Är möss roliga husdjur?
Hejsan!
funderade för något år sedan på att skaffa möss…
men skaffade istället råttor. Kan ni berätta lite roliga saker man kan göra med möss. Är de roliga husdjur? och är det jobbigt att ha elr inte…
Tacksam för svar… 
här e en bild på mina killar :)
Definera rolig… 
Jag tycker de är roliga, men jag är å andra sidan en lättroad människa. Jag uppskattar att de är lätta att göra nöjda med livet, lätta att hantera och umgås med och att de inte är lika krävande som råttor. Och en mängd annat förstås…
skulle vara kul om flera vill svara på detta
Sedan finns en artikel jag gjorde en gång: Varför vi har möss
Jag tycker det är kul på flera sätt!
Jag tycker att det är kul för att jag tycker om och pyssla med saker och hitta på olika leksaker etc till mössen. Dom är ganska lätt hanterade, som är ett plus. :)
Jag tycker om att hålla i dom där dom kollar runt/upptäcker. Men jag tycker om att kolla hur dom leker själva i buren också.
Jag tycker att möss är roliga sällskapsdjur. Men det är inte samma sak som med hundar och annat!
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 

Möss är så olika (individuella). Det är mitt standard-svar
.
När det gäller möss som sällskapsdjur, kan du få en mus (flera förstås, de är ju flockdjur, men jag talar om individer) som är det "tråkigaste" du kan tänka dig. En mus som "rasslar iväg" så bottenströet flyger, så fort den ser dig. En mus som gömmer sig, som är rädd, som inte vill vara med dig, som tycker du är det hemskaste som finns i världen. (jodå, det finns såna)
Du kan få en mus som faktiskt biter dig, för den gillar inte dig och vill vara ifred, men är inte så rädd att den rasslar iväg, utan istället törs försvara sitt revir.
De mössen är verkligen inte "roliga", varken för sin ägare elelr för sig själva. Det är inga lyckliga möss. (men de finns)
Men så finns det de här "roliga" mössen, de som får dig att skratta och att le och som får ditt hjärta att svämma över. Små puts-lustiga, näpna, bedårande, nyfikna, tillgivna, kommunikativa. Möss som vill vara med dig, som blir glada (och visar sin glädje) när de ser dig, som pockar på din uppmärksamhet, som gillar hantering, klappar, pussar, "äventyr".
Om möss är roliga husdjur?? Mitt svar är JAAA!! Men då ska det vara rätt sorts möss!! Det ska vara sällskapsmössen.
Tilläggas ska, tycker jag, att möss av naturen är skygga djur - de är ju djur som står på mångas matsedel. Man får handskas varsamt med dem, och ha tålamod, tills de blir hemmastadda. Möss är mycket mycket sällan "gå-påiga" från början.
Jag har haft möss i 2 heldagar. Men det är helt fantastiskt att se dom utforska, gräva, klättra. Har hängt upp "rep" i burtaket (duna) ca 0,5 diameter. Första gången pyret skulle gå upp kom hon i otakt och hela repet skakade och vibrerade. Men sedan lärde hon sig tydligen tekniken för nu är hon supersmidig. Hennes kompis håller sig hellre på burbotten och gräver upp mina omsorgsfullt halvnedgrävda toarullar. Båda springer och gömmer sig. Men det blir nog bättre :)