Mus iFokus

Mus

Etiketteraveluppfödning
Läst 729 ggr
Sync
0

Svensk typ!

Är det bara jag eller är det inte ofta musuppfödare har svensktypade? Vart jag än kollar i området så är det endast engelsktypade. Vill helst ha svensk!

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

Natalb
0

jag har rätt många svenska, och korsade som är mest åt svenska hållet, kommer en kull nästa vecka som är helt svenska :-)

Sync
0

åh okej. Vart bor du? :))

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Natalb
0

Stockholm :-)

Sync
0

Jo exakt. Inte i närheten. :p
Jag bor i skåne/blekinge :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Natalb
0

synd :)
hoppas du hittar någon lite närmare som har svenska :)

Sync
0

Hoppas jag också. :)) Tack. Hej

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Littlem
0

Det är väl inte så många som avlar på retypat svenskt idag. Mycket har ju smugit sig in engelsktypat i. Jag har väl många som mer klassas som svensktypat än engelsktypat. Men jag kan itne säga att de är "rena" svensktypade 100%.

Sync
0

Mm jag förstår. Jag vill just ha svenskt typade. Vet inte riktigt varför. :D

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

StillaSinnet
1

#8 Att vi inte har så mycekt svensktypat beror nog på att internationellt ser man på de mössen som fodermustyp. De är alltså inte framavlade till sällskapsmöss, enligt intrernatuonell standard.
När vi köpter in nya avelsmöss utifrån får vi in bättre typ, storlek, svanslängd, öron osv. Det som vi kallar Engelsk typ.

Det de inte vet internatuonellt är att vi i sverige har jobbat med foder/zoomustypen länge för  att få en trevlig sällskapsmus som har ett bra immunförsvar och som har en lång livslängd utan tumörer. Det målet har man inte internationellt. De välavlade små mössen är som starka nordsvenskar, eller ponnier (knycker Amarias metafor) jämfört med ädla araberna som Engelsktypade kan jämföras med.

Så det vi kallar Svensk typ har en "sämre" typ men kan vara avlad med bättre mål för musen.

MEN…

Eftersom få har hållit kvar vid just den lilla typen och hellre vill behålla det goda ur den gamla aveln och få in även bra typ i dessa linjer så förstärker uppfödarna allt det bra kan man säga, och då tappar vi den "dåligt typade" musen.
Det vi i Sverige kallar svenstypat och i utlandet kallar man dem "nice feedmice".

Jag vet att det finns flera i Sverige som avlar målinriktat på kontakt, flocksmarta hanar, hälsa och låter typen komma sist. Bland annat Elin Mattson som har linjer med bra svensktypade möss och på senare år har smugit in lite engelsktypat med stor försiktighet. De klassas då som korstypade

En nyfiken fråga: varför vill du ha de svensktypade? Går du då enbart på utseende?

En tanke: När en mus ser ut dig, då lovar jag att du blir kär, oavsett typ. Det är magiskt att känna sig utvald Kyss

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Sync
0

Aha. Tack för info! Jag tycker att dom inte behöver lika mycket mat/spån etc. Har jobbat med både svensk typade och engelsktypade. Ser det på ett sätt att det blir like lättare för mig eftersom jag bor i en lägenhet själv. Typ ett internat. Jo. Förstår det :) när jag var borta i tre dagar och äntligen kom hem och tog upp dom så blev dom genast jätte glada och istället för att springa runt på mig så satt dom och kramades i min hand. :) Alice började även slicka min kind när jag försökte pussa henne. Tyckte det var lite konstigt men gulligt x)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~

Grodan
0

Det finns i stort sett inga rena svensktypade möss idag. De flesta är av korsad typ. Vissa varianter kan "krympa" när man koncentrerar sig på ex päls, t ex Abyssinian, Texel och Fuzzy.

Själv har jag korsad typ, ibland kan de ser mer svenska ut eller vara ganska små i storleken.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
0

Steve är nog korsdag typ. Men Alice skulle jag tveka på.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~