Mus iFokus

Mus

Etiketter: beteendehälsaskötsel
Läst 585 ggr
vovvemor
0

Något är allvarligt fel

När jag kom hem alldeles nyss nu på kvällen och tittade in och sade hej till mössen för att ge dem lite kvällspåfyllning så hörde jag att det peps.

Jag trodde att flickorna rykt ihop (den ena, lilla Mea, fick jag hem från mandymoo för bara en vecka sedan men det har gått bra med henne och Ipsa hela tiden) men så kom de farande ur varsitt sovställe - och något var inte som det skulle med Mea, inte alls!

Hon liksom for runt alldeles okontrollerat med svansen rakt upp och stel kropp, när hon stannade så såg jag att hon var blöt kring munnen och hela tiden ryckte med frambenen och hela framkroppen.

Jag lyckades få upp henne i handen (brukar inte vara något problem alls, nu fick jag ta tag i henne i svansen för att överhuvudtaget få tag på henne) och hon fortsatte rycka. Jag torkade henne om munnen - för det blöta kom från munnen och inte nosen - men det hade ingen färg eller så.

Hon fick en ny pipattack och for runt som en besatt en liten stund senare, men stannade till och drack lite vatten. Huvudet rycker och öronen är stundtals pressade bakåt - skulle jag beskriva hur det ser ut så skulle jag säga att det ser ut som att hon antingen satt något i halsen som hon försöker få upp, eller att hon vill kräkas.

Nu verkar hon ha lugnat sig lite, jag har haft henne uppe igen och då kändes hon lugnare, dock rycker det fortfarande och hon skär lite tänder och jag vet inte, känns lite okontrollerad i kroppen. Ett öga rinner, och det gjorde det även när jag fick hem henne för en vecka sedan, men då gick det över ganska omgående så jag antog att hon blivit utsatt för lite drag under transporten…

Nyss satt hon mitt i buren och småryckte med svansen pressad över ryggen, spetsen ända framme vid huvudet och kroppen känns fortfarande som att hon inte kan kontrollera den riktigt. Nu går hon med ryckande myrsteg och svansen åtminstone nere igen

Snälla, någon som känner igen vad det kan vara? Ipsa är helt som vanligt, kanske ska tilläggas…

Mymlan
0

Epelepsi *hur det nu stavas* VD Mu … fick epelepsi.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

vovvemor
0

Tack för svaret, jag funderade faktiskt lite åt det hållet då min första tanke var att hon mer eller mindre tuggade fradga, lite som att hon itne kunde andas obehindrat också… Men jag vet inte, nu for hon runt i buren igen och nästan hoppade mot väggarna när min man tittade in hos henne - men det kan ju inte ha varit något anfall i så fall, mer att hon blev skrämd för att hon har nerverna utanpå just nu… Lilla stumpan, jag tycker så synd om henne…Gråter

Mymlan
0

Mu… Hon sprang runt men hon diade även sina ungar mellan anfallen (3 st sista anfallet så dog hon). Jag har bebisarna kvar för stoppa denna linje, åtminstone från mitt håll.

ciss
0

Kan verkligen ingenting om möss och då menar jag inget, men i mina öron låter det ändå som epelepsi.

Hörde om en mus som fått epelepsi och det hade varit ungefär sådär.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

vovvemor
0

Det enda som inte stämmer för mig - fast nu vet ju jag inget om epilepsi hos just möss - är att hon håller på och rycker så länge efteråt? (Det rycker fortfarande i huvudet och öronen på henne.)

Tina-A
0

… Jag har ingen aning men usch vad läskigt det låter. Är det inte ärftligt också?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

vovvemor
0

#6 Ingen aning om hur det är hos möss - och som sagt, jag har ju ingen som helst aning om huruvida det är epilepsi eller något annat som är på tok….

LeLott
0

Tror inte man säger att det är ärftligt på människor.
Jag har haft katt med epilepsi och veterinären sa att det inte var ärftligt.

Mymlan
0

#8 Man avlar ändå INTE på djur med epelepsi.

amaira
0

Oj vad hemskt det låter! Stackars er, allihopa! Förvånad

Jag vet intealls vad det kan röra sig om, har noll erfarenhet av sånt här. Men jag rekommenderar att ringa och prata med Roslagstulls Djurklinik.

De har öppet även på lördagar, och det går alltid att prata med dem och få lelefonrådgivning. De är trevliga!

http://www.djurklinikenroslagstull.se/oppettider.htm

Hoppas Mea mår bättre idag!

