Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 1927 ggr
Mandysan
0

Hur stor

Hur stor bur behöver en mus ha? Duger ett akvarium på 80-90 liter?

ThereseW
0

Enligt jordbruksverket är minsta tillåtna musburen 30x30 cm (vilket jag personligen tycker är kanonlitet… Fundersam)

Ditt akvarium blir nog bra iallafall :)

Ipod_Mini
0

Ett akvarium på 40*40*95 borde väl vara okej? =)

ThereseW
0

Ja, det låter bra. Självklart beror det ju också på hur stor flock du tänkt ha däri ;)

Ipod_Mini
0

Hehe, jo precis :) Men hur många är en lagom flock? 2-3 stycken eller? Honor alltså…

ThereseW
0

Ja, det går ju att ha fler också. Men 2-5 brukar vara bäst tror jag.

Ipod_Mini
0

Okej =)

Mandysan
0

Jag undrar bara då jag har planer på att ge det till min kompis som ska skaffa möss.

ThereseW
0

#7. Vilken snäll kompis hon har :)

AmmiG
0

Måtten 40*40*95, det tycker jag låter litet. Kan man verkligen få plats med leksaker, bolåda och annat på den ytan/volymen, samtidigt som dom har plats att röra sig? Nyfiken, eftersom jag inte har några möss.

ThereseW
0

Pja, dom är ju rackarns små muslingarna ;) Så hus och lite andra saker får man allt plats med. Men som det heter, ju större desto bättre…

fijja
0

SkrattandeMen är det 95 långt? Då är det ju riktigt stort väl? Ah, mitt ögonmått eller att se saker framför mej e inte på topp. Men för mej låter d som man kan få in massa kul

Ipod_Mini
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 och #11 Det är 95cm långt, 40cm brett, och 40cm högt. Med nätlock förstås. (Just nu har jag gerbiler där i) Visar en bild på hur det sett ut då (gerbiler gillar att gräva, inte klättra (ok, inte mina iaf ^^) därför är det mycket spån).

Ipod_Mini
0

Kanske bör tillägga att jag inte har några möss än ^^ Har bara funderat på att skaffa det någon gång i framtiden… =) Och då är det ju bra att veta om jag ska sälja akvariumet sen när det inte behövs eller inte.

AmmiG
0

Då blev det något helt annat och ser verkligen stort ut på bilden. Trodde det var ett prydnadsakvarium (modell Pedistal) som jag sett i en affär.

Kim_queer
0

Min första mus köpte jag från en bur med ca 15x15x30 och hon vantrivdes där till den grad att hon började tugga sönder sig själv. När hon kom hem till mig hade jag henne först i en bur (djuraffärers "musburar") på 30x30x45. Där trivdes hon bättre men mest för att jag tog ut henne varje dag och hon inte bodde med 20 andra möss. Ventilationen var så dålig att hennes ögon blev irriterade gång på gång. Först när jag köpte en gallerbur på 60x70x120 har jag märkt att mina möss mår bra på riktigt. De rymmer inte trots att de utan problem kan klämma sig genom gallret och är (faktiskt) ännu tamare. Vad gäller kullstorleken har jag en kinkmus som (till skillnad från de övriga mössen) var sur hälften av tiden då kullen var på åtta möss. När den gick ner till fyra slutade hon tvärt med att rattla med svansen och slutade även att vara lika skygg.

Klart att det går att ha en mindre bur men då får man vara beredd på att lägga minst ett par timmar om dagen på att leka med barnen, byta leksaker och städa buren oftaoftaofta. Men det kan ju vara bra om man inte är säker på att möss är det rätta djuret…