Skogsmöss i huset
Jag har skogsmöss i huset. Det är inte första hösten/vintern det är möss i huset, det vet jag nu även om jag bara bott här 4 månader.
Jag vet inte vart de kommer in och jag är otroligt förstörd över detta, förra veckan kunde jag knappt sova pga att jag oroade mig. De har nu börjat utöka sitt revir och stökar omkring bland rentvättade sängkläder. Snart kommer de att försöka komma åt djurmaten.
Jag vet inte hur jag ska göra, vart jag ska börja. Det är ett gammalt hus, hål och trasigt överallt. Undrar om jag ska kontakta Anticimex för hjälp.
Hittills har jag haft snällfällor och fångat 3 st med. Det har tagit lång tid, för de är smarta och vill inte gå in i fällan. De jag fångat har jag gått ut i skogen och släppt ut. Har gått 3-4 km. Hoppas det räcker.
Ledsen.
Och orolig för smittor och annat förstås.
Har inget rovdjur boendes här just nu, som kan jaga och skrämma bort dem, utom möjligen råtthanen "Honung". Funderar på att ställa in hans bur i köket. Kanske skrämmer han bort dem? Kanske kan jag också släppa ut honom där och låta honom jaga rätt på dem.
Honung är en mkt aktiv hane som inte gillar andra råtthanar. Han är däremot snäll mot människor han gillar - han gillar inte alla! Han är stresskänslig och hyperventilerar när han träffar andra råttor.

Vi har en snällfälla, och en skaffat slagfällor oxå, som vi fick av anticimex. Sen skaffade vi faktiskt katt, som är stallkatt och bor ute i fårstallet för att få lite extra värme i vinter.
Gamla hus kan man lixåm inte täta så attd e inte kommer fram, tyvärr.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 jo, jag tro man kan det, men om de klättrar in via avlopp måste jag ju lixom veta VART de tar sig in… jag har ingen aning

Vi har torpargrund, och då behöver de bara gå in under huset, och sen leta efter små springor od. Ger upp tanken på att försöka täta.
Jag har någon i djurrummet ibland, men de håller sig främst därifrån ändå. Jag lägger stort hopp till katten, som flyttade hit från en ladugård. Hon är duktig på att jaga.
MVH Elin
Kanske är bättre att tämja dem?
Kan inte säga att de är direkt rädda för mig. Jag kan sitta i köket och höra dem. Öppna skåpet där de sitter och lägga ner mat i fällan. Stänga skåpet och höra hur de tassar dit och kollar. Öppnar skåpet då och vips så ser jag deras rumpor snabbt flyga iväg… ner i kökslisten… in i väggen…
Jag bor för tillfället själv med råttorna i vår sommarstuga då jag jag praktik och det är smidigare att bo i mellby när man har praktik i laholm än att köra till laholm från ljungby varje dag.
Här var jättemycket möss när jag flyttade hit igen för 4 veckor sedan. Jag trodde att råttorna skulle skrämma bort dem men de gjorde de inte…
Så ett rovdjur fungerade inte för min del
Efter ett par dagar började jag med slagfällor och under de två första veckorna fångade jag 7 st!
Jag personligen tycker det är det bästa sättet att bli av med vilda möss i huset. Har de väl kommit in så har vi i min familj erfarenhet (framföralt från stugan där vi har vilda möss nästan varje år) att det kan vara väldigt svårt att bli av med vilda möss i hus och stugor.
Råttor och möss är jättetrevliga som husdjur men vilda är de dock riktiga skadedjur tyvärr.
Dessutom är det vad jag har hört extra mycket vilda möss i år (i alla fall i småland och här i mellby där vi brukar fånga 3- 4 st om året) och du är inte den enda med det problemet.
Jag tycker tyvärr att det är lika bra att köpa slagfällor och försöka täta så bra man kan.
I mitt kök har jag fullt av silvertejp längs med alla kanter och över alla springor, flera lager. De går inte att gnaga sig igenom, dom har inte lyckats på flera månader iaf.
Om jag inte har det får jag in skogsmöss direkt.
Jag har ju mina papegojor i voljärer där de sprang skogsmöss, de ligger ju massor med mat på voljärbotten, och där går även gojorna och pillar och äter. Så jag fick minst sagt panik när det sprang ut en skogsmus och tittade på mig när jag tittade på film på kvällen.
Riktigt obehagligt var det…
Jag avlivade den och lät den ligga och kollade så den inte hade ohyra, tack och lov var den ohyre fri…
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
#4 Ok. Jag har källare, men som sagt det finns så mkt håligheter i det här huset så jag vet inte hur de tar sig in. En granne, som jag faktiskt funderar på att knacka på och fråga, sa att de nog tog sig in via avloppet. Det är ju större skogsmus och de klarar att pressa sig genom i a f 1,5 cm…
#6 Mina råttor har inte heller skrämt iväg de vilda mössen, men å andra sidan har de inte tagit sig in i råttrummet…
#7 haha, ja, jag har funderat på silvertejp… skulle vara snyggare med vit tejp dock… där det saknas lister… ha vit tejp där
#7 Jo, jag kommer nog skaffa antisnällfällor. Jag har några men vet inte vart. Ska kolla vad granngården har imorgon. Har funderat på en sån stor som kan fånga flera på en gång
Typ en sån här
Är lite sur över att det i affärerna inte finns så mkt olika fällor, men på nätet finns en hel drös. Jag vill gärna se fällorna IRL innan jag köper dem. En del är ju svindyra lixom… Jag är trött på att köpa saker som jag inte blir nöjd med…
Jag införskaffade två smällfällor, alltså elakfällor, från ICA Maxi idag (20 kr) och satte upp. 3 timmar senare låg en mus död där. Förmodligen den som varit så svår att fånga. Det var inte en skogsmus, den var en husmushane…
#11 fyyy! de va väldigt tur att du blev av med den, husmus också. Det är ännu värre….
och en hane. nu kan han iaf inte sätta på fler honor och göra ännu flera…
#12 Är det inte märkligt att det både är skogsmöss och husmöss?
Jag hoppas att det är den som gäckat mig 1-2 veckor, för den har varit hopplös att fånga. Men i så fall har han varit här samtidigt som skogsmössen. Han har ätit på trälister i köket, på gipsvägg, på hundmatspåsen osv… och så har han nog varit inne i råttrummet en vända… (men han kanske inte vågade vara därinne så länge för inget är tuggat på och det låg bara en liten lort precis vid ingången)
Nu har jag lite enkelt satt upp en brädbit så att ingen mus kan springa rätt in till råttorna i a f och hunden är lite ledsen över det för nu kan han inte gå in där…
#13 jo de kan man nog tycka.
Riktigt jobbigt när dom förstör.
Jag öppnade och skulle slänga sopor i köket en dag och skrek rätt ut i luften när hela påsen rörde sig……..!"!!!
Nu fick jag en stor skogsmushane. Ev den jag fångade först i snällfälla och släppte ut… Jättefin! Blev väldigt ledsen att jag nu behöver döda de här vackra varelserna.
#14 LOL
#15 ja dom är verkligen vackra. Men när dom kommer in i hemmet går det bara inte…
Tyvärr så kommer dom tillbaka även om man släpper dom jättelångt borta
#16 mmm… jag tänkte att det på vägen hit ju finns många andra roligare hus att gå in i… 
Nu har det varit lugnt… skönt… hoppas det inte kommer in fler

Vi har mindre möss inne nu, tack vare Estelle, vår stallkatt. Fast det satt en i levandefällan i djurrumet imorse.
MVH Elin
#19 Vilken sort?

Större skogsmus, vi hara bara såna sen vi flyttade till skogen. Husmössen stannade i Norrsundet, tack och lov.
Jag tycker att husmössen gick i slagfällor, och inte snällfällor. På skogsmössen är det ofta tvärtom. Fast de nya slagfällorna jag fick av anticimex går de faktiskt i ibland. De där billiga slagfällorna i trä från affären går de aldrig i.
MVH Elin
Vad är det för fällor du fått av anticimex?
Fattar du att jag haft både husmöss och skogsmöss i mitt kök? (de har inte varit nere hos mössen i källaren!!! de går tydligen in direkt utifrån in till köket) HANAR!!!

Jag skulle vilja ha skogs eller husmöss
#23 ok, ringer dig nästa gång jag fångar någon i snällfällan

Fick slagfällor, fast lite större och av hårdplast. Inte lika stor risk att klämma sig själv heller. Fångar större skogsmus bra.
MVH Elin
#25 Ok. Jag vet nog vilka de är. De finns i handeln också. Tycker de ser lite konstiga ut…
Imorse gick en skogsmus i en smällfälla. Dock hade den gått in lite snett så den levde… Tyckte inte det var skoj alls och jag hade ingen lust att släppa den lös eller hantera så jag väntade tills den dog själv. Det tog ett par timmar… Djurplågeri, jag vet, men jag VILL inte ha dem levande i huset om jag kan undvika det. Vill heller inte hantera dem… Usch…
Nu har jag fångat 3 skogsmöss i snällfälla och släppt ut i skogen (3-4 km fråm mitt hem), 2 skogsmöss samt 1 husmushane i elakfälla och lagt i frysen.
Det är så jäkla dumt att jag inte kan täppa för där de kommer in, jag vet inte vart de kommer in. Men de kommer in i köket och det är så opraktiskt. Köket är det varmaste rummet i huset och jag har funderat på att ställa några djurburar där, samt ev en sän… Men med vildmöss där, går det inte… *surar*
Jag hatar det här äckliga j*la huset! Längtar till den dag då jag kan flytta härifrån!
Det har varit tyst i köket.
Inatt galopperade dock möss på vinden, klättrade i väggarna i vardagsrummet och sovrummet, gnagde och höll på. Jag blev orolig, nervös och smått hysterisk. När jag idag kollade runt fönstret i vardagsrummet såg jag att det är en stor öppning och motorväg rätt in i väggen under fönsterbrädan. Så de går in där nu, klättrar in i väggen och kryper upp på vinden. Ev kanske några klättrar några meter rakt upp på antennsladden som hänger där från vinden ner till v-rummet.
Jag blir skitstressad av att ha dessa vilddjur här. Det känns inte bra. Jag vill inte att de smittar mina andra djur med något. Vet inte hur jag ska göra.
#28 skickar dig ett PM grodan!
Situationen är ohållbar.
Tyvärr. Alla inkräktare måste dödas. Det är så hemskt.
Såhär har jag gjort.
Hink med vatten. Burk med ståltråd, som snurrar när musen går på den och den ramlar i vattnet. Burken är preparerad med jordnötssmör.