Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 941 ggr
Fornuddens
0

Bygga bur med låda

Många som pratat om att ni byggt burar med förvaringslådor. Hålet gjort med t.ex lödkolv osv. Men det jag inte hittat är hur ni fäster gallret?? Vill inte ha någon öppen bur då jag har nyfikna kissar..

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.

Minoth
0

Smältlimm är absolut bäst :) tycker jag

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Fornuddens
0

Ok, ja det låter ju vettigt :) Även intresserad av vilken storlek ni brukar använda på låda och vilket nät som är bäst. Har nät men vet inte om hålen är för stora.. tror de är ca 1x1 cm.. Har haft svårt att hitta hållbart nät innan till mina insekter.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

[Em_I_Am]
0

Jag tycker det är enklast att smälta små hål parvis, några på varje sida. Sedan sätter jag nätet invändigt och håller fast. Trär straps genom ena hålet, genom nätet och ut genom andra hålet och spänner åt. På så vis kan man sträcka nätet bra och det ligger ordentligt mot lådan när man sen fyller på med smältlim. Limmar tjocks så allt vasst försvinner och fyller igen där strapsen sitter så där inte finns något att gnaga på. Orkar inte sitta och hålla nätet medan limmer stelnar hehe.

Jag köper siktnät på Jem & Fix. Nackdelen är att det liksom är vävda ståltrådar som kan fransa lite i kanten. Men klipper man lite större än hålet man skärkt ut och sen limmar så fransar det inte upp sig. Det är väldigt finmaskigt men också väldigt lätt att klippa till med en plåtsax. Köpte saxen på Biltema för 79kr. Lätt värt det eftersom händerna dör av att sitta med avbitartång och klippa varje tråd för sig.

Jag köper låda efter hur många möss som ska bo där. Tycker de flesta är bra. Köpte Hammarplastlådor nu sist och de är bra. Men har även Samlalåda, en låda från Jem & Fix osv. Funkar lika fint allihop.

ariama
1

Maskstorlek kan vara 1x1 cm till stora vuxna möss, men inte till ungar! Även om de kanske inte tar sig ut kan de fastna om de får igenom huvudena.

Har du nyfikna katter som jagar, så kan de fånga en nyfiken eller klättrande mus genom nätet, med klorna. Och skada allvarligt. Tänk på det.

Till den som har katt som kan skada mössen, rekommenderar jag akvarium eller terrarium. Nät eller galler hindrar inte vassa klor att göra stor skada.

[Em_I_Am]
0

Jo men en mus kan väl hänga i nätet i taket på ett akvarie lika väl som i en låda? Finmaskigt nät och välklippta klor har vi här. Funkar utmärkt :-)

ariama
0

#5 "Jo men en mus kan väl hänga i nätet i taket på ett akvarie lika väl som i en låda?"

Inte mina Flört. Galler på sidan används som "kul klätterställning" av mina. Därför har jag ibland galler i buren som de får gymnastisera på. Jag har ju inte "springiga möss", då hoppar de heller inte upp i taket för att klänga upp och ner där.

Som taknät kan man dessutom ha verkligt finmaskigt nät som man inte direkt kan se igenom, som mer är ventilation. Det ska dessutom hålla för tyngden av en katt som hoppar upp.

Oavsett hur man gör, behöver man tänka en extra gång, så att det funkar om man har en katt som gärna jagar. Allt beror ju på vilka möss man har, och vilken katt man har. Hur de beter sig. Glad

[Em_I_Am]
0

Ja absolut! 1x1cm hade jag inte heller vågat ha. Siktnät funkar fint här. Där kommer inga klor in. Men mina katter är som sagt innekatter och då klipps klorna så de har inga långa spetsiga och vassa klor. Har inte hittat något bättre häromkring. Skulle vara hålplåt hos någon plåtslagare i så fall. Men är nog väldigt dyrt. Väger en del med så det är kanske svårt att få att sitta bra på sidan av en back tänker jag.

Fornuddens
0

Mina är också innekatter så deras klor är klippta, funderar om man ska sätta dubbelnät istället så det blir säkrare. Jag har en som redan klättrar i taket och det har inte varit några problem. Men 1x1 vågar jag inte ha med ungar.

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)