Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 5844 ggr
Babydino
2012-09-11 18:32
0

Bett

Vad händer om man blir biten av en mus? 
Alltså en sådan fin mus, inte en sådan uten.

Velinga1984
2012-09-11 18:43
0

Det räknas som vanligt djurbett, därför bör man ha en aktiv vaccination mot stelkramp. Rengör med vatten, observera reaktion (svullnad, värme, rodnad,osv). Vid behov kontakta VC alternativ 1177 för rådgivning.

Har blivit biten av tamråttor, och inget av såren har krävt omvårdnad på VC. De har alltid få självläka hemma.

Babydino
2012-09-11 19:07
0

Jag skulle hämta dem så skulle jag lägga över dem i min "låda" så bet en av dem mig. Jag var lite nervös så jag klämde lite för hårt på musen när jag höll i den. Det kom blod på de 3 ställerna den bet mig på. Inte mycket alls. Bara från ett, blod droppe som en liten tår ungefär. Definationen på det kan ju vara svårt men ah, inte alls mycket. Åkte hem, tog 20 minuter och under vägen blev området svullet men blodet hade slutat blöda och de små hållen hade läkt ihop dig. Min puls slog hårt och jag kände mig stel och gärlamnad i armen ich handen där den bet mig. Nu känner jag mig dock bättre. Svullnaden och den lila aktiga färgen är borta nu.

Jag tog stelkramsprutan för kanske 5-8 år sedan eller något. Jag gick på förskolan eller så var det när jag gick i 4:an. Jag går i 9:an nu så jag vet inte om den är aktiv längre.

Just nu är det bara som små rosa prickar där den bet mig.
Gör inte ont eller så.
Gissar att det är okej. 

Musen som bet mig är väldigt lugn nu och när jag varit i närheten av henne har hon bara nosat. När jag hållet henne har hon inte bitit heller. Det kanske var stressigt och så och jobbigt när jag krossade henne av misstag.

När hon varit i buren och sprunig omkring drog hon sig tillbaka. De andra två lekte och klättrade en massa. Men nu sover de med.
De kommer inte dö va?
De sover?

Velinga1984
2012-09-11 19:14
0

Det är bara du som kan avgöra om det är värt att ringa VC, 1177 har öppet dygnet runt för rådgivning.

Huruvida dina möss kommer dö, kan jag inte svara på.

ariama
2012-09-11 20:21
0

Möss sover ganska mycket. Utan att dö Skrattande. Varför skulle de dö?

Babydino
2012-09-11 20:34
0

#3 okej. Tack. 

#4 Jag tänkte om jag gjort något. Alldes ny på sådant här. 
De låg alldeles stilla. Blirorolig varje gång.

Chilizera
2012-09-12 09:10
1

#5 Det är nog liten risk att du skulle ha skadat den såpass att den dör, antagligen har du inte skadat den alls, då måste du ha klämt åt rejält eller väldigt olyckligt. Även om de är små och späda djur så har de ju en fantastisk flexibilitet i kroppen.

Det du säger om hennes beteende talar alltihop emot att hon skulle vara allvarligt skadad eller döende, en sådan mus saktar ner och har inte något särskilt intresse för att utforska omgivningen som din mus gjorde, och en döende mus lägger sig normalt ute på öppen yta för att dö, den drar sig inte tillbaka som din gjorde.

Din mus mår antagligen prima och var bara lite tröttare av spänningen än de andra Glad

Babydino
2012-09-12 10:18
0

#6 Ah, den är ju ute och undersöker men den är mycket mer skygg mot mig än de andra två. Så fort jag kommer skyndar den att gömma sig. 
Jag hoppas att hon bara är lite rädd nu i början. Det blir fint om hon kommer fram snart och inte är rädd för mig :)

Grodan
2012-09-12 21:47
0

Svarar på första frågan. Om man blir biten av en mus ska man låta det blöda ordentligt. Sedan skall man vira in och blöta ner hela handen och gärna även en bit upp på armen med alsolsprit.

Om det inte blöder ordentligt kan bakterier stänga in sig och man kan få en lymfkörtelinflammation (tror jag det heter…). Alsolspriten hindrar det.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Babydino
2012-09-13 00:16
0

#8 Ah. Okej. Jag satt ju på spårvagnen så efter att det blödig klart slickade jag på det för min kompis sa att det skulle vara bra så. Sedan gav han mig en servet att torka mig på. När jag kom hem tvättade jag händerna med tvål och vatten. Det ömmar pytte lite när jag tar på det. Har en aktivstelkrampsspruta. Tog den när jag var 10 (är 15 nu) så den lär hålla tills jag blir 20-30år.
Pratade med sjuksköterskan på skolan och hon sa att det inte skulle vara någora problem om det inte blir infekterat. Men att jag skulle tvättade det noga och så.

Grodan
2012-09-13 13:32
0

#9 Jag pratar inte om stelkramp utan om att det kan bli en lymfkörtelinflammation. Då svullnar fingret upp, sedan handen och sedan armen… Man kan få bukt på detta med alsolsprit.Det här känner inte så många till så det är bra att informera om det.

