Fuzzy Tricolor?
Trött som ett svin är jag, men har inte lust att sova riktigt än. Så jag sitter här och funderar på konstiga saker. Och så kom jag helt plötsligt att tänka på Fuzzy möss, och hur dom skulle se ut som Tricolorer. Finns det någon som har avlat fram sånna? Utomlands menar jag, för här finns det väl inte… Eller förstör det kanske färgen helt? Jag tänker att om man har riktigt håriga fuzzys borde dom ju vara ganska fina. Eller är jag helt ute och cyklar..?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Fast jag kan tänka mig att det skulle vara ett sjujäkla avelsarbete bakom något sådant. Tricolor i sig är ju en jäkla svår variant, och så ska man försöka få fram bra pälsade fuzzys på det… Ugh, säger jag bara… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Alltså en dålig tricolor på fuzzy finns nog i sverige, säkert. Svårigheten med tricolor är ju att få den att se ut som om den har tre färger. Att kalla en Splash Even för tricolor gör eg ingen tricolor… om du förstår vad ajg menar…
MEN jag tycker det är en oerhört dålig idée att sätta fuzzy på allt. Det behöver rensas upp i fuzzy-linjen, inte avlas in mer c-gener. Siamese och Himalaya Fuzzy är ok… men inte silver agouti splash osv…
Gensoppeavel behöver lugna ner sig vid huvudtaget. Folk måste sätta sig ner och fundera på vad de vill göra, varför de vill göra det och även kolla om det finns någon marknad för vad de vill göra. Och det är bra om varianten finns beskriven i litteratur och Standarder i musklubbar globalt.
Att tro att nya saker är så roliga. Gamla hederliga är ganska skoj de med. 
#3 grrr… tyvärr måste jag hålla med dig… den har några riktigt bra angränsande fläckar… men den är pointad… och sånt gillas inte… samt "splashig" på rumpan… så tyvärr inga högre poäng (räkna inte med cert… haha, med den typen har den under 80 poäng tyvärr)
#2 Jag har många gånger funderat på avel, och jag tycker att nya varianter är superkul - MEN jag tycker ändå att det känns roligare med att avla en ren färg, t.ex riktigt mörka svarta eller riktigt bra tecknade banded, superbra färgade tan, etc, än att "hitta på något nytt". Så är inne på ditt spår där med!
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
#5 Jag vet precis vad du menar. Jag är nyfiken. Jag älskar när det kommer nya varianter, men jag vill inte förlora dem på bekostnad av andra trevligare eller gamla hederliga eller så… Vissa kan jag också tycka att vi klarar oss utan. Jag tänker inte nämna några, men alla har ju olika smak.
Du räknar upp några varianter som folk jobbar på, det kommer i framtiden att dyka upp flera riktigt bra Banded (med korrekt päls, typ o band), Tan osv. Svarta finns det också fina. Men det finns en del varianter som är väldigt underrepresenterade. Ta den hederliga Himlayan t ex. Riktigt fina sådana är mkt läckert. Men det är bara en restprodukt i avel med andra varianter just nu. Bara för att nämna en variant. Jag kan nämna Cinnamon också. Döläcker färg. Men varför satsar ingen på den? Det är INTE svårt att sälja en snyggt typad Cinnamon i djup chokladnyans….
Du har rätt Grodan. Problemet är att folk avlar på möss, men inte tänker så mycket på vilka gener som ligger bakom.
Jag har tricolorer här hemma. Jag vet att dom är tricolorer, men jag har inte den blekaste om vilken grundfärg dom har. Jag har inga planer på att avla på dom, men det stör mig. En tricolor är inte bara en tricolor och så är det bra med det. Inte i mina ögon. Jag vill veta mer än så.
Samma med Fuzz. Jag vill se bra fuzzar, fuzzar som man faktiskt kan avgöra vilken färg dom har. Eller åtminstonde kunna färgbestämma utifrån genetiken bakom. Jag kanske är blind eller något, men det verkar inte finnas särskilt många sånna här i Sverige? En fuzz är bara en fuzz, liksom.
