möss istället?
Jag har bestämt mig att skaffa mig råttor förut men får inte de förän jag flyttat hemifrån och har inte plats med en råttbur men en såm musbur får jag plats med. Så jag funderar på att skaffa möss tills jag flyttar. Mina föräldrar lät mig ha natalmöss och dem va jätte jätte svåra att få tama så jag gav upp. Tamråttor o tammöss är väl rätt lika i beteendet osv va? Vad skiljer dem åt bortsätt från storleken?
Mycket beror på vilka möss du köper tycker jag. Köper du trevliga möss av en uppfödare kommer du nog se många likheter mellan möss och råttor. Möss är smarta, sociala, roliga, gillar att ligga och mysa i tröjan eller i ditt hår. Trevliga möss blir mycket tama och vill gärna vara med dig. Mina råttor fick springa som de ville hemma eftersom buren alltid stod öppen. Men det funkar ju inte med möss eftersom de är så små. De får vara med genom att sitta på din axel eller vara i en rasthage.
De är roliga att inreda till eftersom de är så akrobatiskta och man inreder buren på liknande sätt som hos råttor.
Men köper du zoomöss kan du få väldigt snabba, aktiva, rädda små varelser. De kan visserligen också bli väldigt mysiga. Men lugnast och mest råttlika är nog de som temperamentsavlats hos uppfödare.