Möss som nyser!!!
Det blir bara mer och mer vanligt med möss som nyser! Jag träffade två stycken på utställningen igår (som jag dömde - den ena diskvalificerades). Nu har jag själv även några möss som nyser.
Jag har aldrig tidigare under mina år som musägare och musuppfödare träffat på möss som NYSER. Förrän nu! Jag hörde talas om nysningar redan för ett år sedan, men fäste mig inte så mycket på det. Nu blir jag dock lite orolig.
De nyser ett tydligt tschh och tar även upp tassen på nosen, som att det verkligen är något i näsan som irriterar - allvarligt tecken tycker jag!
Vad anser ni? Vad VET ni?

Fick en fin äldre killmus för en vecka sedan. Han är pigg och fräsch såvitt jag kan se men han har nyst så att jag har sett det vid 2 tillfällen, det andra ikväll. Det var inte så mycket som att ta upp tassen men uppenbart tschh i alla fall. Nu är det karantän som gäller! Kan det ha med mycoplasma att göra? Eller finns det nån annan luftvägsinfektion som drabbar möss? Klurar på att få fatt i mycoplasmamedicin för säkerhets skull, i alla fall innan han får träffa nån annan mus.

Jag tänkte genast på kvalster som sätter sig i nosen… hundar kan ju ha så. Har ingen aning om jag har rätt… o har heller inte kikat närmare på det här med kvalster i nosen på hundar o hur det yttrar sig… men det var något som bara slog mig när jag läste.
Jag tror inte på kvalster, tror på antingen bakterie/bakterier (flera kan ha kul ihop) eller virus!
Några möss jag har sett nysa har även varit allmänpåverkade och flåsiga.
Ååååhhhh - hoppas mina muslingar inte har fått något "nysande" med sig hem från utställningen.
Får vara extra observant ett tag framöver. Jag AVSKYR alla de här olika besvären/sjukdomarna som möss kan få. Kvalster, mycoplasma, osv. Jag vill ju ha FRISKA möss, har medicinerat så det räcker, tycker jag. (i år har jag sluppit)
Mina tre nysmöss (alla engelsktypade) har fått antibiotika och redan efter några timmar blev de märkbart bättre. Men än är det för tidigt att säga något.

Vad för antibiotika gav du?
Vibramycin och Baytril

Ja om dom har ett allmänntillstånd som är dåligt så är det säkert inte kvalster i nosen… men uppfattade det bara som om dom nös o då föll mina tankar på gammalt … hundar o vad det kunde vara då…..

Pin har fått vadjag tror är mycoplasma och han går också på vibramycin och baytril, och efter bara 3 dagars behandling så var han grymt mkt piggare och nyser mindre, så förhoppningsvis lägger det av nu.
Tror han fick det för en kväll gick altandörren sönder och det drog jättemkt och hans bur stod sämst till. /=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Ok. De verkar inte så sjuka. Imorgon skall jag skaffa vibramycin. Baytril låter lite overkill.
kill ja, det ska ju döda bakterier… hehe

Nu har jag äntligen fått fatt i Vibramycin men han har inte fått det än. Men han har inte nyst några fler gånger som jag sett hittills och verkar i övrigt inte sjuk. Efter en del vidare läsning så skall jag nog ge det i alla fall.
Hittat en sida om saken som verkar väldigt bra, handlar visserligen om råttor - men…

jag är ås glad att jag slipper tvångsmata Pin. Tar en bit smörgåsrån och duttar på medecinen så sätter han glatt i sig alltihopa (=
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Tack för tipset med smörgåsrån. Det slank bra ner droppat på en bit skorpa också.

Jag är dessvärre pessimistisk och tror att möss förr eller senare kommer att hamna där råttor är, att alla bär på mycoplasma och bara visar olika mycket symtom… Tror att det är fler som redan har det så än vad folk tror.
Men ta inte mig på för stort allvar, jag hör ju som bekant Rossel överallt.

Jag är optimist och tror inte alls att det är så. Jag börjar däremot tro mer o mer på det här med att man drar tills sig det man tänker på… oavsett om man inte vill ha det till sig eller inte … så jag har börjat tänka ännu mer positivt.. gällende mössen så behöver jag inte det för jag har nog haft väldigt tur med dom… både när det gäller sjukdomar o individerna i sig själv *ler*

Verkar funka med Vibramycin. Har inte hört några fler nysningas av Black Xibby längre. Däremot tjejen som kom fån samma hem började ockå nysa, fick medicin, är på bättringsvägen. Men SUCK, idag började ett av vårens tidigare nykomlingsmöss också att nysa ännu mer än de andra hade gjort., trots att de första nu redan slutat men ännu inte flyttat in bland de andra. .
Ja, har man flera möss och ska medicinera en som visar symtom på något, så behöver man nog oftast mediciena alla på en gång, för att vara säker på att man blir av med det. Annars kanske det bara blir en rundgång, med resistenta bakterier på slutet…

Som det är nu här hemma har jag 1 bur till min gammeltant Facklan som har Mycoplasma, som hon får stadig behandling för nu. Sedan har jag 3 burar till, varav 1 är till mina 2 Vattnadalskillar och den andra till mina trillingtjejer och den sista är till min lilla gosiga sö vita hona som inte är accepterad av trillingarna.
Facklan har aldrig träffat någon av dessa andra 6 mössen pga smittorisken när de skulle träffas, utan hon bor själv sedan 14 månader tillbax och hon är 2 år och 7 månader gammal.

#18 Ja så gör nog dom flesta som har flera möss hemma - visar en symtom så ger man medicin till alla för att man kan vara säker på att det kommer flera som visar symtomen allt eftersom…
Tack o lov har jag så här länge sluppit…

Hur brukar ni alla göra? Medicinerar ni alla om ett nyser (Utom ungdomar och gravida förstås)? Var går era medicineringsgränser: en nysning hos en mus? 10 nysningar? allmänpåverkan?

Jag har ju (peppar peppar) sluppit sånt. Men om jag råkar ut får det så skulle jag medicinera alla djuren i samma rum. Då jag har dom i 2 olika rum just nu.
Hur som helst ialla fall alla i samma bur.
Ang när… en nysning eller.. jag tror nog att man mer går på allmäntillståndet på djuret. Att man hör nysningar mer än en gång o tillsammans med t ex att den andas snabbare - att pälsen är mera ruggig osv…
En nysning, och aldrig mer, nä inte medicinerar jag då inte. 
Man märker om det är en engångföreteelse, eller något som "finns där".
Vad gäller ungar och dräktiga honor, så … ja, medicinerar man alla utom dem, så är man ju tillbaka på ruta ett i alla fall, sedan. Hur man ska göra med dem, diskuteras bäst med behandlande vetrinär. Det behövs ju vetrinär för att få ut medicinen, och bestämma dosering och behandlingstid, osv.
Alla mössen behöver behandlas, på något vis. Jag är också extra noga med burrengöring och allmänhygienen under och efter en behandling. (fast är det en tiodagarskur - eller mera - gör jag inte ren burarna varje gång/dag)