Färghjälp
Jag har en liten kille jag undrar över färgen på. Han har ingen stamtavla så jag vet inte vad som finns bakom honom.
Tänkte först att det säkert har med DY att göra. Fawn eftersom han är rödögd? Men tycker inte tonen är tillräckligt röd eller gul. Eller kan de se såna här ut ändå? Han är ju dessutom Satin som ni kan se på bilden och vittecknad (bläs och några vita strån på ryggen).
Wow. Cool!
Mer foton? Ögonfärg? Pälsfärg i hårbotten?
Apricot kanske?
Ingen bottenfärg. Samma rakt igenom. Ingen tickning. Ögonen är röda, inte rubin. Försöker ladda upp fler men det funkar inte :-S
Apricot haha? Aldrig hört talas om :-D Hmm, fattar inte varför det inte funkar med bilderna. Försöker igen om en liten stund :-)
Ok. Fawn bläsad berkshire
Apricot ska ha svarta ögon…
Han är lite aprikos i färgen, men det kan ju vara foton som ljuger… dagsljusfoton är bäst
Shait. En blek fawn då :-S
Läste nu att du gissade själv på fawn…
(ja, ibland läser jag inte… hm…)
Ja jag ska ta ut honom imorgon o fotografera om det inte är busväder. Tog mååånga bilder och sitter och jämför med honom live för att välja de som stämmer bäst överrens med verkligheten.
Hihi fast jag vart ju osäker just för att han är så… Inte röd och inte gul men nåt annat mildare liksom. Bra beskrivning va haha. Men då vet jag. Då behöver jag inte bråka med att ladda upp fler bilder ikväll hihi.
Ett stort fönster kan släppa in ljus också. Här är det nu för kallt för att gå ut m gnagarna och fotta.
Du vet inte vad killens mor och far har/hade för färg? Eller kullsyskon?
Ja jag får se vad jag får till imorgon och hur vädret är. Här nere har det varit jätte varmt vissa dagar o sen ruggigt om vartannat.
Nej jag vet ingenting om honom tyärr. Men vet att samma hobbyuppfödare har en del DY bland annat så det är ju säkert Fawn. Kan inte komma på vad det annars skulle vara.
#13 Ja. Du får be din vän att börja selektera lite så att de blir lite mer såhär
#14 Jättesöt. Gah… han skulle kunna bo här i mitt kök… hihi
På bilden ovan ser han mer gultonad ut än han gör i verkligheten. Men ögonen syns ju iaf haha. Det va inte meningen att jag skulle ha honom, bara förvara honom åt en annan, men då betalning osv krånglade sa tjejen att han gärna får stanna hos mig. Han har nämligen flyttat ett par gånger redan och han är ung. Så han får hellre vara kelis här än behöva flytta tillbaka igen.
Han kan ju vara en Champagne också… men tycker han ser lite för gul ut…
Haha ja jag vet ju hur Fawn SKA se ut på ett ungefär. Därför jag undrade vad i hela världen denna är. Fast jag gillar hans apricosa färg, hans små öron med ett jack i och breda bläs ändå hihi. Jätte go kille som gick fint att sätta ihop med en annan ung hane.
Bläs på Fawn är gudomligt. Jäklar.
En tjej för hundra år sedan födde upp "Halloween-möss"… tror man kan söka på det på sajten… de var nog svartögda DY…
Wow! Låter häftigt! Måste söka :-D
#21 Svårt att säga. Champagne är inte sådär gul, men…
Dålig Fawn då. Jag tror det är det. Men ville mest bara vara säker. Alltid roligt att veta.
Tyvärr är det ju testparning som gäller om man inte kan se varken vid foto i dagsljus eller IRL… 
Mjo, men han är nog inge vidare avelsmaterial så. Och jag ville mest veta för skojs skull. Är det dessutom Fawn så är det inte kul. Vill inte ha fler DY även om de är himla fina.
#26 Varför är han inte det?
För jag vet inget om honom tänker jag. Sen försöker jag ju gå över till mer blandad typ eller engelsk och färgavla. Då är ju stamtavla en fördel hihi. Och typmässigt är han ju långt ifrån vad jag tänkt mig avla på hihi.
Sen tänker jag på det där med Fawn och jag har haft en del (och har flera ännu) som är DY men vet ju hur tjocka de blir o så. De är så fina, men inte roligt när de blir såna.
Tänker mig att det kanske inte är så lätt att sälja bebisar. Och låt oss säga att det blir ett gäng DY så vet jag inte om jag är så pigg på att behålla alla dom, se dom jäsa upp till blobbar och sen dö för tidigt. Men nyfiken som jag är e jag ständigt lockad att "prova och se vad man får". Men det kommer fler möss att prova med skulle jag tro :-)
#28 Sant, du vet inte mycket om honom. Men om han är supersnäll och frisk och blir 1½ år gammal tycker jag du kan avla på honom. Du kan välja en engelsktypad Chocolate.
DY må ha hälsoproblem, men Fawn blir faktiskt inte lika feta och jag tycker det vore tråkigt om DY dog ut helt…
Sedan så gillar jag hans bläs… Tänk om han är Hereford? 
Jaa, är han okej om ett år kan jag mycket väl ändra mig. För visst har han bra kvalitéer också, helt klart. Snäll, om han är frisk tills dess och om han tex fortfarande vill bo med andra hanar kan jag tycka det är värt det. Har nästan bara haft hanar som inte vill veta av andra så såna positiva egenskaper vill jag gärna föra vidare. Vi får se.
Jag visste inte att Fawn va mindre benägna att bli feta! Det låter ju kanon i så fall.
Vad har DY som inte RY har som är värt att bevara? Jag har dålig koll på skillnaden mer än att RY inte finns så mycket av, att det är recessivt o tar lite längre tid att avla på än DY och att RY inte ska ha samma hälsoproblem. Men vet inte så mycket om kvalitén på färg jämfört med DY osv.
Haha en vääldigt övertecknad Hereford då. Hans bläs fortsätter ända ner på magen och börjar ju i nacken hihi.
DY är Dominant och det är världens äldsta färgvariant. Jag tror man kan släktforska tillbaka till en uppfödare som alla DY kommer från, men om det vet jag inte så mycket tyvärr. Också något som är intressant som står på listan över Artiklar att skriva. Någon gång…
LOL… det är så ballt att folk gillar att skriva sådär mycket. Jag är fullständigt impräst av det. Beundransvärt. Jag orkar knappt med 4 meningar. Men jag kan skylla på att jag har känsliga handleder… hehe (nu blev det 5 meningar)
Himla snygg bläs på honom! Sånt vill jag ha :)
#33 Ojdå, nu får du nog vila haha.
Det är inget att vara impräst av. Dumt att babbla för mycket. Du kan ju tänka dig vilket ågren jag haft när jag skulle skriva en KORT artikel om fatty eye till gnagis. Vadå kort? Kort är väl typ sju meter text, eller? Själva skrivandet går fort. Det som tar tid är att gå igenom texten hundra gånger och plocka bort två överflödiga meningar i taget.
#34 Glenn tackar så mycket för de snälla orden. Han har förstås aldrig sett sig själv i pannan så han vet inte vad du pratar om, men han ser rätt nöjd ut ändå ser jag ;-)
#35 hehe
Tillbaka till en sak.
Vad man ska avla på osv. Om det är i ett syfte att rädda en variant eller utröna om en mus bär på ett mycket sällsynt anlag så får man bryta mot all vett och etikett.
Låt oss säga att killen här är Hereford. Nu vet jag itne om Hereford är dominant eller recessivt, men alltså… han borde ju avlas på för att utröna det. Om nu inte Hereford är på tok för sjuk för att vara rolig… Får hoppa till Hereford-tråden och kolla…
Eftersom jag sitter här och lökar har jag inte hunnit kolla så mycket om just Hereford, men det lilla jag googlat har antytt att det är svårt att avla på eftersom det kan ta flera kullar innan man ens får en med rätt mängd vitt. Men ska kolla mer för det är en snygg teckning som hade varit superkul om den gick att avla på i sverige tycker jag.
Så vad säger du egentligen Grodan? Är verkligen hans bläs skäl nog att para honom? Och i så fall när? När han är gammal? Finns det inte massor av möss med bred bläs som han? (Jag vet ärligt talat inte för jag har mest synat solida färger men börjar se tjusningen i tecknat också)
Apropå breda bläsar. Här är ett litet knytt som just öppnat ögonen. Hon är fuzzybärare och min om ca två veckor. Också en otypad mus, men jag väljer att ha både otypade möss och förhoppningsvis mer typade också i framtiden för jag kan helt enkelt inte låta bli att falla även för de som en del anser är lite fula hihi. Ursäkta den pyttelilla dåliga bilden. Är en liten mobilbild bara.
Äh skriver som en kratta. Självklart tar det många kullar innan man får fram en som är bra färgmässigt oavsett färg. Det jag menar är att en del hävdar att det inte är en speciell gen och därför är det slumpen som avgör mycket. Men jag undrar… Fick den där Marie fram flera halloween möss med så lika utseende känns det inte bara som slumpen.
MarieB hade Hereford, det vet vi idag. Då visst vi inte det…
Aha okej! Missade att det faktiskt va så. Synd att hon försvann. För inte håller hon på än? Någon som vet?
