Fetma
Kan det hända att i en grupp med cirka 7 möss så blir 1 mus otroligt fet..? Jag märkte detta för ett tag sen och jag har försökt att inte tänka på det men nu måste jag fråga.. Jag tar ut henne ibland så hon får lite mer motion men nä hon vill inte röra på sig. Hon lägger sig typ i handen och ler med sin dubbelhaka.
Jag har inte skål utan sprider ut maten så det blir lite sport av det att hitta maten. Har pinnar och rolig inredning.. Men hon är tjock.. Vet ej om jag vågar lägga upp en bild på henne..
Jag skäms så!!
Vad ska jag göra?
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower
Dubbelhaka haha 
Jo jag känner igen det där. Hade 5 honor ihop varav en korsad/engelsk dam som vägrade släppa sina bilringar. Satte henne i en annan bur med andra damer och får se om det *kanske* hjälper men jag tror knappast det. Hon är matglad helt enkelt. I värsta fall får man väl sätta tjockisar med bara en annan kompis och gärna den också matglad.
MvH Tsunamis
Vissa möss blir tjocka, ja rent ut sagt feta (utan att vara dominant yellow där alla blirmer eller minre feta). Jag gissar på att det är något genetiskt. Då spelar maten ingen större roll. Är min uppfattning av "fenomenet".
Hoppas du får bukt på det. Jag skulle testa sätta henne i en mindre flock.
Tänk också på vad du ger henne, inga solrosfrön och massa andra feta fröer!
Feta möss måste plågas något enormt med den belastningen på dom små benen :( Jag mår riktigt dåligt när jag ser överviktiga djur, detta är verkligen något som bör tas på allvar!
Håller tummarna åt dig
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Får man se bild?? 
Jag fick in anlag för fetma från en tysk hane som jag avlade in i min Siameselinje. De jag haft hemma har kunnat bli runda, men de jag sålt har blivit enormt feta…
Nu matar jag så duktigt att inga djur blir sjukligt feta hos mig och jag vet faktiskt inte riktigt hur jag gör. Jag har diskuterat detta med uppfödarkollegor på både möss och råttor många gånger under åren. Uppfödarkollegor som inte lyckas lika bra med att hålla sina djur lagom mulliga.
Antar att det har med mängden mat att göra framför VAD de får. Att man helt enkelt ger dem för mycket. Detta är dock farligt att säga såhär öppet i o m att det fortfarande finns folk som matar sina möss på tok för lite.
tack för svar alla! Känns lite bättre att höra att de är fler som varit med om detta. Jag har alltid haft en liknande blandning till mössen och mina möss är i fin form. Jag får helt enkelt se hur detta utvecklas, jag har redan dragit ner på maten åt alla möss. Så får vi se hur det blir i alla burar, ifall det blir någon skillnad.
Här på bilden står hon upp då, ser lite slimmad ut än vad hon igentligen är!!
Ursch.. Jag skäms som attan!
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower