Rullijans på musfolk
Jag vet ju att det är några saker med museri/musavel som är så pass krångligt att folk "tappar sugen"!
Det är nämligen en stor rullijans på musfolk… de kommer, skaffar massa möss och tröttnar sedan ganska fort, sedan kommer nya, skaffar massa möss och tröttnar… osv… om jag/SVEMUS ändå VISSTe hur jag/vi fick folk att stanna och behålla intresset
Det finns antagligen massor av anledningar, men jag tror att några är vanligast; Ett problem är att många går ut med buller och brak, kör värsta grejen på en gång och avlar som tusan i 1 år istället för lugnt och metodiskt i flera. Kör man så stenhårt direkt så tar man liksom död på lite av charmen efter ett tag. Dessutom blir det jobbigt att göra ett intresse till något slags företag istället för att göra det till något som har en naturlig plats i vardagen och inte försvårar utan förgyller.
Att börja med ett enda avelspar och verkligen vilja spara ungar ifrån alla de kullar man tar tror jag personligen är viktigt för att hålla liv i sin uppfödning. Annars blir det mest en kull in, en kull ut, en kull in, en kull ut… Hade jag inga fler mål än att få fina ungar till bra hem så skulle jag ha tröttnat vid det här laget och bara ha sällskapsdjur.
De tips som finns att ge är väl inte så mycket till föreningen utan till nyblivna uppfödare. Föreningen kan försöka hålla igång genom att inte låta det bli för mkt vardags-känsla. Lite spexade utställningar m.m. är mer spännande än bara vanliga utställningar hela tiden som ett exempel.
Viktigast av allt är dock att alla måste känna sig välkomna som "en i familjen". Inge kul att föda upp och tillhöra en förening om man känner sig som en utböling som just råkat ut för en (frontal)kulturkrock.
Mycket intressant svar, EmmaJo!
Det där med buller och brak stämmer nog till stor del och att något egentligt mål med uppfödningen inte finns, utan det ska bara produceras ungar. Jag försöker bromsa folk när jag ser att de blir för ivriga, men ibland hinner jag inte se att det blir för mycket för dem.
SVEMUS är en förening som alltid glatt välkomnar sina medlemmar. Spexade utställningar låter intressant, har du några förslag?
Ja, nu har jag ju aldrig varit på en musutställning… tänkte titta förbi någon gång dock. ;) Gerbilutställningar blir det däremot många av!
För att ha lite spexade utställningar måste man inte göra något jättestort. Mer att det finns några saker som är permanenta (t.ex. café) och sedan lite aktiviteter som skiljer sig ifrån varje utställning. På gerbil/hamsterutställningarna har vi haft agility, julpyssel, teckningshörna för barnen, hamsterrace m.m. Himla kul också när det är försäljning!
Har spånat lite på att fixa pysselhörna med djursaker istället för julsaker, t.ex. så att det finns giftfritt lim, kartong, träbitar, pinnar, kokosskal m.m. så att man kan skapa egna saker på plats. Frågesport är alltid kul, en kort föreläsning om något passande ämne…
Problemet med utställningar är att det blir så mycket sitta och vänta. Vad som helst som får folk att komma upp på fötterna och göra något annat är guld värt!
Sen vet jag inte hur ni har det men jag tycker det borde finnas någon "värd/värdinna" (eller flera) med namnlapp på tröjan. Som nykomling hittar man inte ofta någon 'expert' som har tid för en och som kan svara på ens frågor.

musrace låter kul. Då kan Iko vara med för han är dödssnabb när du har godis i andra ändan av ett bord! (=
Dedär med värdinna låter jättebra. Nu har jag bara vart på en smådjursutställning men jag kände mig GRYMT vilsen.
Det jag gillade med smådjursutställingen var att man kunde gå och titta på råttor och marsvin och såna djur som man (jag) inte har själv också.
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

EmmaJo jag tycker precis som du, det skulle vara väldigt roligt om det kunde vara så!!!!!

Allt sånt här är jätte kul att ha och fixa till. Men sen så gäller det ju också att det kommer folk och är aktiva när det ordnas saker. Det är ju där problemet ligger - inte vad man kan hitta på utan att folk kommer o ställer upp när saker anordnas…
Om man har fixat o donat och sen kommer ingen så inte gör man lite mycket till nästa gång. Det krävs en hel del av som som anordnar också…
Ett bra sätt att få mer aktiviteter är då att det kommer folk som visar intresse. Då kommer det att utökas - bli flera roliga saker o oftare om det önskas.
Vädligt många man frågar om de har/ haft nåt djur tidigare svarar att de hade möss när de var små (majoriteten var då 8-12 år), det började som 2 honor och slutade med att de hade möss i 30-tal så de gjorde sig av med alla möss tillslut.
Hallå borde inte föräldrarna ta större ansvar för sina barn och de djur de skaffar, levande ting är inte leksaker!

#6 tyvärr är det ju lite spridning på oss som vill vara med. Jag har t.ex inte möjlighet att ta mig till stockholm för utställningar lika lite som stockholmarna kan ta sig till landskrona/hbg.
I allmänhet så behövs det väl mer musfolk helt enkelt. Det måste ju finnas fler som har möss men som inte hittat hit eller till svemus ännu. Frågan är hur man hittar och fångar upp dem?
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

#8 Jag tror att den frågan är bättra att starta med… hur hittar man dom o framför allt hur fångar man upp dom..
T ex hur många som är här är medlem i Svemus?

Och hur många är villiga att åka nån annanstans än till Stockholm för aktiviteter - och vart då?
Och är aktiviteterna rätt i tid? Rätt veckodag? Varför händer inget under semesterperioden, till exempel? Utom i Nässjö!
Sen är det väl också så att alla är inte intresserade av aktiviteter utan bara av att ha möss hemma - eller prata lite här…

Jag är medlem i svemus!

#10 Ja det har ju faktiskt tagits upp om aktiviteter på andra ställen än Stockholm o intresset har ju inte varit så jätte stort…
Att det inte händer något under semesterperioden beror nog just på att det är semester o många gör andra saker då.
Stämmer det med, många är nog bara intresserade av att vara här o prata lite fråga osv… men har inget intresse för aktiviteter, utställningar eller vara medlem i klubben - då kommer frågan kan man få dom intresserade och isåfall hur?