Mus iFokus

Mus

Etiketter: föreningutställningträff
Läst 1877 ggr
Grodan
0

Såhär var det med skogsmusen!!!

En tonårstjej blev medlem här på mus-ifokus och frågade i en tråd om vi visste vad för art av mus hon hade. Hon visade upp foton och berättade att hon räddat den, att det var en vildmus men som nu var tam och bodde i bur.

Vi kunde inte säga vad det var för art. Tjejen kom med sin mus till SVEMUS utställning och visade upp den. Där konstaterades det att det var en skogsmus - alltså en vild art som vi inte har som sällskapsdjur och som ej heller är lagligt att ha i bur. Det var en tam och snäll hane och Pet Classdomaren hälsade på den och gjorde en plojbedömning - utan att musen deltog i SVEMUS ordinarie tävling - samt informerade om att SVEMUS inte tillåter infångade vilda musarter varken att registreras eller ställas ut.

Idag är tjejen medlem i SVEMUS och har förutom sin skogsmus även vanliga tammöss!

Eftersom jag berättar detta i andra hand - jag har minne som en guldfisk och var inte själv med vid utställningen - kan något blivit förvrängt, dock har det viktiga framgått: SVEMUS har inte gjort bort sig som klubb genom att låta en vilt infångad skogsmus delta på en tävling, utan tvärtom: SVEMUS har informerat och istället för att skrämma bort en musintresserad fått denna person att skaffa även intressera sig för tama möss!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Ellinor_ludde
0

oj, va coolt ^^.
En skogsmus.
Men var den tam när hon räddade den då?

mandymoo
0

Det var en pytte liten bebis som katten släpade in o som dom lyckades rädda. Den var vad jag förstått sårad så hon har pysslat om den. Den är idag run 1,5 år. (har för mig det ialla fall)

amaira
0

Precis! Och man "ger sig inte på" en tonårstjej som faktiskt räddat en vild mus till livet (fast det är lagligt att ha ihjäl dem) och sedan behållt denna lilla unge som en rar sällskapsmus.

Hur som helst skulle det vara djurplågeri att idag släppa ut den till att klara sig själv! Jag såg "påhoppet" och tyckte det var "grinigt" gjort. Har man inget annat att göra här på musifokus än att gnälla, kan man låta bli. Svemus är definitivt inte "utskämt" för att föreningen kör med eftertänksamhet.

Tycker jag. Glad

Grodan
0

Det är vid denna årstid då det händer att vilda musungar upphittas och räddas. Vi kan ju skriva några vettiga Artiklar och sätta upp på SVEMUS hemsida om att man inte får rädda möss utan att det är bättre att avliva dem!? Eller helst inte ta i dem - de kan ha hemska smittor… ebola, digerdöden och sånt man dör av… uuuh… ingen idée att ringa Skansen heller de bryr sig knappt om ekorrar…

vad ville jag eg säga med det? nääääääääää… faktiskt… det är Moment22 över det här… vi har viltrehabilitering - vissa utvalda människor får med regeringens tillstånd ha viltrehabilitering, de får statligt understöd eller tigga pengar för att klara sig ekonomiskt - men vi är rasistiska med vilka arter vi räddar… vanliga djur som skator, ekorrar, rådjur, harar, råttor och möss räddar man inte… för att inte prata om skalbaggar och myror… eller maskar som krälar ut på asfalten i regnet…

amaira
0

Ja, det är denna årstid då "folk" plockar upp djurungar av de mest skilda slag, i tron att de är övergivna, vilket de inte alls är.

Skulle behövas en artikel om det också. Fast inte här förstås kanske på Natur.iFokus… Men jag har inte tid med någon artikel nu.

Grodan
0

jag är inte aktiv på annan ifokus-sajt, dessutom måste några mus-eldsjälar finnas kvar här… menade på SVEMUS hemsida… det är ju en återkommande fråga: min katt har släpat in en musunge, hur ska jag rädda den…

Pehpsii
0

när jag var liten räddade jag en anka som blivit påkörd av en moped. Hon blev så gott som tam och knallade själv in i vårt hus som hon kände för och var hur kelig och tam som hälst. i KUNDE inte ens stänga ute henne för hon tog sig alltid in på någon vänster. Folk gnällde mkt då också. Det är synd om folk som inte har bättre för sig än att hoppa på andra som faktiskt gör något när de ser ett skadat djur. Aldeles för många människor bara går förbi och säger "men ush då…"

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Highlandertess
0

Vad elakt att hoppa på någon bara för att de räddat ett djur. Det är ju inte som att hon varit ute och fångat in en vildmus i syfte att göra den tam. Den fanns där och kunde ha dött om hon inte räddat den. Visst är det viktigt att informera om att man inte ska fånga in vilda djur för husdjurssyfte, men man hoppar inte på någon ändå.

mocchino
0

Bra inlägg Grodan!!

// Nathalie

Nattskjorta
0

Jag tycker att den här tjejen var väldigt duktig som lyckades rädda den och ta hand om den, det är inte alltid det lättaste och hon verkar ha pluggat på massor för att ge den det bästa. Att sen inte släppa ut den när den var tam och den inte har lärt sig världen där ute är förståligt, den hade nog varit död rätt snart annars. Och jag tror faktisk att den här lilla skogsmusen är grymt mycket lyckligare när den blir ompysslad och får kärlek än om den skulle ligga tuggad i kattens mage…

Sen tycker jag att svemus har skött sig bra, de har ställt upp istället för att stänga dörren, det tycker jag att ni ska ha beröm för…

Pehpsii
0

sen detdär med lagen om vilda djur så finns det ju undantag, som något rådjur som jag läse om i tidningen som varit så beroende av människor då den växte upp (mamma blev överkörd och den illa skadad) att det bedömdes att den inte skulle klara sig i det vilda. De som tagit hand om den fick då rätt att behålla den och rå för den. Så det finns undantag till regler, och det får man inte glömma. Det handkar om DJURETS bästa - alltid!

