Misstänkta epidemier
Har du en musuppfödning, stor eller liten eller endast en kull, och upplever att flera av dina möss insjuknat och dött under mystiska omständigheter bör du inte sälja några djur innan du tagit reda på vad dina möss blivit sjuka av eller hållt verksamhetsstopp i ca 6 veckor.
Bäst är om du kan skicka in sjukt djur till SVA - Statens Veterinär Medicinska anstalt - för undersökning. För att undersöka förekomst av virus behövs blodprov. För att undersöka förekomst av olika bakterier, encelliga parasiter osv behövs obduktion och prov från olika organ.
Beroende på vad du har för frågeställning kan prislappen bli lite olika. SVA kan svara på frågor och hjälpa dig med frågeställning. De kan även hjälpa dig att få en prislapp som inte blir för hög.
Viktigast är i a f att om du misstänker smitta hos dig, är att du inte säljer några möss under en period. Om du misstänker virus finns endast ett sätt att få det att sluta vara smittande och det är genom stopp av all avel och flockhopsättning i ditt musbestånd under minst 40 dagar.
Jag har skrivit flera trådar om SVA och hur man går till väga för att skicka in djur. Hittar dock ingen superbra just nu att länka till, men denna artikel finns ju
Tycker det borde vara en självklarhet, synd om det inte är det för vissa. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Nu föder jag ju inte upp…men jag satte ihop Irpa med mina töser innan det misstänktes virus i Irpas kull. Tyvärr. Får hoppas att det inte är virus.
#0 "Viktigast är i a f att om du misstänker smitta hos dig, är att du inte säljer några möss under en period. Om du misstänker virus finns endast ett sätt att få det att sluta vara smittande och det är genom stopp av all avel och flockhopsättning i ditt musbestånd under minst 40 dagar."
Vill tillägga, för tydlighetens skull, att stoppet alltså gäller 40 dagar efter att alla kvarvarande djur blivit symtomfria.
#3 Precis. Tack.

#2 Fast det borde väl ha visat sig nu om det varit nåt, eller?
Sara B:
Ang. min ihopsättning: Ja, självklart borde jag liksom uppfödare ha satt Irpa i karantän. Sent påtänkt för min del nu. Men man lär sig alltid nåt nytt på sajten och tar jag in någon mera i framtiden är det karantän som gäller utan tvekan.
Jag kan inte annat än att hålla med att man bör sätta sin nya mus i karantän om man nu ska sammanföra med dom man har hemma redan.
Och jag håller med Grodan till 100% i det hon skrivit i #0.
Tummen upp!
Om man har några möss som är friska från uppfödare och friska möss hemma hur lång tid ska man vänta med att sätta ihop dem då?
Är inget jag ska göra inte nu i alla fall. Men kan vara bra att veta inför framtiden ;D
#5 Ja det verkade ju enligt veterinärens rapport att det hade att göra med en defekt och inte p.g.a virus.

#7 40 dagar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#6 Oj jag missade helt ditt svar. Vad bra då vet jag! :)
Vad är symptomen? :o
Puttar upp till en som frågade om detta i ett pm
Jag tycker att detta är jättebra att det tas upp även här på musifokus.
Jag anser att man bör/ska hålla stenhård karantän om man fått in någon smitta, jag talar av egen erfarenhet och är väldigt ledsen när det ska vara så att musägare inte ska kunna vara ärliga och rättframma och kunna berätta om sjukdomar osv.
Efter att jag frågat på en annan site har jag fått veta att karantän, avelsstopp, sälj och köpstopp i 40 dagar efter senaste insjuknande mus ska vara fullt tillräckligt.
Sen vad gäller karantän så föreslår jag att har man möjlighet kan man göra som jag använda sig av olika rum i huset, jag har fyra rum helt skilda från varandra, är noga med att aldrig gå direkt ifrån det ena rummet till det andra, tvättar och desinfierar händerna, behöver jag gå från det ena rummet till det andra i något ärende så går jag alltid till mitt vanliga ordinarie musrum först, på så vis sprids inga eventuella sjukdomar ifrån karantän till musrummet.
Genom detta agerande lyckades jag få stopp på sjukdomarna som ledsamt nog drabbade mig, jag hade min personliga karantän i strax över 60 dagar så det anses ju mer än tillräckligt.
Lycka till alla härliga musmänniskor
#13 Ja, om vi pratar virus så fungerar det med karantän och 40 dagars stopp. Pratar vi om bakterier så nej, då funkar inte det.
Bakterier är nog de som orsakar mest problem idag. Bakterier som Mycoplasma och Pasteurella.
Man kan medicinera bort en del, men tyvärr är det ingen garanti. Eller så kan man, som jag numera föreslår, sakta vänja mössen vid bakterierna så att mössen kan bygga upp sitt immunförsvar mot de nya bakterierna.
Om man inte tar prov på mössen så vet man inte vad man har i sitt museri.
Har man många möss från olika ställen är risken stor att möss insjuknar efter varje hopsättning av nya flockar, parningar osv. Detta oavsett om man har karantän och stopp i aktivitet i sin avel och omgrupperingar. Möss har olika immunförsvar och bakterier muterar och förändras ideligen.
Ja det är ingen idé med hysteri och anklagelser när det är bakterier det handlar om och inte virus (aningen OT men relaterat).
Det är det viktiga i den här debatten är att vet vad det rör sig om och gör man inte det - sätta sig in i det. Skicka fler djur till SVA, hålla öppen debatt sansat utan sura påhopp. Det är ingen annans fel att ens djur blir sjuka pga krockande bakteriefloror det är bara en oerhört trist inställning.
MvH Tsunamis