Musvakt!
Oj oj oj..
Lovade för ett tag sedan att jag skulle vara musvakt åt en bekant då hon åker på semester i två veckor.. Men blev musvakt åt en massa bebbar också!
Resultat av att zoobutiker inte kan könsbestämma möss.. Det är ganska besvärliga omständigheter runt omkring också som jag inte vill gå in på. Fick panik först men jag har coaching från Elin så det borde ordna sig.. Du är en klippa Elin!
Vill bara visa lite bilder:

Älskar mina stora små vänner..

Både mamman och pappan är tecknade. Mamman ser ut att vara choklad och vittecknad. Pappan är svart och vittecknad. Så ungarna är allihopa i de färgerna!
(OBS! Jag vill inte att tråden ska uppfattas som en annons! Det är inte mina möss!) Vi får väl se hur det blir sen om jag får hjälpa till med den biten osv.. Men vill bara dela med mig av bebisbilder!

Så jättesöta!
Så otroligt fina bebisar! Det är bra att det löser sig för dig med vaktandet. Kan bli en rejäl överraskning när man är inställd på att passa ett par djur och sedan finns det många fler en dag :-)

naaaw va gulliga! och små :P jättesöta

Så söta - första bilden var verkligen bra *Ler*….
Ser nästan ut som om dom är släkt till Sven Bertil *ler*

Ja det var verkligen en överraskning! Trodde jag skulle vakta två möss.. Men tur att det hände nu så att jag kan hjälpa henne.
Ja, den blev supersöt! Jag insåg efteråt att jag hade fotat i högsta ISO. Det var ju liite synd för de blev ruskigt korniga. Men jag har två veckor på mig att fota så det är nog lugnt!
Bild nummer ett är den sötaste/finaste musbild jag sett! Du har dessutom fått skärpan exakt rätt. Jag skulle kunna vara beredd att köpa bilden av dig, den är en 11-poängare på en 10-graders-skala.
Jag tycker SVEMUS ska använda sig av den bilden i något sammanhang, om Terato tillåter.
Sätt in den i Månadens Mus-tävling.

Haha, ojoj, tack Amaira!
Ja den var himla söt. Men som sagt, SYND på tjabblet med ISO-läget. Den kanske inte är lika snygg på utskrift t.ex. Men vill Svemus låna den till något sammanhang så är väl det självklart! Så länge mitt namn finns med är jag inte kinkig på sånt heller..
Ja det ska jag göra!(fast får man lägga in bilder på möss där som inte är ens egna?) alltså bilden är min, men inte musen..
Om du gillar den kan jag skicka den i originalstorlek till din mail, Amaira!

Det är ju din bild så visst går det bra att du använder den.
Gu så söta! O håller med om att första bilden verkligen är helt perfekt!!
Är det vanliga möss? De ser ju ut att ha "ministeckning"! Fast finns ju "vanliga" möss som har det men när jag ser det då fastnar min blick direkt. hihi..

Nej det är vanliga svenskisar. Var över idag med och tog lite bilder. (Haha, komiskt nog så står ISO:t fortfarande på 1600) Men strunt samma. Söta är de iaf:

Och en till..
De har fortfarande inte ppnat ögonen. Det jag vet är att de är minst 11 dagar. Men alltså inte så mycket mer..

… Jag undrar hur jag ska kunna motstå att adoptera någon av dessa sötbollar.. Är helt förälsad i föräldrarna. Mamman är jättenyfiken och vill upp och titta i handen hela tiden. Pappan är en mysboll som idag låg och tassdarrade i min hand och bara ville bli klappad. Helt underbara zoomöss!
Här är mamman. Tan, eller hur? Vad heter färgen och teckningen? är det chocolate?

Pappan ser ju ut som en MINIMUS!!! Kan vi få se flera bilder på honom? Gärna brevid en tändsticksask!

Jag tycker att han ser ut som SvenBertil jag med. Inte så konstigt heller kanske, för Svempas mamma kom från Söders zoo hon oxå… Söker man på Sven, så hittar man foto´n av honom i diverse trådar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

De är verkligen underbara allesammans… Stackars ägaren som missar de små sötingarna.

#16 ja då såg jag inte helt fel då *Ler*
Kan försöka fixa lite nya bilder snart.. bara dottern orkar vara uppe lite mer… just nu sover hon bort dagarna… men snart ska nog febern vara nere o hon på bättringsvägen

Chocolate broken eller kanske even (eller dåligt bandad?) tan är hennes färg iaf :) Hur söta som helst :)

#15 Haha, han kan inte vara en minimus. Han är stor! Men jag kan fixa bilder.
Å varför kunde det inte varit en minimus! Då hade jag musnappat alla bebbarna. hihi… Men fixa gärna bilder ändå för pappan påminner faktiskt om en minimus. Kan det finnas minis i honom?

Oj, har ingen aning! Men vet att söders zoo kör mkt med minimöss.
Här är iaf en till bild på pappan:

..Och här blir han kliad av min syster.. Jättemysig mushane! Kääär!

Just det, fan, glömde tändsticksasken.. Fixar det imorgon.. Men som ni ser så är han också lite orange på magen. Fast fläckvis. Mamman har också sin tan fläckvis..
Skulle gärna vilja se denna sven-bertil!
Ikväll när jag var där hade de flesta av ungarna öppnat ögonen.. Men de är små popcorn nu! Så man får vara försiktig!
Var finns Söders Zoo? Jag har letat minisar i evigheter utan att hitta några…
Pappan ser ut som en stor minis. hihi…

.De finns i Gävle. Vill bara varna för dem.. De är inte särskilt seriösa.. Särskilt när de FLERA ggr sålt fel kön som resulterat i ungar. De avlar även öppet i butiken, vad jag hört..
Skulle inte köpa möss därifrån(eller något annat djur) eftersom de alltid nekar när man påpekar saker, sällan behandlar sjuka djur osv..
Nu råkade de här mössen vara bra exepmlar men har andra källor där det inte var samma sak. Dessa djur kan ju också vara väldigt hanterade… Svårt att veta..

Gaaah, nu blev jag jättesugen på möss igen ju…

Hittade iaf en bild på den ökände sven-bertil: (snodde den från en tråd, vem fan är sven-bertil, mandymoss bild tror jag)

jävligt lik..
#28 Ok, låter ju inte bra!

Nope, ska fixa en anmälan.. De har redan fått på sig men kan ju inte skada med en till!

Fantastiska bilder, vilken bra kamera! Bilden i inlägg #0 är oslagbar. 

Tack, va snälla ni e.. 
Himla fina bilder du tar också, ellinor_ludde! Tycker om kort skärpedjup! leta dig till "fotosidan.se". Där kan man lägga ut bilder och få kritik. Himla kul! Jag heter samma där som här..
Jag införskaffade mig en Nikon D70s i april och har tagit över 3000 bilder sen dess. Det är superkul! Men vill ju köpa lite mer objektiv utöver kitoptiken! Men man kommer ganska långt med den med!
På nästa utställing ska kameran med..

Supersnygg!!! Den där borde du verkligen lägga ut på fotosidan!
..Men nu har tråden ändrat ämne lite för mkt så vi dropar fotosnacket.. 

Dumma oövertaliga föräldrar… Både jag och lillebrorsan vill ju ha en mushane 

#38 Den bilden va ju hur snygg som helst! Det var så fint när din hund tittade in i kameran! Ser verkligen ut som om din hund hade frågat om du ville ta ett kort på henne/honom Jätte Jätte Jätte Jättefin
Vad heter "pappan" då?
Jag tycker han helt klart har minimus-typen - kanske med lite inkorsat svenskt så att han är större samt fått tanmagen. Minimöss är inte tan! Varför jag tycker att han har minimus-typen väldigt utpräglat är för att han har deras smala snipiga ansikte. Öronen är lite mer svensktypade. Minimöss brukar ha öronen rätt på skallen - och de brukar vara lite smalt avlånga i formen.
Sven-Bertil är mycket mera svensk/engelsk typad (som de flesta av våra tammöss idag) syns på att han har bred skalle och på öronens form.
Jag tycker ju också det ser ut som att pappan har minis i sig men ska inte påstå jag är så duktig att avgöra sånt, särskilt inte på kort. Ren minis är han ju inte men korsning kanske?

Sven Bertill finns här.. om någon är intresserad - super go o super snäll är han - lite lätt att blir rund om mangen *hops* jag menar få trivsel vikt *ler*
Då jag ännu inte fått iväg honom så finns det intresse så vill han säkert flytta hem till någon som vill pussa lite extra på honom…

#42 Ja.. Han heter antingen Mimmi eller Fiffi. Nä men jag vet inte vad han heter nu när han gjort det officiellt att han är man. TROTS sin nästan obefintliga pung! :P Jag tror det är han som är "Mimmi".
Det kan mycket väl vara så eftersom de som sagt har minisar på söders.. Idag fixar jag en tändsticksbild så får ni iaf se storleken!
Ja, jag udrar om jag inte kan kidnappa den här grabben. Något ska jag väl ha för att jag är musvakt tycker jag! ;)
oki… haha… pappa mimmi…
kommer mamman också från söders zoo? om de bägge kommer därifrån och härstammar från deras blandavel med minimus/svensk kan det ju hända att flera ungar i kullen får mer minimustyp än andra… Det kan vara skoj att hålla koll på…

Ja, mamman är ju liten. Hittade ingen tändsticksask men här är en kork från en vanlig läskflaska:

Det var lite sorgligt igår för en musunge hade dött. Den hade drunknat i dricksvattnet! ursh, det var faktiskt lite jobbigt. En chokolate var det. jag klistrar inte in dem här så slipper dom som inte vill se.

Kanske verkar lite hemsk nu men ville bara visa den. Det var en av mina favvisar så blev lite ledsen.. Skulle inte någon vilja hjälpa med vad det var för kön? Om det går att se på en bild alltså.. jag kanske är lite knäpp men jag vill verkligen veta..

De andra ungarna är i alla fall pigga och glada! En del är lite poppiga men de är väldigt nyfikna och vill gärna nosa på mina händer så jag ska handskas varsamt med dem..

