Hjälp!
Igår började min Viol bete sig lite konstigt och det är likadant idag. Det har kanske pågått ett tag, men inte märkts förrän nu. Tidigare har hon varit pigg och nyfiken. Nu är hon trött och hängig. När jag har upp henne så vill hon inte längre springa runt utan ligger hellre i min hand och vilar. Hennes kropp vibrerar, antingen som att hon andas djupt och snabbt eller att hennes hjärta slår mer, jag kan inte avgöra vilket. Hennes päls har blivit matt och hon har minskat i vikt. Hon har också antingen dragit sig undan eller blivit bortskuffad av de andra honorna, för hon sover alltid själv numera (förut sov de alla i en hög). De andra två honorna är precis som vanligt, pigga och krya med blanka pälsar och lite hull. Jättetacksam för råd! Har gjort i ordning en bur till ifall hon behöver sitta i karantän. 
Mvh Therese
Nyser hon? Är hon kladdig i ögonen eller ena ögat? (kladdig, typ att det runnit lite, eller att det rinner…)
Nej, inget sådant. Hennes avföring är också som vanligt.
Låter det något när hon andas?
Kan du ta foto på henne och visa hur hon ser ut?
Kan du titta på halsen om lymfkörtlarna är svullna - är de det har hon en infektion och behöver extra nyttig mat som är bra för en kropp med ansträngt immunförsvar (rå inälvsmat, räkor, lax, ärtor, broccoli, mm).
Det låter inget när hon andas, men det ser ut som att hon "flåsar". Det finns inga svullnader på halsen. Jag "handmatade" henne med vatten förut och då blev hon något piggare. Men igår, då sympomen började, så såg jag henne dricka själv så jag vet inte om det är något. Det har varit några riktigt varma dagar, men buren står inte i sol och det är relativt svalt (utan drag) där den står. Vet inte om det syns något på bilden heller, men pälsen är iaf "tufsig" och glanslös vilket den vanligtvis inte är. Hennes ryggrad framträder mer också, så det syns att hon tappat vikt. Men jag ser att hon äter iaf.
Nu kom jag på en bra beskrivning på pälsen. Så som håret kan se ut om man inte tvättat det på ett tag. Lite "fett" nästan.
mmm… fet päls tyder ju på att hon inte tvättar sig ordentligt. På bilden kan jag inte se att något är knas med henne, så antingen får du gå till veterinär eller avvakta. Har du friskkontrollerat henne ordentligt? Gått igenom hud och kropp på henne och "letat efter fel"?
Jag kan enbart rekommendera att du matar henne med extra nyttig mat och ser om hon blir piggare av det.
Jag gjorde en genomgång tidigare och det enda som märks på henne förutom hennes allmänna hängighet och trötthet är pälsen och att hon magrat av. Jag ska ge henne en liten hälsokur, med rejält med mat och se till att handmata henne så att jag vet att hon får i sig. Hon får bo i en egen bur under den tiden och blir hon inte bättre snart så kontaktar jag veterinär. Tack för hjälpen Grodan!

Jätte bra är vällling dom här små paketen som man ger till små bebisar. Lätt får dom att få i sig o massor av näring. 2 dl kostar ca 10 kr.
#7 sls, tycker ju inte om att möss är sjuka…
Idag har jag testat med välling och ärtor. Har även fortsatt "handmata" henne med vatten så hon inte blir uttorkad. Jag vet inte om det är ett tecken på att hon börjar bli piggare, men förut satt hon och tvättade sig en liten stund :-)
Ja, det är ett tecken! Att hon orkar tvätta sig! Du har ju sett att pälsen var fet - ett dåligt tecken, hon orkar inte tvätta sig!
*glad för din skull*

Jätte kul att hon börjar bli lite piggare…
Och vem gillar sjuka djur oavsett vad det är? Ja inte sjuka individer av något slag är ju kul - bästa är om alla fick vara friska…..

jag är sån hönsmamma, när mina djur är sjuka kan jag knappt sova… Det är värre än när man själv blir sjuk! Hoppas allt löser sig!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/
det är en mycket bra egenskap! jag är inte "hönsig", men blir också väldigt orolig…

Ja jag behöver nog inte ens säga vad jag är *ler*
Jag blir också orolig både när någon människa och något djur i min närhet inte mår bra. När det gäller människor så är det lättare att fråga vad som är fel och lösa det, men med djur så är det svårare. Ibland får man testa sig fram och då kan jag bli frustrerad och "snäsig" (mot människor alltså). Inte en så bra egenskap kanske :-)
Men det känns bra att kunna fråga här i detta forum. Bra att detta ställe och dess snälla människor finns :-)
Det kanske beror på värmen? (om ni har varmt)
#17 - Jo, jag har tänkt på det. Att som människor som reagerar olika på värme så kanske möss också gör det. Men jag ser till att hon får vatten i sig så hon inte blir uttorkad och buren står svalt.

Det finns en artikel som jag skrev ihop förra sommaren om hur man kan hålla buren till sina möss lite svalare när det slår till o blir så jätte varmt…
ska leta lite.. hmmmm .. var är den…
Här är den - kan ju vara lite aktuellt att putta till den lite nu när sommaren har kommit tillbaka…
En sak märkte jag med mina möss när det var jätte varmt förra året - dom gillade salt mera… om jag hållt i salta chips så är jag normalt inte ett dugg mer intressant.. men då var dom som tokiga o slikade på mina fingrar
Igår kväll började Viol bli mycket piggare och idag har hon varit framme och varit nästan som vanligt. Hon är fortfarande mager och måste äta upp sig lite. Tidigare dagar när jag lockat med ost (ett av hennes favoritgodis) så har hon inte ens smakat, men idag tog hon den ur min hand och åt upp den :-) Jag tror det hela berodde på värmen, för igår kväll började det nämligen bli svalare än på länge och idag har det varit "normal" temp.
Så vad är bra att ge en liten mus som behöver få tillbaka lite hull? Har fortsatt med att ge välling och ärtor och funderar på att köpa räkor, men ska det vara skalade eller oskalade? Tack alla för hjälpen!

Vad skönt att hon mår bra igen!
Vad bra att hon är bättre!
Jag tycker inte det spelar så stor roll om du ger mössen räkor med eller utan skal, tänk dock på att skal ligger i buren och luktar illa!!!
Imorse hittade jag Viol död
Jag förstår ingenting…Hon hade blivit bättre och de senaste dagarna hade hon t.o.m. börjat få upp vikten något….
R.I.P. Viol 060823-070623

Beklagar sorgen
det är ju så jobbigt varje gång ett djur dör.

Vad tråkigt. Beklagar…

Nej men vad sorgligt..! Kram på dig…