Funderar på att lägga ner
Har fått lite tankar om att lägga ner min mus uppfödning då jag inte får något sålt :( . Har jätte mycket möss till salu men ingen vill köpa av mig . Tror att det beror på att en viss person sprider falska rykten som inte stämmer alls. Bara för att hon köpte möss av mig som blev sjuka då hon köper av alla olika uppfödare . Då jag vet att köper man av flera olika så kan möss bli sjuka för bakteriefloran blir "blandad" .. Så har den här personen sagt till alla hon vet att jag säljer sjuka möss fast jag inte gör det . Är väldigt noga med mina möss . Sen säger den här personen att jag säljer för små möss vilket heller inte stämmer . Jag råkade få en kull där mössen inte blev större så när jag sålde dom så va dom sju veckor och det kan man inte tro när man kollar på bilderna . Jag skriver alltid upp när mina honor får bebisar och när dom blir dräktigt och när jag sätter ihop för parning …
Är så sjukt ledsen och sårad av såna personer som ljuger om saker som inte stämmer :(:(
PS detta är dom mössen som är sju veckor
Det är svårt att sälja möss, jag fick precis sålt de sista mössen ur min första kull jag någonsin tog. De föddes i Mars och såldes i september. Jag tror man får vara redo att ha kvar mycket möss hemma om man inte hittar hem, att man inte får ta allt för mkt kullar för att få iväg de man får fram.
Och innan man kommit in i musavel världen så är det svårt atat sälja möss. Jag har somsagt haft möss sen januari och inte många vill köpa möss av mig. Nu börjar folk bli intresserade och undra vad jag är för typ :)
Bar lite tankar från mig :)
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Ju fler kullar man tar på en gång desto svårare är det ju att få dem sålda. Tar man en kull i taget och väntar tills de har fått hem och sen tar nästa tror jag att det är lättare.
Om folk ser kull efter kull efter kull så är det svårt att hålla reda på och även svårt att ens se vad man skulle vilja ha. Dessutom känner väl folk att det är ingen stress att tinga någon bebis för det kommer ändå fler.
Om någon som tar enstaka kullar lägger upp några till salu så skyndar sig folk mer för de vet att det kan dröja tills nästa kull kommer.
har typ två kullar som är till salu och jag har haft folk som tingat men inte hört av sig
Lägg ut enskilda bra bilder på alla mössen med kön, färg/teckning och ålder. Berätta lite hur de olika mössen är
De är lättare att få sålt möss om man tar fina kort på dom och berättar lite om dom
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Tycker absolut inte att du ska lägga ner pga. att en person snackar skit om dig och dina möss/mushållning!!
Stå på dig när du vet att du har rätt!!
Jag är också utsatt av exakt samma sak (kanske det är samma person…) men folk som känner mig vet att det inte är sant och det har gett mig styrkan att fortsätta!!!
Jag tycker att dina möss ser fina ut. Men gör som dom andra tipsar om i tråden, försök att ta lite enskilda bilder på dom. Skriv hur dom är i sättet, vilken personlighet just den musen har. Tala om vilka som är föräldrarna, när bebisarna är födda o.s.v
Det kan aldrig bli för mycket information, det är ganska mycket möss som föds så man måste tala om mycket hur mössen är när man ska sälja dom.
Lycka Till!!
http://anettesmousery.weebly.com/
http://kennel-al-shen.weebly.com
http://minarexkaniner.weebly.com
Medarbetare på mus ifokus❤️
Ett bratips tycker jag är att komma på utställningar med (det kan va svårt att ta sig till alla för ibland är de långt o åka o det är dyrt). Men då får man träffa andra i föreningen och folk får träffa dig. Ha gärna med dig möss folk får hälsa på, många väljer inte bara på bild utan vill träffa mössen med. Speciellt om det är från nån "ny" som de inte har koll på eller koll på hur deras möss brukar vara. Alla har så olika när de säger att deras möss är tama o snälla. Vissa gillar när de sitter still i handen vissa tycker de ska springa upp till axeln o säga hej.
Du har fått många bra tips här.
