Hack i öronen alt andra avdrag. PC.
För att inte förstöra tråden om SM, så väljer jag att starta en ny tråd. Jag har en jättetrevlig mus här hemma som har ett litet hack i örat, därav AB på utställning. Fick en nyfiken och faktiskt intressant fråga av Grodan om jag inte anser att det ska dömas ner. Får se om jag kan fota mina töser här hemma så ni kan se skillnaden. Jag har 2 väldigt trevliga och tassdarrande honor, ni vet såna där som man kan låta vem som helst hantera för de är underbart sociala
Men, ett stort men, de har båda hack i öronen. Hona 1 har ett pyttehack som jag inte tycker borde ge avdrag för eftersom det syns knappt. Hona 2 däremot förtjänar AB, då hon t om saknar en bit hud i örat pga sitt hack. Hona 1 kommer ställas på SM då jag väljer att chansa men hona 2 kommer troligtivs aldrig mer att ställas ut.
Vad tycker ni andra? Vad ska pet class ge avdrag på och låta passera?
Tycker det är lite moment 22 i musens fall måste jag säga. Som domare på gerbiler så förstår jag och håller med argumentet att det är en skada och skador får inte premieras utan ska ge avdrag. Bedömning gäller hur konditionen av mus A med ögonskada förhåller sig till mus B och C, och har alla likvärdigt temperament så ska inte A vinna över B och C. Så är det bara.
Men….
När det gäller öron så har avelns lett till att avla dem större och större. Och tunnare och tunnare, utan veck. De är inte längre naturligt stora och ligger i riskzonen att åka på en skada av helt vanlig lek, eller för all del bråk i mindre skala (läs: inte stor blodutgutelse).
Så ja, moment 22… Jag är nog rätt delad i alla fall när det gäller just öron.
MvH Tsunamis
#1 Så klart att dom inte ska vinna över en "felfri" mus, men jag tänker mest på vart går gränsen för A / AB för tex hack i öronen. Som du ser på min söta Torsten så man ett rejält hack, och ja det ska sänkas i prisbedömningen.
Oj det var ett stort hack det! Tänk på att ett hårfint hack bedöms i princip samma som ditt. Så det är ju teoretiskt ännu värre att få avdrag för.
MvH Tsunamis
Ja, det där hacket var stort! Fick ett AB för ett hack som inte fanns..han hade bråkat med brorsan i petboxen på vägen till utställningen och brorsan hade bitit så det var ett rött märke, inget hack…
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Ja, Torstens hack är för stort och kommer därför inte ställas mer. Hona nr 1 har ett pyttelitet hack som knappt syns. Det konstiga är att det är mina möss med minst öron som fått hack, skumt.
Ja där sprack ju mitt argument 
MvH Tsunamis
Bra med en egen tråd. Det är intressant att höra era synpunkter.
Pyttehack ger jag inte avdrag för. Jag kan inte heller låta en felfri men mindre trevlig mus i PC vinna över en superunderbart trevlig med minihack.
Men i PC bedöms även skötsel till stor del och därför är det viktigt att kolla efter skador. Visst kan det i vissa fall vara så att det inte är brist i skötseln (för trång bur eller att möss bråkar med varandra) men sådant kan man ju inte veta.
När det gäller en del skador kan man ordna veterinärintyg… fast nu är jag så trött så där slutade hjärnan fungera… varför ska man ha veterinärintyg… hm… haha
Just det där diskuterade vi väldigt mycket under domarutbildningen på Odlingen. Det står in i stadgarna att en mus ska diskas t.ex pga hack i öron, saknar en bit svans el dl (om jag nu inte minns fel). Utan det är upp till domaren att bedömma hur mkt man vill ge avdrag osv.
#9 I Standard är det diskvalificerande.
När det gäller PC diskar jag inte pga hack i örat eller svansknyck. Jag gör avdrag om det är stora "fel".
Jo det var PC jag menade såklart, glömde skriva de :)