Minimöss?
Vad är det för skillnad på "vanliga" tammöss och minimöss (förutom storleken)? Finns det BARA minimöss på zoo? Har inte sett några större möss på zoo ännu…

Jag tycker precis tvärtom, det finns inag minimöss, nånstans!
Svensktypade möss brukar det finnas på zoo, de flesta i alla fall.
Minisar är tiktigt små, svansen max 7,5 cm, och den ska vara kortare än kroppen. Minisar är små, nästan alltid svart/vita och ser lite "skruttiga" ut.
Svensktypade är mindre än engelska, särskilt innan de är vuxna. Engelska är stora nästan från de är små. Gud vad knäppt jag skriver nu, känner jag!
Visst bor du i Gävle-trakten? På mitt jobb, Brynäs Zoo, har vi svensktypade, korsade sve/eng och engelsktypade möss, fast inag minisar. Kom in och kika en dag jag jobbar, om du vill! Jobbar alla ons-to samt fre jämna veckor!
Bifogar foto på minis!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
sicken söt! hade den ont i magen? Losec… hihi
Det är konstigt, men minimöss verkar vara helt utdöda nuförtiden. De enda jag känner till är de mini/svensk-korsningar de har i Finland, som de kallar midi.
Åh, vad kul! Jag har ju köpt 2 råttor av er! Måste bara lägga in att den ena snart blir 1 år och den andra snart ett halvår, båda pigga, friska och trevliga
Min pojkvän har också köpt 2 råttor av er och de är lika pigga och krya de 
Skickar med en bild på Brynäs Zoo - rådisarna!
Säljer ni möss med stamtavla? Inget jag känner något behov av, bara undrar
Jag sålde ju min GP - råtta nyss och i stället fick mina råttor ta över den buren. Deras gamla står dessvärre tom och det var den jag tänkte att ett par möss skulle få göra sig hemmastadda i!
Men då kommer jag antagligen förbi någon dag rätt snart!
Men stämmer det att det inte går att ha 2 eller 3 hanar ihop?
Utdöda…Söders Zoo i Gävle har väl minimöss? De är ju EXTREMT små och svartvita…Jag var där och tittade i dag…
Jag har ju letat som en galning efter minisar!!! Är det nån som kan kolla upp den zooaffären? Om det är minisar, om de är bra osv?

Men var det inte någon som gjorde det… för vi har hört det förrut om ett zoo i Gävle - men att det inte all var "riktiga" minisar?

Fast om jag minns rätt, så kom det aldrig fram vilken butik det var, så det kollades i alla fall inte upp av mig…
Fast jag kanske kan ta mig in till Söders zoo och kolla. Är det minisar, så kan jag ju köpa ett par, sen gäller det bara att få dem söderut!
MVH Elin
Jag är ju ingen expert, då det nu blir mina första möss jag skaffar. Däremot kan jag ju säga att de där rått - svansarna absolut var under 7, 5 cm. Och de var svartvita och hur ynkliga som helst. Tassarna var jätte - jätte tunna! Svansarna också! De ser precis ut som på bilderna på minimöss, som finns i artikeln. Det var för övrigt en väldigt bra artikel!!
Ja, du får åka och kolla på Söders, om det är minimöss eller "vanliga". Jag kan ju vara helt fel ute, vem vet.

Om det handlar om skillnander på minisar och svenska, så tycker jag att det är sällan minisar har lika bra temperament. Mina hanar kunde bo ihop rätt kort tid, sen slogs de på liv och död. Vet inte om någon annan som har/haft minisar har kunnat ha hanar ihop efter att de blivit mer än 2-3 månader…
Vidare tycker jag att de lever lite för kort, och är lite känsligare. Det var därför jag slutade med minisarna.
MVH Elin

#4 Stamtavla har vi inte i butiken, men jag brukar kunna hjhälpa till med en del bakgrund, om någon vill registrera dem, för att kunna avla och ställa ut.
Vill du ha bra möss, visst kan du köpa på zoo, även om du faktiskt får bättre av en uppfödare.
Jag har en del till salu nu, och kommer att få mer framöver. Hnaar som kan bo ihop fungerar knappast på de engelsktypade, kanske på de korsade jag har.
Vill du ha dina möss bara till sällskap, eller vill du avla och ställa ut oxå?
Jag blir glad om jag får sällskap i bilen när jag ska ner till Sthlm på utställningar. Blir både roligare att köra och billigare när man delar på soppan!
MVH Elin
Ja har du möjlighet får du gärna kolla om det är riktiga minisar eller inte. Sen blir ju transporten ett problem förstås… Om du ska till Stockholm nåt så kanske det går att lösa om muszimba kan ta med dom tex till min träff här i juli