Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 418 ggr
Fridborg
2012-10-05 17:27
0

Frågor

Ja ni har säkert svarat på dessa frågor hundra gånger men jag tänkte ändå fråga, hittar ingen artikel på vanliga frågor som vi har inne på RiF så… ja ursäkta haha!

• Jag har hört att möss luktar mer än råttor, så kan man ha en endaste eller är de också flockdjur?
  • Är deras luftvägar lika känsliga som råttors, eller kan man använda vilket burmaterial som helst?
  • Blir de stressade av lukten från katt och råttor?
  • Fungerar det att ha den/dem i normalstor hamsterbur eller är det "platsakvarium" som gäller?
  • Blir de lika tama som råttor?
  • Hur mycket (ca) kostar det i månaden att ha en mus/flera möss?
  • Är de lika allergiframkallande som råttor?

Jag har gått i lite tankar att skaffa mus också (har katt och råttor) och tänker självklart höra mig för noga innan. Jag är överkänslig/allergisk mot råttor och har just nu för många så jag måste kraftigt dra ner på dem (hjälpte en kompis med en kull, därför blev de så himla många plötsligt).

Jag har en medelstor hamsterbur jag skulle kunna ha den/dem i och jag är en hängiven djurägare. Det skulle vara kul att ha en gnagare jag inte haft förr, har provat i princip allt förutom just mus.

Vad är för och nackdelar? Vad har de olika könen för positiva/negativa egenskaper?

Trevlig helg! MVH Fridborg

Grodan
2012-10-05 17:38
0

Vi har en sådan artikel, men den är inte nålad. Dock vet jag inte om du där får svar på alla dina frågor. vanliga-fragor-angaende-moss

Fast vi har flera sådana här frågeställningar om möss vs råttor förstås. Speciellt ang lukten… Och det är hopplöst svårt att svara på, för alla är olika och reagerar olika inför olika dofter. Själv anser jag att råttor luktar mkt mer än möss och på ett annat sätt. Råttors avföring kan ibland lukta riktigt illa…

tråd om lukt, råttor vs möss

Det stora problemet är idag att folk har möss och råttor ihop med andra djur. Det ska man INTE ha. Möss ska vara väl avskilt från andra smådjur precis som även råttor skall vara.

Detta pga att många bakterier som normalt inte gör någon skada på andra djur lätt kan överföras till möss/råttor och där göra oerhörd skada. På det sättet är möss lika känsliga som råttor!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Fridborg
2012-10-05 17:51
0

#1 Tack! Så länge jag inte kan ha dem i olika rum skall jag alltså låta bli. Det får bli senare i framtiden helt enkelt! :)

Grodan
2012-10-05 18:04
1

#2 Ja, det tycker, men det är min åsikt.

Mina svar på dina frågor (lite snabbt)

1. Möss luktar, precis som alla djur. Det är individuellt vad människor anser om lukten. Gör besök hos någon som har möss och känn efter vad du själv tycker. De är flockdjur.
  2. Luftvägarna är väldigt lik råttans. Det innebär att bottenströ där ammoniak bildas snabbt inte är att föredra. Vidare har även möss mycoplasma precis som alla råttor och därför måste man vara noga med att inte tillföra andra bakterier då det blir för mkt för djurens immunförsvar.
  3. Vet inte om möss blir stressade av lukt från andra djur. De visar det inte på ett sätt som är lätt att förstå. Möss visar stress genom olika stereotypier och dåligt immunförsvar.
  4. Det finns mängder med olika burar som är bra till möss. Allt för varje människas smak. Läs mer om burar här: LÄNK
  5. Ja, de blir lika tama. De är dock alla olika i mentalitet och karaktär. Det är viktigt att komma ihåg att möss är en annan art än råtta. Det är inte en liten råtta. Så den är på ett annat sätt…
  6. Ingen aning om kostnader, tyvärr. Det är bara du som kan bestämma.
  7. Ja, de är lika allergiframkallande som råttor.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️