk kartonger till mina och ibland blir det enlitare, såna där med ett runt plastat hål som öppning, det hålet är lagom för en mus att kunna klämma sig igenom, så har du en riktlinje på minsta mått de med lätthet kan ta sig igenom, så till husen bör du ju ha något större hål, de ska ju kunna ta sig igenom springandes ifall det är slagsmål eller liknande. Det är även bra om husen har två öppningar i vardera ände eller så. Man kan ha en myshörna inne i huset där mössen kan boa. Lycka till med dina byggen :)

Sen är ju möss sådana att är öppningen för liten så gnager de upp den större och det kan gå ganska fort.

jag hade en fågelholk till mina nataler och enda öppningen var det lilla fågelhålet, alla nataler kunde ta sig in och ut, men en gravidhona var för tjock att ta sig in, hon och flera av de andra jobbade på och vidgade hålet tills hon kom in, det tog två dagar, problemet var sen att inifrån var ju hålet lika litet så hon kom inte ut igen. jag fick öppna hela långsidan som var öppningsbar och lät den vara öppen tills hon fött ungarna, men detta är något att tänka på att mössen blir betydligt rundare om magen då de ska ha bebisar :)

det kan vara problem om det är svårt att få ut de ur huset om man på något vis behöver kolla musen, men annars är det inga problem, bra om man kan öppna de vid behov, lyfta av taket eller så :)