Mus iFokus

Mus

Etiketterburströinredningtillbehör
Läst 925 ggr
Frosstis
0

Fleece som underlag

Eftersom möss är känsliga för damm och sådant, tänkte jag att man kanske kan ha fleece som bottenunderlag..? Eller låter det helt knasigt?

Kanske kan man ha fleece och sedan en stor och hög bytta med ex spån eller så som de kan gå upp till och gräva om de vill.

[fuzzygirl21]
0

Du kan ha sågspån som underlag och sen lite fleece . Tyckte att bara ha fleece som underlag lät lite knasigt :P

StillaSinnet
1

#1 Nä, fuzzygirl21, ALDRIG sågspån! Aldrig någonsin! Kutterspån är inte heller bra.

#0 fleece kommer de gnaga sönder i stora bon så det lär blir ganska dyrt att köpa nya filtar en gång i veckan.

Man kan ha enbart tidiningar, hela som de själva gnager sönder. Det funkar istället för al eller asp men det behöver bytas ofta.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[fuzzygirl21]
0

Jag har i alla fall använt sågspån i många år

Tsunamis
2

#3 *host* det är kutterspån du använder. Sågspån är finmalen spån som man hittar på sågverk. Jag är ganska säker på att Artlink inte snäste åt dig utan kom med ett konkret tips att spån inte är bra. Det är inte särskilt bra till möss alls. Att en del folk använder det och tycker fördelarna överväger nackdelarna gömmer inte det faktum att spån har många nackdelar. #0 som Artlink påpekat så bygger möss gärna stora bon så många av dem tuggar sönder tyg. Men finns en del ganska bra bottenmaterial & bomatetial tror det finns en artikel om det här på sidan.

MvH  Tsunamis

[fuzzygirl21]
0

Varför gillar inte folk sågspån ? jag vet många som använder det . Jag menar sågspån för det är det jag köper :) . Vad ska man använda för underlag då ?

Velinga1984
2

#5 Sågspån från sågverk är för dammigt, för vasst och därför använder man inte sågspån. Kutterspån är dammigt och urinen bildar lättare ammoniak.

Själv använder jag aspflis, en dyr beställningsvara via min djuraffär. Tror jag ger 400 för 10 kg, men helt underbart att använda. Det dammar inte, är drygt och kan användas en längre period och mjukt att gå på.

[fuzzygirl21]
0

Okej men detta jag använder är dammfritt .. För vi använder tdet till marsvinen oxå eller ja min mamma gör det . Ska till en djur affär på tisdag och se vad dom har för nått .

Tsunamis
1

Spån är aldrig dammfritt oavsett vad tillverkarna säger. Det smulas sönder till mindre bitar när mössen går på det och dammet och terpentinet finns alltid där.

MvH  Tsunamis

[fuzzygirl21]
0

Hmm okej jaha litade på säljern men jag ska ändå sluta med spån . Funkar alspån?

StillaSinnet
0

#3 ja, precis som Tsunamin menade jag inte ett agressivt utropstecken utan allmänt "Neeeeej" eftersom min kropp skriker när jag hör sågspån Skrikandes.

Sågspån är antingen fuktigt (råspån) eller dammigt och irriterande för små nosar och ögon. Inget av det är bra. Hur du gör är din ensak men jag ville inte låta nybörjare som Paulinabieber tro att det är det underlag vi rekommenderar Skrattande

Däremot ser jag på dina bilder att det inte är sågspån utan kutterspån du har i dina burar. Kutterspån är mycket bättre men ändå inte bra…Jag använde det under en period då min ekonomi var tillfälligt hårt belastad och när jag sedan bytte tillbaka igen till Nicko alspån så såg jag en stor skilland mössens hälsa dels genom att pälsen blev finare men också mindre irritation runt ögon och mindre nys/fnys.

#9 Låter jättebra med alspån, om du menar de små fyrkanterna. De kan inte gräva och gömma sig så bra som i spån men de mår bättre av det, så får man ersätta grävandet och boandet med tex strimlat papper istället.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

[fuzzygirl21]
0

#10 jag trodde spån va bra det va darför jag skrev det i och med uppfödare oxå använder det dom jag känner i alla fall vissa använder spån , Ja jag menar dom fyrkantiga :) har en sån stor säck ståendes i ett hörn :P

Frosstis
0

Okej tack! Så man kan ha fleece? För en fleece kostar ju bara 10 kr på ikea, så det spelar ingen roll ifall de biter sönder det.

Är inte tidningspapper väldigt hårt att gå på isåfall? Nä men alltså jag vet inte vad jag ska ha som underlag då..

Magda
1

#12 man kan ha fleece som bo material, det är jättepoppis :) men att ha det i hela buren börjar nog lukta fort.. jag har bokflis http://www.zooplus.dk/shop/reptil/terrarieudstyr/stroeelse/187938 (jaa här kommer jag med min reklam för bokfliset igen *s* men jag tycker att det är lika bra som alflis/spån och mkt mkt billigare…)

Minoth
0

Jag har klippt ut bitar av fleece som jag har på mina våningar och hyllor :) 
Men inte som underlag i hela buren, möss villl kunna gräva

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Camillhe
0

Har inte sett att zooplus hade det Magda, tack för tipset. Använde bokflis förr men att köpa det i djuraffärerna var dyrare då än att köpa Nickos alspån (flis).

Har du "bögefliset" (hihi) till råttorna med?

Magda
0

#15 hihi ja flis till alla :)

har provat annat men går alltid tillbaks till det för allt annat gör att det luktar väldigt mkt djuraffär härhemma :)

det funkar förvånansvärt bra till mushanar med..

Wand
0

Jag använde spån i slutet av min mustid, det spånet köpte jag från Granngården och det var terpentinfritt pga värmebehandling som ångar bort gifterna. 

Det gick bra och de uppskattade att få gräva runt i det!

Dock, efter att verkligen fått svar på varför spån är så dåligt för möss så slutade jag. Tassarna är extremt känsliga och de kan få sår, inflammationer mm. Då började tänka efter lite - när jag står och gräver i spånsäcken för att hälla spån i en bur så börjar det svida och göra ont på en gång. Tänk då deras små känsliga tassar?!

Näe, inte spån.

STL-ströet funkade superbra för mig, det är billigt och väldigt drygt. Upplever det även som effektivt då man har problem med möss som luktar rätt mycket, jag tycker inte att STL-ströet luktar så illa nämligen.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Frosstis
0

#13 Okej :D Jag kan inte danska, men hur mycket pengar är det? Haha!

#14 Okej, så de tycker det är jättemysigt att boa med fleece ? ^^

Tack så mycket för hgjälpen allihopa, förresten!

Magda
0

#18 det är ungefär 138 kr i svenska pengar :)

Camillhe
2

Det här gör mig överlycklig att läsa.

"Dock, efter att verkligen fått svar på varför spån är så dåligt för möss så slutade jag. Tassarna är extremt känsliga och de kan få sår, inflammationer mm. Då började tänka efter lite - när jag står och gräver i spånsäcken för att hälla spån i en bur så börjar det svida och göra ont på en gång. Tänk då deras små känsliga tassar?!"

För varje människa som tar till sig det här och lär ut det till andra får vi fler och fler möss som slipper få in bakterier i blodet pga små sår som ALLA spån ger (även spån av lövträ).