finnes kasterad hona!!
vet ni / nån hur man får tag i en kasterad hona ??
jag skulle behöva sällskap åt Milton
:)

Jag har aldrig hört talas om att man steriliserar en hona? SÅ då lär du få svårt att hitta en.

Man kan knappt sterilisera en råtthona, så det vore i princip omöjligt att sterilisera en pytteliten mushona…
Stämmer, det går inte att kastrera en mushona. Inte hos en vanlig veterinär i alla fall. Det handlar om ett ingrepp där man antingen skär av äggledarna eller tar bort hela livmodern - något man kan tvingas göra vid kejsarsnitt, eftersom födsloproblem oftast orsakas av att livmodern är "trasig"… Endast veterinärer som utfört operationer på små små djur klarar av detta på möss.
Det finns heller inget som säger att honor blir sterila efter en viss ålder, vi har märkt att mushonor (och råtthonor) kan bli dräktiga i stort sett hela livet. Däremot kan man vara ganska säker (men inte helt!) på att en hona som man försökt para flera gånger med hanar som innan och efter mötet med denna hona blivit fäder, inte kan få några ungar av någon anledning och hon kan tjäna som sällskapsdam till en hane som bor ensam.
Okej. :/
hur får jag tag i en sån sällskapsdam då? :)
är de nån som har en `?
jag tror min lille gris behöver sällskap.
Du kan inte kastrera honom?

#5 är ju en bra ide om man vill ha hanen tillsammans med någon annan.
Annars så tror jag att dom flesta oftast har kvar sina honor som inte kan få ungar just som sällskapsdamer till sina egna hanar. Så dom honorna är nog inte det lättaste att få tag på.

Jag var väldigt inne på att kastrera min hane men det blev himla besvärligt eftesom det inte finns några veterinärer som gör det i mina trakter.
I Sala, Enköping, Sthlm, Uppsala, Falun finns det kliniker som gör det. Kostar runt 500-lappen. Laika och Nattksjorta här på zoonen har/har haft kastrerade mushanar.
Jag hade bara sån himla tur att Elin ville sälja sin sterila hona. Så jag har en kompis till min kille nu.
Älskar mina stora små vänner..
Grejen är ju den att man inte kan vara 100 % säker på att en hona inte kan få ungar!!! Även om hon är äldre. Att utsätta en äldre hona för risken att få ungar (ev även sin första kull) är dumt!
Så jag skulle nog föreslå att du kastrerar din hane eller låter honom bo själv men umgås mer med honom själv ELLER provar att sätta ihop honom med en ung hane - ibland, dock inte ofta, fungerar det, fast det är eg inte ett tips till en nybörjare men jag vill i a f tala om att möjligheten finns även om den chansen att det ska fungera är väldigt liten!!!
#7 avis :(
#5 -8 jo de får ev bli de alternativet eller så funderar jag på att gosa sönder han istället..
tack för svaren! :)
vänta ett par veckor så ska vi se hur steril hon är…

#8 Nej jag är medveten om det! Och det bör man ju vara medveten om ifall man vill testa!
Men Elin har ju försökt para henne med Elvis brorsor och hon sa att hon bara skulle bli glad om det blev ungar på dem. Så OM det skulle ske en olycka så skulle det iaf inte vara nån dålig kombo. Och jag är beredd att ta ansvaret isåfall. Men det skulle ju vara hemskt tråkigt att behöva sära på dem då så vi får väl hoppas att hon fortsätter vara steril!
Älskar mina stora små vänner..