Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 495 ggr
Ellinor_ludde
0

Hur?

Hur länge klarar musungarna sig själva utan mamman och sin mjölk?
Det är så att svea sticker iväg från dom ganska länge, hon bygger
bon under spånetoch ligger där och sover själv, och då struntar hon
bara i ungarna. Jag är så rädd att de ej får tillräckligt med mjölk :S

Grodan
0

1,5 timme sådär den första veckan

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

mandymoo
0

Är ungarna tysta eller piper dom hela tiden? Är dom tysta o växer så behöver du inte vara orolig. Musmamman klarar det som Grodan har skrivit innan. Hon vet när hon ska gå dit.

Jag känner såhär att om hon inte gav dom mat så är dom så gamla nu att dom hade dött hela högen… så lever dom så är det för att dom får mat som dom ska …

Ellinor_ludde
0

Jupp! Kom hem nu från landet och alla ligger tysta men dock
mycket pralliga i en hög! 5 av dem är brun/svarta medans de
andra är fortfarande rosa, kommer vel bli som sin mamma :)
Ja! Alla ser ut att må bra, tittade på alla för första gången nu
och de är ju bara föööör söta<3 Men jag har en känsla över
att rosita tar mer hand om dom än vad svea gör, eftersom lilla
rosita är där hela tiden, jämt & ständigt! När kan jag byta på
på terrariumet? Om jag flyttar över de nu så är det vel okej?

mandymoo
0

Härligt *Ler*

Om du tar upp dom vuxna o sätter på ett ställe - sen tar du alla små o lägger i en låda/ask så att dom håller sig där.. sen kan du byta. Ta lite bo material o lägg med ungarna sen låter du det flytta med när du lägger tillbaka dom.

Sen tillbaka med bebisarna o sen i med dom vuxna.

Ellinor_ludde
0

okej tack <3
Mmm,men det känns som om svea inte bryr sig om ungarna.
Det är mest de andra som är där. Och de kan ju inte direkt
ge mjölken de behöver. Jag kanske bara är fjantig men. Jag
är så orolig att de får för lite mjölk :(

amaira
0

Du behöver inte vara orolig för musbebisarna!! Svea vet EXAKT hur man sköter musbebisar, det kan jag garantera dig. Musmödrar är mycket bra på att sköta musbarn, bättre än du kan föreställa dig Glad.

Även om Svea sitter i en annan del av buren och vilar och låter mjölken rinna till igen, så har hon full koll på vad som händer med hennes ungar och hur de mår.

Möss har utmärkt hörsel, och hon hör omedelbart om något är fel. Möss kommunicerar dessutom även med ljud som är i ett högra tonläge än människor kan höra.

Innan hon lämnat dem, har hon kollat att de ligger bra, att boet är ombonat, att de inte har det för varmt eller för kallt, osv.

Har hon dessutom andra möss där som hjälper till, vet hon att de är i goda händer (tassar)!

Så ta det bara lugnt och slappna av, och beväpna dig med tålamod. Rätt som det är, är de tio dagar - ett par veckor gamla, börjar få ögon, och du kan börja pyssla rejält med dem.

Men tills vidare, ge Svea förtroendet att vara den bra musmamma som hon säkerligen är, och ägna dig åt lite annat ett tag, med gott samvete. Kyss