HJÄLP! (pygmémöss)
Jag har två afrikanska pygmemöss som jag köpte på malmö mässan dessa skulle vara två honor enligt säljaren, idag på morgonen när jag skulle byta vatten åt dem så kommer den ena ut ur huset och är totalt lemlästad, ett sår på huvudet och helt kal på ryggen! Den andra hade bara ett pyttesår på ryggen så jag tänkte sära på dem och gjorde iordning en pet box.Det här har alltså skett över natten för igår var de helt oskadda! Tog tag i ett av husen i terrariet och helt plöstligt har jag en stor unge i handen, så bevisligen e det inte två honor jag har. Jag vill ju fortfarande sära på föräldrarna men jag vet ju inte vilken som är mamman, jag har tittat men kan inte se ngr direkt skillnader på dem. E det ngn som vet om det här me pälsen kan vara vägledande? Brukar honan bli aggressiv mot hanen eller? De ligger i samma hus som ungen hela tiden och de har aldrig slagits förut…
hm… en stor unge… vad menar du? den måste ju vara pytteliten… eller menar du att den är äldre?
Jag har ingen personlig erfarenhet av pygmémöss, men har läst att de ska bo i en stor bur och när de får ungar ska de ha flera bohus och matskålar - eftersom honorna kan bli lite sura då. Så kan du ge dem större bur eller mera ställen att boa på och flera matskålar samt ev mera mat?
Min erfarenhet, vilket djur det än gäller, är att mätta och nöjda djur samsas väl medans hungriga djur bråkar mer. Hunger utlöser stress och konkurrens.
ungen har öppna ögon och kan gå lite själv, men ännu ingen päls.. tog en ordentlig titt i det huset där jag hittade den första ungen o hittade två döda ungar. jag fattar inte hur jag kunnat missa dem när jag städat men samtidigt så e ju pygme ungar bara ngr mm när de föds.. De har ett STORT terrarie att bo i 90 cm lånngt, 50 högt o 40 brett och matskålar i båda ändarna av det. Jag har särat på dem nu och lät ungen följa med den skadade honan då dennes "spenar" (vet inte vad jag ska kalla dem annars) var väldigt stora. Dock var det den andra honan som bar omkring på ungen tidigare så jag är inte 100 på att det blev rätt iallafall. Pratade med en av de anställda på djurbutiken i stan och hon trodde också på att det var den skadade som var mamman, sa att möss kan försöka tjuva ungar av varandra ibland?
ööh… hm… alltså det låter ju helt galet att djur ska vara så elaka mot varandra.
Oki, de har stor bur och flera matskålar - i o f s behöver du inte matskålar, du kan sprida runt maten i buren så får de aktivera sig lite med att leta efter den - men… Får de för lite protein? Får de torkade insekter, mjölmask o sånt äckel som de vill ha?
Det kanske är vanligt att pygmémushonor slåss om ungar… Tammöss gör det inte. De samsas vanligtvis om ungarna och turas om att ta hand om dem.
Dominanta tammushonor, honor som kanske inte är temperamentsavlade i samma utsträckning som sällskapsmöss, kan dock döda andra honors ungar, så att de säkrar sin egen avkommas framtid… Detta har jag sett vid några tillfällen. Sådana honor avlar jag INTE vidare på!!!

När jag hade ett avelspar med en hona och en hane, så blev honan barberad av hanen på hjässan.. Så om det är en av varje kön skulle jag gissa på att det är den skadade som är honan. Men om båda är honor, kommer man ju till den svåra biten. Att försöka se vem som har störst spenar och vem som ser ut som om den har varit med om en förlossning.
Alltså, borde mamman vara lite mer "utsliten" kanske inte lika blank och fin i pälsen som den andra. Lite smalare och "ruggigare" kan de också bli.
Det hade varit lättare om man fick se dem själv. Var bor du? Är du säker på att båda två är honor? Hur har det då blivit ungar? Hur länge har du haft dem?
Hoppas att det löser sig och att du kan lista ut vem som är mamman.

Tråkigt när djuren är elaka på varandra. Hade tre st syskon (påstod iaf säljaren), två dagar efter det att de hade kommit hem så hittade jag bara rester utav ena musen, någon månad senare hittade jag en till mus död i boet, men bitmärken i nacken.
Jag översatte huvudinlägget #0 av annzo81 till Engelska så att vår medlem Angelus_Noctis skulle kunna svara. Hon är mycket duktig på alla slags musarter.
Hej igen!
Jag köpte mina två honor enligt den danska tjejen som sålde dem till mig på malmö tropikmässa den 26:e maj, hon sa också att de var två månader gamla. Alternativet är ju att jag faktiskt har två honor men att danskan haft flera möss i buren och att ngn av dessa kunde varit en hane, alternativ två är givet att det är en hane och en hona jag har men som sagt det är omöjligt att skilja på dem. såg igår att en av dem(den rikitgt sårade) hade större "spenar" än den andra mindre skadade så¨jag flyttade ungen och den skadade till ett eget terrarie. Ungen och "mamman" lever idag, mamman äter och dricker och bär lite på ungen så jag tror att det blivit rätt men tiden får utvisa detta. Har haft möss förut som fått ungar men har aldrig sett detta beteende med skalpering av varandra? Kan de vara inavlade på ngt sätt?
haha, nä tror inte avelsformen har något med saken att göra!
Jag hänvisar dig till en engelska tråden, där du fått ett svar från en tysk expert på exotiska möss - hon kan hjälpa dig bäst av alla här på mus-ifokus tror jag!
har kikat på den engelska tråden och tror också på att det kan bero på protein brist, har sedan incidenten gett dem mer protein än förut, risken är att det de fått tidigare inte räckt till. Hoppas att båda ska repa sig (o givetvis ungen) så att man i framtiden kan släppa ihop dem igen. Den mindre sårade ser deprimerad ut nu när den är själv i det gamla terrariet. Är dock lite irriterad på den danska tjejen, frågade specifikt om de gick att hålla enbart två (se det engelska svaret) och det var inga problem enligt henne. Kommer att dröja innan jag köper ngt djur av andra än svenska uppfödare!