Jag har ägnat mycket tid åt att läsa genetik den senaste tiden. jag finner det otroligt facinerande. Men det är lika frustrerande varje gång jag försöker gräva lite djupare i en stamtavla och inte lyckas hitta nånting. Återvändsgränder.
Jag skulle börja vilja avla, men jag blir avskräkt. Själva grejen med att avla är ju att försöka förbättra en variant. Hur ska man kunna göra det om man inte ens vet vad man har?
Jag skulle vilja avla fram Fuzzy Tricolor. Men jag skulle vilja göra det från scratch. Då har jag koll, och vet exakt vad det är jag har. Och vad jag behöver för att nå mitt mål. Men det känns som att jag nästan måste söka mig utomlands för att få tag på "rena" möss, så att säga. Och det har jag inte råd med. Inte om jag ska behöva fortsätta ta in djur för att komma frammåt i avelsarbetet.
Men jag skulle inte kunna tänka mig någon annan variant. Det finns för många som håller på med andra varianter, och faktiskt inte har koll på vad dom gör. Jag vet inte om jag skulle klara den konkuransen. Eller, konkuransen kanske är fel ord… Jag menar mer att jag vill kunna känna stolthet i det jag gör. Jag vill kunna göra nånting bra, från grunden, utan att behöva oroa mig för att få in fel slags gener hela tiden… Eh, jag bara svamlar såhär mitt i natten. Jag ska nog sova lite nu…
//Lamina
#6 Åh nej, menar inte att just dessa behöver arbetas på, menar mest bara att en riktigt fin tan är mycket roligare att avla fram än någon ny rolig färg, just för att då har man liksom lyckats förstärka en avel och få fram ett bra resultat av sitt "jobb". Liksom. Åh är sjuk och trött så kan inte formulera mig men jag misstänker att du förstår precis hur jag menar.
När jag hade mina möss så var jag så sugen på att prova på avel, inte just för att bli uppfödare och avla fram superfina färger och teckningar osv utan främst för att få egenuppfödda möss till mig själv haha, men också för att just prova "avelslivet" och för att genetik osv är så intressant. Då var det blått och choklad som jag blev mest sugen på, men det finns massor av varianter som är så läckra på möss så jag skulle nog aldrig kunna börja avla "på riktigt" utan att sluta med 20 olika varianter hahhahaha. 
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Jag skulle börja vilja avla, men jag blir avskräkt.
UNDERBART!!!
Jag hade kunnat skriva under på det med. För med facit i hand. Jag är en usel avlare. Men jag älskar mina djur och min linje/mina linjer och eftersom jag också är tillräckligt korkad kan jag inte inse att jag gör bäst i om jag slutar försöka… 
#8 Ah. Du menar sååååååååååå… ja… det har du ju rätt i… gå sov.
#9 Nja, så underbart är det väl inte. Underbart vore det om folk faktiskt hade lite bättre koll på sina gener. Eller det kanske bara är jag som är ett genetikfreak?
Fast ja, det är jus svårt nog att avla fram friska och trevliga möss som det är. Så kan förstå att folk inte lägger så mycket tanke bakom genetiken…
//Lamina
Inser nu att folk kanske kan känna sig anklagade av det jag skriver. Det är inte så jag menar det. Jag försöker bara sätta ord på mina tankar om avel, inte anklaga någon för att bedriva oseriös avel eller så.
Så länge man har musens bästa i åtanke och kunskap, så finns det inga rätt eller fel.
//Lamina
jag har inte orkat läsa igenom alla inlägg här men fuzzy skulle abslout kunna bli bra som tricolor. Hellre kort fuzz än långhår på tecknade enligt min mening.
Fuzzy är inte godkänd i SVEMUS ännu, men jag vill gärna se den i standarden för den kommer mer och mer och jag hoppas det kunner fram bra fuzzy med starkt immunförsvar till skillnad mot de jag hade en gång som bara klickade i näsan hela tiden.
Fuzzy i dag finns i tecknat och splash är dominant. tricolor är en trecknad splash, så vägen till fuzzy tricolor är inte alls så lång.
Dessutom är en riktigt stor och grann splash en bra typförbättrare till fuzzies 
Att ta en stor och vältypad tricolor direkt går ju ännu snabbare 
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare