Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 665 ggr
L8sson
0

Blinda möss

Jag sökte lite på sajten men hittade inget klart, kanske jag missade. Men funkar det lika som med råttor? alltså röda ögon? Hur ser man att de är blinda? Jag har ju en halft blind råtta och hon "scannar" ju av stället jämt, man ser det väldigt väl när jag kommer att hon sakta tittar från sida till sida för att kolla av vart jag är osv.

Är det så med möss också? Jag såg nämligen en av mina möss göra så, kan ju bara vara tillfälligt den gången. Men hon sakta kollade från sida till sida och sedan sprang hon iväg. Hur skulle jag kunna kolla upp det närmre?

Sync
0

Min Alice var halvblind. Hennes högra öga var helt vitt. När jag tog upp henne från hennes högra sida så såg.hon inte det och blev alltid rädd.. Det är därför jag alltid tog upp henne från vänstra sidan. Men vad jag har märkt så brukade hon snurrar runt en varv innan hon blev säker och började äta etc.

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

[Em_I_Am]
0

Jag har haft flera rödögda djur (även möss) som har varit vävare men det har inte betytt att de varit helt blinda. Många djur med mindre pigment får även nedsatt syn. Så en vävande mus kan mycket väl se men kanske ha svårt att fokusera och därför väver dom. Så har jag uppfattat det hela iaf.

ariama
1

Jag vill inte kalla beteendet för "vävning", eftersom det är något annat (jämför med vävning hos hästar) och ett stereotypt beteende (beteende-störning).

Rödögda möss tittar på det viset när de fokuserar på något. Det är "normalt" (för de rödögda mössen). Jag vet inte riktigt varför de gör så. Sämre synförmåga kanske, som följer med rödögdheten. Det är i alla fall inte något tecken på bilndhet, eller någon skada (annat än den att rödögdhet kanske ger sämre syn generellt, jag vet inte vad den här scanningen medför när det gäller fokuseringen.)

L8sson
0

Okej okej då har jag lite mer förklaringar. 
Hur ser man i aveln med rödögda? För det finns ju varianter som har röda ögon.

Så om man ser vita ögon/öga så kan de vara sämre syn?
Är de nån som har en bild?

ariama
0

Generellt avlar man på rödögda varianter utan restriktioner. Jag gör det också (fast jag just nu är på väg att låta rödögdheten utgå ur min avel).

Ja, om ögonen "vitnar" (oavsett ögonfärg) är det något som är gravt fel! Då är musen troligtvis helt blind. Har ingen bild, har inte haft någon ögonskadad mus, tack och lov. Glad

L8sson
0

#5 Ja jag har ju rödögda möss hemma med, så det är ju inge fel på det om de inte vitnar? Okej :) Då vet jag det.

Då har jag lärt mig nå nytt ^^,

Tsunamis
0

Nedsatt syn till en liten grad får alla rödögda djur. Men det är mer utmärkande på små gnagare som ofta ser dåligt på långt håll och lägger du till en aning ur fokus på det så har du skälet till att de svänger med huvudet. De ser alldeles utmärkt på nära avstånd och är inget som gör att de får en sämre livskvalité eller någonting sådant.

MvH  Tsunamis

L8sson
0

#7 'låter bra :)

[Em_I_Am]
0

Jo, men det kallas vävning på bland annat kaniner och har inget med hästars vävning att göra. Har enbart med det rödögda att lgöra. Bättre att använda det ord som andra använder ifall TS vill googla och läsa mer. Söker man på vävning kanin får man upp info.