Tusen frågor från AMITOLA
Hej goddag goddag alla möss & människor.
Jag tänkte fråga tusen saker & kanske presentera mig lite på samma gång.
Jag heter Aleks & är 19 och ett halvt år gammal. Jag bor i Göteborg men pluggar till djurvårdare på Dingle naturbruksgymnasium & har hittills skaffat mig zoocertifikat gnagare.
Jag har ett muscrew bestående av 6 flickor & 2 pojkar.
Jag hänger här på Mus iFokus ungefär varje dag & har gjort det i några månader nu. Jag är ganska osynlig då jag nästan aldrig skriver något. (Jag läser allt & vet exakt vad ni pysslar med)
Jag blev precis för en stund sedan medlem i SVEMUS.
Jag är officiellt en musnörd.
Sedan jag började hänga här har jag lärt mig 1 miljon saker & lite till.
Nu snart börjar jag och mina musar givetvis känna oss redo att utöka familjen med musbebbar.
Så nu vet alla det. & sådär.
Till mina dumma frågor nu då;
1. Vad står 'typ: abu & na' för på stamtavlan?
2. Ni som är uppfödare, ser ni mössen på samma sätt som ni gjorde innan ni blev uppfödare?
3. Händer det att ni skriver fel färg eller hårlag när ni registrerar möss?
4. Ser ni direkt när en hona är i brunst?
5. Känner ni med en gång om en musköpare är bra eller dålig?
6. Jag ska klickerträna möss som projektarbete i skolan, några tips på vad vi kan hitta på?
7. Vilket anser ni vara det bästa bottenmaterialet?
8. Vilket bomaterial & hus anser ni vara bäst när man har små kids?
9. Hur gammal har eran äldsta mus blivit?
10. Vad brukar ni ha i era transportburar? (material osv.)
Det blev inte 1000 frågor. Jag hade fler innan jag glömde bort dem.
Hakuna Matata.
_
_
Like ok whatever, dude.
Hejsan och välkommen till mus iFokus och musvärlden
Ska försöka svara på dina frågor.
1. Vad står 'typ: abu & na' för på stamtavlan?
Vet inte riktigt vad du menar med na och abu eller så står det still i hjärnan:) Menar du aby? I så fall så står det för hårlaget abyssinian (då har musen rosetter/virvlar i pälsen)
2. Ni som är uppfödare, ser ni mössen på samma sätt som ni gjorde innan ni blev uppfödare?
Ja, det gör jag! Jag har fortfarande många möss som jag inte avlar på för att dom inte "håller måttet" i mina ögon, men dom flesta håller måttet för att vara kelgrisar:)
3. Händer det att ni skriver fel färg eller hårlag när ni registrerar möss?
Japp
4. Ser ni direkt när en hona är i brunst?
Nja, jag har inte direkt tittat efter det eftersom dom löper var tredje dag ungefär. Men när jag sätter ihop honan med en hane så märks det direkt om hon gör det eller inte:)
5. Känner ni med en gång om en musköpare är bra eller dålig?
Tyvärr inte, har gjort mina misstag
6. Jag ska klickerträna möss som projektarbete i skolan, några tips på vad vi kan hitta på?
Vi har en artikel om det här på sajten
7. Vilket anser ni vara det bästa bottenmaterialet?
Toalätt och aspflis
8. Vilket bomaterial & hus anser ni vara bäst när man har små kids?
Tidningspapper, kartonghus
9. Hur gammal har eran äldsta mus blivit?
2 år
10. Vad brukar ni ha i era transportburar? (material osv.)
Toalätt, tidningspapper, toarulle, gurka och mat
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
#1 Nej jag förstår inte heller. Jag köpte två killar från Goldens i somras, en siamese aby och en fuzzy. Idag fick jag stamtavlorna och då står det; På abyn: Hårlag: långhår Typ: abu & på fuzzyns: Hårlag: shorthair Typ: na Jag kan inte riktigt förstå. Tack för alla svaaaren :-)
Like ok whatever, dude.
#0 Hejsan! Gillar din presentation. Gillar att du har humor… (Jag läser allt & vet exakt vad ni pysslar med)
Underbart att du blivit medlem i SVEMUS.
na står för naken. Det finns inte Fuzzy att fylla i tyvärr.
Vi kommer snart att få ordning på vårat Reg.system och kommer att kunna ändra en hel del. Nu fyller man t ex i Abyssianan och Naken under typ, vilket ju är fel.
- Aby står för Abyssinian och Na, måste stå för naken.
- Nej, min syn på möss förändras ideligen. Men kärleken är densamma. Den är nog starkare nu än för 20 år sedan. Många smällar har den fått ta och den har tålt det och vuxit sig stark.
- Ja. Det har hänt, men det är inte ofta.
- Nej, alla honor är inte tydliga i sitt brunstbeteende, men jag tittar på slidöppningen hur den ser ut. Är hon i brunst är den öppen och även lite rosa/blå i kanterna.
- Nej. Idag när folk inte vill ringa är det mycket svårt att avgöra. Jag försöker att ställa lite frågor och beroende på svaren kan jag avgöra. Tyvärr sker det då via mail eller pm, så mycket kan jag gå miste om.
- En agilitybana, något trick. rulla en boll in i ett "mål"…
- Aspflis, majskolvsflis
- Mjukt papper
- 3 år
- Bottenströ, toarulle, rivet papper, hö, gurka och mat
"(Jag läser allt & vet exakt vad ni pysslar med)"
Hihi. Och välkommen! 
#3 Huhu tack så mycket! Det är sant dock! Jaha då förstår jag, för jag undrade om jag kanske hade fått fel, han är ju inte särskilt naken alls, väldigt fluffig och luden faktiskt. Men kan man ändra på stamtavlan efteråt eller? 3 år… wow! Tack så jättemycket för svaaar! C: #4 Tackar så mycket! Jag känner mig mycket välkommen.
Like ok whatever, dude.
Själv har jag börjat försöka med att få dem att komma upp på buren(har en duna) och även få dem att stå på bakbenen på kommando^^
#6 Så roligt! Jag vill att dem ska komma upp i min hand när jag sätter ner den & kanske göra en agilitybana, men jag kan inte bestämma mig! :o
Like ok whatever, dude.
Kanske är lättare att börja med handen så kanske du kan vidareutveckla till agillity? :3 Egentligen jobbar jag nog inte rätt när jag försöker träna med di små, visar vad jag vill, men skall försöka öva bort det med tiden, kanske ändra taktik helt och hållet. Har förresten skickat pm^^
#0 Haha, vilka underbara frågor :) Jag ser att du har fått bra svar så jag nöjer mig med att hälsa dig välkommen.
jag är inne här i perioder när jag har ölite tid över. Denna helg är en sådan period ;)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#8 Ja jag antar det! Jag försöker att komma på trick istället men det står still! Så länge du håller på mycket så är det nog inga problem c: #9 Tack och tack! Det är väl klart att jag vet vem du är. ;)
Like ok whatever, dude.
#10 jasså? vet jag vem du är då? Ditt nick säger mig inte så mycket :P
#10 Jag menar här på sidan! Klart jag vet vem du är. Jag är ju nybörjare! Har hittills bara varit på en utställning, och det var på mässan i Alingsås. Haha.
Like ok whatever, dude.
#12 aha, du menade så :)
jag trodde du kände mig liksom ;) Man träffar mycekt folk på mässor och utställningar och jag har lite dåligt minne såjag både glömmer och blandar ihop folk :P