*tröstekramar*

vovvemor
0

#10: Ja, hon mår absolut bättre, det gör hon. Hon är väldigt väldigt trött och rör sig långsamt, men rycker ingenting och är bara just mycket lugn och slö. Hon har kontroll över kroppen känns det som i vart fall!

Tack för tipset om kliniken, jag håller koll på hur hon mår de närmaste timmarna så får vi se om jag slår en pling.

vovvemor
0

Jag ringde och hörde med dem på kliniken, men de hade inte hört nåot liknande rent spontant och kunde inte säga något om vad det kunde vara. Dock tyckte hon inte att det lät som något smittsamt och det har jag svårt att tänka mig också. Det är i så fall om hon är förkyld - ögat rinner ju lite - och fick panik för att hon hade svårt att andas, men då borde det väl varit nosen och inte munnen som det kom något ur igår? Hon låter inget när hon andas och verkar inte ha några svårigheter med det idag… Men som sagt, väldigt slö är hon, å andra sidan förstår jag om hon behöver återhämta sig efter gårdagskvällen och natten…

dreamiz
0

Jag skulle också kunna tänka mig att det är epilepsi eller i varje fall anfall av något slag. (Men svårt att säga när man inte sett det.) Anfall kan orsakas av många orsaker o inte bara epilepsi. Utan även tex njurproblem o annat (som jag inte kommer ihåg nu.)

Jag har själv haft tre möss o en hund som haft ep. Anfallen har oftast inte varat så länge, men det där varierar väldigt. De kan va över på nån sekund men även sitta i länge. Efteråt brukar de va väldigt trötta (kan va trötta ett dygn eller mer om det varit ett rejält anfall sk grand mal.)

Enligt min veterinär kan man inte behandla det på möss pga för svårt att dosera medicinen.

Två av mössen fick jag låta somna in pga för kraftiga anfall för ofta. Men den tredje han levde o blev över 2 år gammal! Min hund fick ju medicin så går inte att jämföra med honom.

Om din mus mår bra nu så avvakta. Låt henne ha det lugnt tills hon är sig själv igen. Håll sen koll. Det enda råd jag fick av min veterinär var att hålla koll o se hur de mådde. Hur ofta de fick anfall, hur kraftiga de var (för de tar massor av energi!) o hur de mådde för övrigt. O sen med ledning av det avgöra om de borde avlivas eller ej. Alla mina tre fick flera anfall. Kanske ska tillägga att det finns de som bara får ett anfall o aldrig mer!

Det man kan göra under ett anfall är att se till så de ej slår sig. O sen låta dom va så de får vila ut ordentligt med tillgång till mat o vatten. Ett anfall tar massor med energi o de blir helt slut efteråt. Kan va trötta i ett dygn eller mer.

Epilepsi kan vara medfött eller förvärvat. Den medfödda kan vara ärftlig. Den förvärvade kan de ha fått tex genom ett slag mot huvudet eller nån infektion (då ep är en hjärnskada.)

Lycka till med din lilla mus o hoppas hon blir pigg o att det aldrig händer igen!!

Sara87
0

Min förra mus Tizla fick epilepsi tror jag. Hon fick ett anfall så jag sökte på det å fick reda på att det antingen va epilepsi eller en hjärnskada, att hon va t.ex. tappad i golvet. Men det hade aldrig hänt. Så det va troligtvis epilepsi. Jag hade henne i min händer, hon va lite lugnare än hon brukade å helt plötsligt började hon rusa runt i en cirkel i mina händer å snurra som en krokodil när den gör en dödsrullning. Efteråt så va hon helt slut, hon bara låg i mina händer helt stilla å andades tungt, men hon levde i mer än ett halvår till. Jag vet dock inte om det va det enda anfallet hon haft, hon kan ju ha haft fler som jag inte sett.. Fast de hoppas jag att hon inte hade haft, för det såg väldigt obehaligt ut.. Läskigt att se också när man inte kan göra nåt för att hjälpa dom..

mandymoo
0

En djur o även vi människor kan få den här typen av anfall även om vi får blodsockerfall - som om vi te x är utan mat.

Den här lilla fröken mår ialla fall jätte bra nu - var tmed på utställningen den 6 juni o fick AB i betyg… hon är fortfarande lite liten o behöver lite mer hull… men hon växer sakta på sig och bor tillsammans med 2 gammeltanter *ler*

jack_frost
0

oj det där låter ju inte så bra,

men jag hoppas att allt blir bra.

mandymoo
0

Den lilla fröken som tråden handlar om mår jätte bra nu. Äter o växer… och jag har inte sett något som liknar ett anfall hos henne…

jack_frost
0

GladVAD BRA!

jack_frost
0

att hon mår bra!