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

jack_frost
0

Fundersam

Grodan
0

Vad funderar du på, jack_frost?

Mr.Nibbles
0

Vill bara tacka alla som tycker jag har gjort ett bra jobb och informera er att mr.Nibbles fyller 2 år den 18 augusti! Skrattande

Han var mycket skadad, sår på huvudet som jag gjorde rent med en öron-tops, chock och kramper. Men efter två veckor var han fullt frisk och där satt jag med honom i handen och matade honom. Jag var mycket förrvirrad och hörde en mängd olika saker om vad jag skulle göra - jag känner till lagen om att ta hand om vilda djur, tack! - och skulle jag släppa ut honom, vad skulle hända då, när han då hade blivit så präglad på mig? Jag valde att ta hand om honom och samlade all möjlig information, att könsbestämma honom, vad som man helst ska ge möss o.s.v.

En dag kom jag till en underbar sida där jag har fått ett otroligt stort stöd, och hjälp! Så återigen, tack, till er alla på mus.ifokus!

jack_frost
0

att det blir så mycket bråk för inget.

Prizma_o_Kristall
0

#14 Vad roligt!! Du är en hjälte som räddade honom:)

Jag har en egen upplevelse som jag kan berätta om.

Det var en helt vanlig dag i april år 2006. Min katt Simba kom hem med en liten åkersork i munnen. Den var liten och mager, troligen ganska så ung. Den hade ett litet sår vid ena örat. När jag tog den i handen så var den svårt chockad och jag trodde inte den skulle klara sig. Jag lade den i en duna-bur med spån på bottnen för att se om han klarade sig. Nästa dag var han hur pigg som helst, men hade fortfarande ett sår och var mkt mager. Så jag gav den mat och vatten och den åt som om den aldrig sett mat tidigare… Jag ville inte röra den så mkt utan höll bara koll på såret så att det läkte… Och det gjorde det, utan min hjälp:) En dag när jag skulle ge den mat så kom den och kröp upp i min hand! Jag blev förvånad men mkt glad. Jag tänkte det att den skulle få bo hos mig. När en månad gått så satt jag med Musse (som jag döpte den till) i handen och klappade honom. Nu hae han fått ordentligt med hull och hans päls var inte glanslös längre. Den var glansig och fin:) Just i det ögonblicket så insåg jag att Musse hörde hemma i naturen. Så jag gick långt hemifrån och släppte musse. Han tittade på mig en stund med sina förståndiga små ögon innan han till slut gav sig iväg. Det kändes bra inom mig. Musse var ju redan ganska vuxen när katten kom med honom så han visste ju hur man levde i naturen och längtade säkert tillbaka dit.

Kramar//Carro

Mr.Nibbles
0

Bra gjort Carro!

Prizma_o_Kristall
0

#17 Tack! Skrattande

Jättebra gjort med Mr.Nibbles också:)

Kramar//Carro

Laika
0

#16 Fin historia! ^_^ Blir nästan lite avundsjuk över att jag aldrig hittar några skadade djur…

mandymoo
0

Jag är glad att jag slipper hitta skadade djur *ler*… för jag skulle bli så ledsen om jag inte lyckades rädda dom…

Prizma_o_Kristall
0

#19 Ja, fast jag önskar att jag inte skulle hitta några skadade djur över huvud taget, att dem skulle slippa min hjälp. Men tyvärr är det ju inte så det fungerar…

Sessan, min katt som blev påkörd för en månad sedan, hon tog hem en liten svala som hon fångat. Jag tog den ifrån henne. Fågeln blödde ur näbben men var för övrigt pigg. Så jag satte den i ett plastterrarium över natten för att se om den klarade sig. På morgonen var den helt frisk och kunde komma tilbaka till naturen. Den flög direkt till grannens lada, kanske hade den sin familj där:)

Kramar//carro

Nattskjorta
0

När jag var yngre så tog jag hand om en skata som massa andra skator hade varit på, veterinären sa att visst kan du försöka att hjälpa den men den kommer troligast att dö framförallt av chocken, men jag gjorde mitt bästa, den fick namnet kraxen (oerhört orginelt ;) och fick bo i en frigebo vi hade så den kunde röra sig ordentligt, Den repade sig bra och fick tillslut en skatpolare som satt på taket och pratade med den. När jag bedömde den som frisk igen så fick den flyga ut i det fria igen, sen dess har vi haft mycket mer skator där hemma..

Grodan
0

Man kan alltid vända sig till Djurskyddsmyndigheten och be om tillstånd i efterhand! Det tycker jag nog att du ska göra Mr.Nibbles.

Tyvärr kan det hända att man inte får tillstånd och måste lämna över det vilda djuret till någon som har tillstånd eller till naturen.

SVEMUS som förening uppmuntrar VERKLIGEN INTE att man plockar in vilda möss och gör tama. SVEMUS kan inte pyssla med sådan verksamhet då det strider mot lagen. Jag vet nu inte hur SVEMUS ska rentvå sina händer - nu när det visat sig att den vilda skogsmusen VISST deltog i tävlingen därför att han fick pris på prisutdelningen!