Tjock, smal?
Jag kollar runt lite på denna sida och ser en massa bilder på en massa fina möss. Men alla verkar tjock i jämförelse med mina. Är mina för smala eller är bara alla möss tjocka på denna sidan?
Du skulle kunna lägga upp bilder på dina möss så kan vi jämnföra :)
på bilden har vi BrummeLisa, dagsfärsk bild.
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Ja, sant. Men den ser tjockare ut än mina.
Vill bara tilläga att bilderna är när mössen är väldigt nya.
Nu har jag haft dem ett tag, dock inte så länge.
De är inte så gamla heller. Det kanske är det, att de är 2-3 månader. Minns inte exakt men står på stamtavlan.
Den röda och den bruna är fortfrande lika stora på ett ungefär. Dock är den vita lite tjockare.
Den röda har en passion för hjulet och springer så mycket i det att jag nojjar och tar ut det ibland för att den inte ska springa ihjäl sig.
Den bruna springer ibland i smyg när de andra vilar sig. Men inte alls lika fort och länge som den röda.
Den vita springer ingenting, men är väldigt nyficken, men som sagt lite rundare.
Bilder ljuger mkt med. Eller ja, det är ju svårt att se riktigt hur musen ser ut på en bild. Ofta kurar de ju ihop sig lite eller blir fotade i en konstig vinkel. De ser ju klart smalare ut när de går o sträcker ut sig mot om de sitter o myser i en hand.
Finns en hel del alldeles för tjocka möss som visas på denna sidan också :)
Tycker dina möss ser bra ut :) Säkerligen inte fullvuxna än
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag får ibland en del möss som är så där slanka. I mina ögon är de lite för magra. Varför vet jag inte. Mina är pigga och glada i alla fall, och det ser dina ut att vara också.
Mata på ordentligt, med nyttig mat. Gärna även extra gröt och välling eller liknande. Men håll ögonen på vikten/hullet. Börjar de gå upp i vikt, så håll koll så de inte blir feta istället. När möss vuxit färdigt, får man ändra foderstaten en smula.
Hur gamla är de idag?
#7 Sant. Sant. Dock tycker jag att bilderna är väldigt lika.
#8 De är inte så stora än. :)
#9 Gröt, vanlig risgrynsgröt som man lagar till människor hemma i sitt egna kök? Är det inte socker i det? Har för mig att möss inte tål socker. Inte så mycket iaf.
Idag är alla tre mössen exakt 4 månader!
De föddes 28 Juni.
4 månader, ja, då ska "tonårsgängligheten" ha försvunnit.
Nja, jag tänkte mer mannagrynsgröt, havregrynsgröt kanske, välling gjord på vetemjöl. Det finns färdig välling i små förpackningar till bebisar (1 år står det på), kostar ca 8 kr. De är sockerfria, och behändiga. Håller ganska länge öppnade dessutom. Finns havrevlling, majsvälling, kanske annat också, variera, och kolla vad de äter mest av. Vitsen är ju att de ska äta också.
Möss tål socker, på samma vis som människor gör. Dvs det är bara tomma kalorier utan näring. Ger snabba "energikickar" som snabbt går över, och ger "nerkänsla" efteråt i sället.
Ha frön (undulatfrö, solrosfrö) i maten också, och ge färskmat ofta (av din egen mat). Ris, potatis, gärna fet mat. Äter du fläskkotlett så ge mössen benet att gnaga på, gärna fettet också. Du kan gott ge risgrynsgröt också om du har. Även köpesgröt (om du även äter själv, annars får du kasta så mycket).
Det är svårt att ge exempel, när jag inte vet vad du har tillgång till. Möss är allätare, liksom vi är. Prova dig fram vad de gillar extra mycket, och försök mata på.
Alla möss ser inte mat som det viktigaste i livet, och det kan vara svårt att få dem till något annat än slanka.
Min Finemang (som exempel, ses i Månadens Veteran) var sådär slank hela första året. Men sedan började hon lägga på hullet, och nu får jag i stället vara lite försiktig med hur jag matar henne för att hon inte ska bli tjock i stället.
#11 Jag gav dem en halv matsked (en sådan man äter med, inte måttet) risgrynsgröt och blandade med deras bas foder, då slickade skålen ren.
Men jag ska gå till affären och köpa sockerfri mussli med de där 4 viktigaste vete/frö (finns inte) och så ska jag kolla på den där bebis vällingen. :)