Med tanke på att marknaden är rätt mättad (idag finns mest intresse för ett fåtal varianter och typen skall vara engelsk) får man styra sin avel lite mer. Planera aveln mer noga, med flera syften och vill man sälja ungar ur kullarna får man göra reklam om dem i god tid.
Huvudsyftet med en musavel måste ändå vara hobby, att man avlar för sin egen skull och att man räknar med att behålla de djur man föder upp eller merparten av dem. Man byter avelsdjur med andra uppfödare som man samarbetar med och säljer några för att man inte kan ha för många. Eller så kullar man…

Jag tycker inte det gör något om jag inte får mina möss sålda för jag behåller dem gärna själv. Syftet med aveln av sällskapsmöss tycker inte jag ska vara att sälja möss. Det ska vara att avla för att få en kraftigare, friskare, trevligare, mer långlivad och snyggare stam i Sverige. I hobbyn finns inte många kronor att hämta så att avla för att få in pengar kan du glömma. Älska mössen för vad de är och ha dem för ditt egos skull, det har jag. Jag spar hela kullar och njuter av dem :)
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
Tycker att Grodan och Artlink beskriver det som jag själv känner. En uppfödning ska inte vara för att få sälja möss, utan för att förbättra något alternativt föda upp sällskapsmöss till sig själv.
jag har också funderat på att lägga ner, många gånger, det är faktiskt inte så lätt med möss som man kan tro :) spec inte fuzzys.. men varje gång jag tror att jag vill lägga av så händer det något som drar mig tillbaks igen, att sälja möss är inte lätt, och jag har svårt att skiljas från mina så jag annonserar sällan… säljer mest till vänner och bekanta eller folk som vänner rekomenderar, men det händer att jag behåller hela kullar, ganska ofta faktiskt, eller säljer en eller två ur en kull med.. men ja, det blir faktiskt ganska många möss *S* speciellt eftersom jag inte säljer gammla avelsdjur och gärna fäster mig vid djur som inte riktigt "passar" som jag behåller trots att de ej avlas på.. hmm.. vad jag egentligen ville ha sagt är väl att tänk igenom om ditt intresse är tillräckligt stort, varför vill du föda upp möss? för att sälja? för att få bättre möss? sällskaps möss till dig själv? alla här innan har gett bra råd och jag håller helt med 
Föder man upp djur så ska det först och främst ha med ens eget syfte och intresse att göra - ibland får man räkna med att inte få ungar sålda, då är det så att man får ha dem hemma.
Har läst om uppfödare av diverse djur, burdjur som icke-burdjur, som har suttit hemma med flera, hela kullar samtidigt för att de inte fått dem sålda. Man kan ju inte bara sluta för motgångar. Man måste ju ha ett syfte med sina möss bortsett från att få dem populära och sålda.
Det är skittråkigt med skitsnack som ska spridas hela tiden både kring djurhållning, uppfödning och privatliv, men man får inte låta det hindra en.
Älskar du möss och brinner för att föda upp dem, se dem utvecklas och förbättra vissa egenskaper som du själv inriktat dig på så ska du göra det du VILL.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Det är inte lätt att sälja möss!! Det finns så få köpare. Det finns fler möss än köpare, möss ynglar ju av sig rätt friskt, eller hur? Därför är planering A och O i min musuppfödning.
Planera kullar noga, och veta att jag kan ha kvar de som inte säljs, även de jag "inte behöver". (och "behöva" betyder inte bara "går till avel" utan handlar också om olika utvärderingar.
Eftersom möss får så många ungar, och de växer så snabbt att man inom två månader kan ha tredubblat sitt eget antal, kullar jag själv många hanungar. Här har jag stamtavlan till hjälp. I de kullar jag vill spara en hane till avel, behålls alla han-ungar. I andra kullar tas alla hanungar bort.
De som köper är av två slag. De som avlar själva och "byter" många möss till aveln, och de som enbart söker sällskapsmöss.
I första gruppen kan man nog finna flertalet här på Mus.iFokus eller Facebook. Där är marknaden ganska mättad, ingen idé att försöka "göra sig av med" möss där
.