Fråga: hur kom det sig att du tog hem en mus som bet dig? Jag rekommenderar att man väljer att INTE köpa de möss som bits. Vad sa personen som sålde mössen till dig?

Köpte du mössen av en seriös uppfödare?

Babydino
2012-09-13 16:16
0

#10 Okej. 

Svar: Den bet mig för att jag var nervös, jag skakade och blev lite räd när den började åla sig så och klömde näst intill den till moss.
Hon är snäll nu och har inte gjort mig något. Hon är handtam och har inte bitit mer sedan jag klämde på henne.  
Hon som sålde dem frågade hur det gick och om det gjorde ont. 
ja, hon är seriös. Hon har fött upp möss sedan 98. Hon är meddelm i Svenska musklubben och registerar sina möss. 
Mina möss har varsin stamtavla också. Jag har stamtavlorna här.

UlrikaD
2012-09-13 16:25
0

Kan du inte lägga upp lite bilder? Alltid roligt att se bilder på söta möss:)

Babydino
2012-09-13 16:26
0

Okej okej. Jag gör en nya tråd då :)

Tsunamis
2012-09-13 20:07
0

Det var möss från mig de honor som varit ute här till salu. Det var jag som gjorde fel och stressade musen i en alldeles för stökig miljö (på centralstationen) och hade inte uppe henne ur transporten tillräckligt länge för att hon skulle hinna vänja sig vid allt oväsen utan hon fick hamna i babydinos händer direkt. Agoutin som nöp är faktiskt den snällaste i handen så jag blev lite ledsen över att hon gjorde så. Gjorde klart för mig hur det stod till med mus & babydino och det verkade ok.

Men jo jag lärde mig något där också. Att möss säljer jag hemma hos mig i lugn och ro, de hanterar inte stress på samma sätt som gerbiler gör  Skrikandes

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-09-13 20:21
0

#11 Personligen tycker jag att möss ska klara lite stress. Men det är svårt att veta vad för konstig situation ni var i…

#14 Konstigt att det blev så stressigt att hon bet. Jag tycker ju möss klarar utflykter osv väldigt bra. Dock är det ju stökigt kanske för en själv att mötas på en centralstation och sälja möss.

Det här är ju tyvärr något som händer emellanåt. Att man inte lyckas fullt ut som uppfödare alltid. Det är ju levande djur det handlar om och saker kan hända.

Jag hoppas verkligen att musen bara hade ett engångsspel och att hon aldrig kommer att bitas igen. Men det kan vara bra att hålla i minnet att hon kanske inte har så hög stresströskel.

Babydino
2012-09-13 20:44
0

#15 Men det var ju inte så konstigt att hon bet. Jag klämde ju på henne. :(

Tsunamis
2012-09-13 20:50
0

Aja, gjort är gjort och jag tror absolut inte hon kommer bitas igen. Hon blev klämd av någon hon inte kände(än) vilket är så jag uppfattade situationen.

#16 Hoppas hon är mer frammåt nu än igår i alla fall!

MvH  Tsunamis

Babydino
2012-09-13 20:52
0

#17 Ja! Nu börjar hon "mjukas" upp lite. Hon är framme och klättrar och är inte så rädd för mig länge. :)

Grodan
2012-09-13 22:15
0

Ok, så du gjorde henne illa, Babydino?

Haha… förlåt om jag är trög… hihi

Gör man en mus illa så kan den självklart bitas

Tsunamis
2012-09-14 08:43
0

Jag får ta och klämträna mina möss också, jag klämtränar faktiskt mina gerbiler om de ska bo hos yngre barn *fniss*

MvH  Tsunamis

Babydino
2012-09-14 09:39
0

#19 Ja, och jag gjorde ju inte illa henne med menning. 

#20 Haha.

Grodan
2012-09-14 16:04
0

#20 LOL… klämträna… alltså… nu får du göra en film och visa vad du menar…

Det är ju skillnad på att klämma och klämma.

När jag säger att folk kan komma hit och klämma på mina… djur… LOL… så menar jag ju bara att de ska tafsa lite på dem. Lyfta upp, hålla mjukt osv.

Inte som när jag gick till veterinären med en mushona på nittiotalet och veterinären verkligen KLÄMDE… Musen dog!!!

Babydino
2012-09-14 22:54
0

#22 Vilke idiot till vetrinär Skrikandes

Grodan
2012-09-15 00:21
0

#23 Ja, han var duktig hundkirurg dock… är kanske fortfarande… det är måååååånga år sedan…

Tsunamis
2012-09-15 07:17
0

#22 Klämträning på gerbil går ut så att man vänjer dem vid hårdhänt klappning, pet med fingret och hålla händerna kupade över djuret + fasthållning av baken med en hand :p visst sköter sig i regel barnen hemma hos mig men föräldrarna har inte alltid full koll på sina barn hemma sen. Gerbiler är inga nerviga djur på det sättet som möss är däremot men likt förbenat så bör man vänja dem vid det hehe :) Lät ju helt sjukt med en vetrinär som klämmer ihjäl djur…

MvH  Tsunamis

Grodan
2012-09-15 17:31
0

#25 Men jag vill se en fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiilm