Mus iFokus

Mus

Etiketter: burströinredningtillbehör
Läst 468 ggr
HolyFuck
1

Vad ska jag tänka på?

Jag har sedan ett par timmar tillbaka blivit med en mus. Inget planerat, då jag tog över den för att den skulle slippa bli levande föda.

Det är antagligen en hane. Inte så jättegammal, men vet inte ålder. Han ser ganska tjock ut, har levt på sådan färdig müsli man kan köpa.

Det första jag gjorde var att byta spån. Tanken är inte att han ska ha spån utan papperpellets (är det bra?), men jag tog vad jag fick med!

Slängde även in en liten tuss med kaninernas hö och en tom toarulle.

Jag kommer försöka smycka ut buren med lite roliga saker, tyvärr så är den ganska liten (en duna).

Jag kommer givetvis att läsa på mer noggrannt om möss nu, men det jag bara snabbt vill ha koll på innan jag fördjupar mig är alltså vad jag framförallt ska tänka på. Någon enkel mat att ge? Något jag ska undvika? Och ja, om ni kommer på något som kan vara värt att veta!

Jag har för mig att han-möss kan bo för sig själva, stämmer detta? Jag är ju inte ute efter att skaffa fler möss, men givetvis så vill jag ju ändå göra det som är bra för den lille.

Jag har tidigare haft gerbiler och jag undrar om möss och gerbiler äter ungefär samma saker?

Grodan
0

Låter bra. Hanar kan bo själva, ja. Även om de givetvis inte alltid vill det, men de kan ju inte alltid bo med annan hane och bo med hona är dumt då blir det massa ungar och det finns redan så mycket möss…

Det finns massor att läsa här på sajten. Jag har försökt sammanställa en lista på Artiklar som efterfrågas ofta under FAQ-artiklar (nålad). Men min ork tröt lite efter massa bråk på sajten…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Lamina
0

Som Grodan säger så finns det en hel del att läsa här på sajten. Du hittar alla Artiklar som finns här: Länk

Ett tips som jag kan ge bara lite snabbt är att vara försiktig med att ge hö. Om det finns risk för att det har kommit i kontakt med vilda möss kan det finnas kvalster och skit i det. Risken är ju iofs inte särskilt stor, men man bör iaf vara försiktig och ha det i "karantän" i några veckor innan man lägger in det i buren. Eller använda sig av annat bäddmaterial som t.ex. toapapper.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?