I andra gruppen finns människor som inte är särskilt intresserade av möss som avel, utan enbart att ha ett par tre husdjur/möss som familjemedlemmar. Dem hittar man inte här! De finns inte på olika forum, utan dem behöver man finna på andra vis.
Grupp 2 medför "merarbete" på många andra vis. Olika metoder att hitta dem, reklam och då även hjälp med start och mushållning så som matning, burar, skötsel osv.
Oavsett, så är det ett dåligt lönsamt merarbete att sälja möss!!! Det är helt enkelt inte lönsamt!! Och inte heller en metod att bli av med överskottsmöss, det funkar inte i längden.
Planeringen behöver ha andra utgångspunkter, som fungerar för en själv och för mössen.

du vet ju att jag är intresserad av att köpa 2 av dina mushonor ur din senaste kull :) måste bara få övertalat min svärmor nu, då pojkvännen gått med på det (svärmors lägenhet) :/
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Ja jag vet nlinds att du är intresserad :) Men det känns såå hemskt att folk ska snacka skit bara för att dom ska gå till den personen och köpa istället . Har så svårt att försvara mig i och med jag har råkat ut för så mycket . Vill bara att denna personen ska sluta och hålla på och sprida massa falska rykten som inte stämmer . Em_I_Am har köpt så fina möss av mig och hon har fotat mina möss och hon vet att dom inte är sjuka så folk kan fråga henne om ni vill vara säkra på att jag inte säljer sjuka möss.
jag förstår dig.
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
#14 men om du nu har friska möss, vilket jag utgår ifrån att du har annars skulle du ju så klart inte sälja dem, så njut av dem för egen räkning och sluta sälja dem då. Du kan ju lägga ner försäljningen men inte nödvändigtvis hela musaveln. Det är ju inte alls samma sak. Ta färre kullar och bara efter linjer du absolut inte vill låta gå förlorade, och se till att det är möss du har plats att behålla,
Är du intresserad av möss och älskar dina avelsdjur så njut av dem och skit i att sälja om det nu stjäl energi för dig.
Vet du, det finns massor av andra sätt att få bekräftelse för att man har fina och trevliga djur än att sälja. Man kan vara med i fototävlingar, labyrinttävlingar på Musifokus och visa upp mössen kvalitativt istället för kvantitativt. Det är inte mängden sålda möss som gör en bra uppfödare eller djurhållare. Jag skulle vilja säga att det snarare är motsatsen
Jag lovar att om du under ett års tid enbart avlar för din egen skull och visar vad mycket kul du gör med dina vackra och trevliga djur så kommer folk börja fråga om de inte kan få köpa 'en sån där sötis', och efter tillräckligt många förfrågningar kanske det äntligen är dags att sätta ihop två kanonmöss och göra en äkta kärlekskull dit kön ringlar sig lång :)
#16 jag har avlat på möss i flera år sen jag va 10 år :) sen drog jag ner på det och slutade avla på mössen och bara njöt av dom fina mössen . Och nu vill jag sälja lite av mina fina möss så andra folk kan köpa och se hur fina och trevliga möss jag har .
#17 para och spara, och sälj när efterfrågan finns, så slipper du bli besviken. Det är svårt att göra tvärs om: para och försöka sälja innan någon ens vill ha möss…eller hur?
Men folk har ju tingat möss av mig ju och säger en dag dom ska komma sen kommer dom inte och svarar inte när man ringer eller mejlar dom
#19 så går det till. Så gör folk för mig också, det är en del av hobbyn tyvärr.
Jär jag födda upp leopardgeckos skrev en uppfödare i USA "räkna aldrig pengarna innan äggen är kläckta" och lite så är det i stort när det gäller djurhobbies. Folk vill se bilder, skriker galtt i trådar att de vill ha, men backar sedan ur för att de egentloigen inte har pengar, tid eller plats. Att vilja ha är inte alls det samma som att kunna köpa. De önskar mer än de kan införliva…
Jag tycker också det är hemskt tråkigt. jag har till och med gjort två parningar för att folk som jag litat på har önskat det, men när det närmar sig köp så har de plötsligt ändrat inriktning eller kommit på att de vill vänta lite.
Thats life…