Tips djurtillbehör
Idag fick Rai äntligen ett stooooort rött hjul. Utbudet på djuraffärerna här i Arvika är bra, men ett stort hjul har de inte haft. Så idag var jag till en (nyöppnad?) djuraffär i Skåre utanför Karlstad. Jag hade iaf aldrig sett den förut och jag var i Skåre för kanske ett halvår sedan. Den var GIGANTISK! Otroligt mycket saker! Tips för alla som bor i Karlstad-trakten. Mestadels var det tillbehör till de flesta husdjur och en massa akvarier. Det fanns några djur, men det var inte så mycket som på många andra ställen (förutom fåglar som det fanns gott om). Reptilrummet var jag aldrig inne i så utbudet där har jag ingen aning om. Var väldigt fint där!
Mvh Therese

Skåre? Var då? Ilanda?
Arken vid Biltema har ju varit stängd sedan påsk. Kanske den inte öppnar igen om det finns en jättestor djuraffär inte så långt ifrån…
Jepp, Ilanda. Tror affären hette "Djuren i centrum".
Jag vill se foto på hjulet! Nyfis som ja e…
#3 - Ska ta kort på det, men det blir nog inte förrän om någon vecka. Har fått packningsmani så jag har packat ner det mesta (inklusive digitalkameran). Är i London 15-17 maj och i Skottland 17-21 maj :-D

Vi var där i går. Ja, det var en stor affär. Öppnade i december, sa de, och nu börjar de få fler och fler kunder. De har Sveriges största fiskutbud. Såå mycket fisk har jag bara sett en gång förut - på öppet hus hos en grossist i Filipstad.
Men det fanns mycket smådjursgrejer också - till hyfsade priser. Och de smådjur som fanns fick man titta på genom ett fönster. Mus- och gerbilterrarierna stod med baksidan (av genomskinligt glas) tätt intill fönstret. Terrariets skjutdörrar var svartmålade och vända in mot rummet där djuren fanns. Jag tycker det var ett smart sätt att visa djuren. Ingen kunde vara där och peta på dem i onödan, men man såg dem tydligt.
#4 det har gått en vecka nu… *trummar otåligt med fingrarna* 
#5 du skulle tagit foto!
#6 - Kom hem idag, så direkt jag laddat ner semesterbilderna så blir det bild på hjul :-) Förhoppningsvis imorgon eller övermorgon.
Ta da! Bilden är äntligen tagen :-) En lycklig liten Rai springer i sitt hjul. Hans förra hjul var tyvärr för litet så han har ännu inte lärt sig att han kan ha svansen rakt i detta hjul. Därför har han den fortfarande lite upp som synes. Jag mätte hjulet och det är 20 cm i diameter. Stackars tjejerna har bara 18 cm så jag funderar på en resa till för att införskaffa större till dem.
Egentligen fick inte hjulet plats i Rais bur. Våningsetaget tog emot på sidorna (det gula som syns lite på sidorna). Så jag fick skära loss några delar och sedan kunde hjulet snurra :-)

Hur sitter den fast? Som ett vanligt dunahjul? I så fall skulle jag ju kunna ha en i min Duna Fun… Vad kostade den och vilka färger fanns den i?
#9 - Japp, som ett dunahjul. Den kostade 49 kr och fanns i rött och gult just när jag var där.
vad bra att det finns stora sådana plasthjul, själv har jag bara sett de små

Precis ett sånt har vi i ett av våra musakvarier. Men det har blivit vinnt - efter bara 2-3 månader.
Det fanns ett annat intressant stort hjul i den här affären också. Har aldrig sett ett sånt förut. Det var hårdare än det här röda, ej genomskinligt och satt på en ställning. Köpte inget men det kanske blir en annan gång…

..Vad är det för märke eller leverantör?
Skulle vara skoj om något zoo i Gävle villa ta hem det.
Älskar mina stora små vänner..
#12 - Jag såg det jag också. Funderade på det, men det skulle inte ha fått plats i Rai's bur. Kanske blir ett tillskott till lekhörnan nån gång iofs :-)
kan det vara Rolly? sådana köpte jag för hm… 100-140 kr sådär… (inklusive ställning)

Hur stort är det där Rollyhjulet?
inte så jättestort faktiskt, 18 cm i diameter

Det var inte ett Rolly jag såg. Såna har vi också här ett par stycken. De är bra, men jag tycker att de vippar lite. När musen springer i det så tippar det liksom neråt så att nedersta delen av baksidan dras mot burgallret eller ställningen…
Det där hjulet (vet ej märket) som jag såg fanns i alla fall i flera olika storlekar. Det var billigare än Rolly. Får nog åka dit snart igen…

Nu har jag köpt det stora hjulet. Willy Wheel, 20 cm i diameter, 89 kr. Det är det blå hjulet. Helt ok pris, tycker jag, om man jämför med Rolly-hjulen. Hoppas det funkar bra och håller länge.
Testar ett hjul från Living world också. 17,5 cm i diameter, 79 kr.

Willy ger ut att vara gjort i mjuk och "god" (smask smask) plast… Berätta gärna hur det är.
Living world hjulet däremot… sådana hjul aktar jag mig för nu och jag rekommenderar det inte, tyvärr. De kan bli skadade i det, speciellt om det är flera i buren.

Living world-hjulet ska inte vara i en bur med flera möss. Vi har några hjul med tvärslå men bara till ensamma hannar. Men det kanske är klämrisk även när om det är en ensam mus i buren?
Det där med "god" plast. Hittills har vi inte kasserat något hjul på grund av gnagskador. Men det kanske kommer. Jag rapporterar hur det går med Willy.
mja, om hanen har väldigt lång svans så kan han klämma till svanstippen… eller slå till den i metallen så att den får en knyck