#37 Är den där lilla tösen från samma ställe som killen?
Avla på recessivt är inte så svårt. Kräver bara att man har lite tid…;-)
Men hur bra bläsar de producerar vet jag inte. Antar att man får välja ut de med bäst triangel i ansiktet att avla vidare på
Ja hon är från samma ställe. Så det kan ju faktiskt finnas ännu bättre. Ska kolla upp det imorn med henne. Hon själv har inte bättre än så här, men hon i sin tur köper ju sina avelsmöss av en annan tjej. Där kan kanske finnas något roligt.
Nä det är inte svårt. Gäller bara att lista ut vilka djur som bär på vad o ja det tar ju lite tid o plats hihi
Knepig färg på honom! Jag kan inte heller komma med någon bra gissning. Säger som Grodan, för gul champagne, eller för icke-gul fawn.
Kanske kan du också höra med uppfödaren om föräldrafärgerna? (eller alla syskonfärger)
Apricot tror jag inte på, för det är en röd blekt med intence chinchilla, och den genen vet jag inte ens om vi har i Sverige? Den är i alla fall knappast vanlig i så fall.
Intence chinchilla (vet ej hur man skriver genbeteckningen) är den svagaste blekningen på c-lokus, och den enda som lämnar kvar gulfärg på gula/röda möss. Färgen apricot är mycket läcker!!
Chinchilla kan förstås ge creme eller dålig vit, men annars bleker alla c-blekningar ner gult till vitt.
Fördelen om man vill avla någon egenskap på DY, är ju att det alltid kommer andra färger i kullarna, och de kan användas vidare för de bär inte på DY. Men fortfarande har man ju DY kvar, och det är inte särskilt kul när de blir större …
Jag avlar på DY, och har tankarna (just nu i alla fall) att fortsätta med dem i mycket liten skala. Det är ju enkelt i och med att genen är dominant. Men jag vet inte om jag orkar med deras ohälsa i längden. Det ÄR inte kul!!
Samtidigt har jag en DY-hane som närmar sig året, är otypad och "ful" men inte särskilt fet, och han/YellBjörn är den absolut snällaste, goaste, lugnaste tryggaste mus jag någonsin haft!! Utan att forlora sin livsglädje, kontaktbarhet och nyfikenhet. Jag förundras ofta över hans beteende och temperament.
På tal om att skriva långt, hehe 
Hahaha ariama det där är ingenting. Skrev ett långt mail till Ulrika i natt. Hon har inte synts till än. Tror hon gick och la sig igen när hon fick se det där hihi ;-)
Ja, det är ju en lätt färg att använda pga sin gensammansättning (öh kan man säga så?) och lätt att para ihop för att få andra färger.
Jag har jämt några DY hemma vare sig jag vill eller inte. Nääe det ÄR inte kul. Men jag ska tänka på att det är världens äldsta färgvariant nästa gång någon blir riktigt fet så känns det nog iaf lite bättre hihi.
Åh YellBjörn vet jag ju vem det är! Han är så fin och verkar vara en så underbar mus! Sånt väger helt klart över DYs nackdelar <3
Jag tycker han ser ut att vara champagne på dom nya bilderna.
Väldigt söt och fin kille oavsett färg
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Tack så mycket Anette! Ska hälsa honom det :-)
Halloween ? eller inte hmm, Ja emma han är din om några veckor 
Hihi ingen aning. Men han är fiiin! Tack snälla <3
#48, #49, #50 Ja, i dagsljus har han inte samma gula ton. Håller med ajanki att han på vissa bilder ser ut som Champagne.
#53 Hihi, vilken liten sötnos.
#54 Jag är nu nästan helt övertygad om att du har det! Jag tycker det är jättekul!
Tjohoo Millan har halloween-möss! Jag ska försöka renavla och förbättra med de jag får. Nu är jag sjukt glad :-D
#57 Jag med! 

#45 Nej då. Läst, begrundat och hållt med. Men insåg att jag själv hade så mycket jag ville ha sagt att jag orkade inte riktigt hela vägen fram. Insåg att jag började smida lite väl lömska planer så jag skulle nog sova på saken:)
Men vill fortfarande kidnappa din sötnos, så jäkla fin!
Evul Ullis ^^

#60 När folk är dumma kommer hornen fram.

#60 Vilken mus vill hon kidnappa?
Glenn tror jag hon menar :-)
#64 Vem är Glenn? haha *ser fånigt dum och oförstående ut*
Haha hanen med den fisiga (men fina) färgen
#66 Alltså hanen i den här tråden? Glenn är ett bra namn i a f.

Sötisen tråden startade med såklart;)