..Än så länge ser iaf ungarna ut att vara lika stora..
jag förstår att du blev ledsen för det terato… det är därför man har vattenflaskor… det var en hane!

Åhhh så sorgligt. Jag har ännu inte behövt vara med om det… o jag har haft vatten skål - men har alltid ställt upp den högt så att bara dom vuxna kommer åt dom när ungarna är så små
Dom andra är sååå söta *ler*

Ja precis.. Besvärligt med plastburar. Det är ingen duna utan ännu äldre. Funderar på om jag ska köpa en sån där med sugploppar.. har iaf ett askfat i glas till dem nu. Det är inte lika djupt.
Jag kände på mig att det var en hane..

#53 Ja men då ska jag också fixa något högre ställe att ställa den på..
#47 kapsylfotografierna säger att de är svensktypade och ej minimustyp…
när jag hade vattenskålar ställde jag dem alltid på huset - oftast krukor där vattenskålen stod stadigt utan att välta när de hoppade upp på den.

#56 Ja, jag tyckte väl det!!
Men kan de fortfarande ha lite mini i sig?
Jag bryr mig inte! Gillar stora möss!
Ja jag får fixa nån kruka..
vattenflaska kan du annars hänga i taket eller där det går - det är väl galler någonstans i buren? även vattenflaska utan krok kan du hänga. ta ett buntband och dra runt Vattenflaskan för att ha något att fästa ståltråd i eller tejpa fast ståltråd eller linda runt flaskan.
foto kommer
Ja nog är det svensktypat alltid. Himla synd att det inte var minis! Teckningen på pappan är ju så "typisk" minis tycker jag. Eller är det bara för jag är så minisgalen? 

Nope det är inge galler någonstans.. Säkert inge bra för luftfuktighet osv.. Ja det borde ordna sig på nå sätt. Ska greja med det där sen när jag kilar över..

gud vad smart med besticklådan!
www.freewebs.com/gypsymice/
http://pehpsii.blogspot.com/

Såhär har jag löst det med vattenflaska i terrariet.
Jag har trätt ett gummiband genom en sugpropp med ett litet hål i, och sen trätt gummibandet på Vattenflaskan.

Är det sugpropp? Sitter den kvar?

Smarta lösningar båda två.

Sugproppar är superbra. Jag har satt upp allt i mitt terrarium med sugproppar. Det sitter som berget. Jag får bara byta ut dom ibland ifall mössen gnager på dom.
Sugproppar köper jag i 4-pack för någon tia på Ö&B.

Jag har vattenflaska med sugproppar och det går jättebra.

Åå tack så mycket för tipsen!
Nu vet jag iaf vad pappan heter:
MUSSE
Mamman heter förstås Mimmi.. :P

Jag brukar ta ståltråd, en liten ögla runt pipen på flaskan, en lite större runt flaskan, en tråd som håller dem samman, och så en längre som krokas över kanten, kläms fast med locket, så vips kan man hänga in vattnet. Bhelöver bara en lagom lång ståltråd!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
bra att ni kommer med tips och foton, då slipper jag ta foton…

De är jäkligt nyfikna och några av dem springer upp på händerna så fort man lägger ner dem i buren. Riktiga klängisar. De flesta verkar bli tan. Men det är då en fläckvis tan eller vad man ska säga..
skulle vara kul å se foto på alla ungar en och en sen… eller i en balja fullt synliga så man kan se teckningarna, någon såg nästan ut att ha en broken-nosfläck *ovanligt* och någon såg lite dutchig ut… kul å glo på tecknade musisar!
Det var ganska många, du för mata dem lite extra - de ser så taniga ut.

Oj då.. Ja då ska jag fläska på! Har tagit hem dem till mig nu för att göra det lite enklare. Och märkte att det gick åt mer av tilläggsfodret än jag kunna ana. Det försvann på en kick! Har bilder på dem en och en. Kan lägga ut den bästa på varje men de är verkligen inte bra..

Här är en favorit: Jag kallar den "Kossan". Den är extra klängig och nyfiken.

Åsså förstås underbara "Stjärnöga" som är minst lika framåt som ovanstående! <3

Haha, de ska få finare namn sen. Nu är det mest för att jag ska komma ihåg vem som är vem..
tyckte det var fina namn ju!
Yin och Yang är en ganska bra dutch - kanske inte till utställning men ev till avel - tycker jag! Även Brunbläsen var hyfsad dutch, lite övertecknad huva - de ska ju eg ha två fläckar i ansiktet runt ögon och öron - en på varje sida - och inte en huva…
Fläcken är sååå charmig… tyvärr sitter nog nosfläcken för högt upp för att den ska gå som broken, tror jag…

Skojigt! Imorgon ska Elin titta på dem och könsbestämma åt mig.. Kanske hon har lust att teckningsbestämma också..:)
Ja, stjärnöga är jag så förtjust i så om den musen stannar så kommer jag inte kunna sluta kalla den stjärnöga!

Här kommer könsbestämning, smeknamn, regnamn och Elins snabba utlåtande om deras teckning: (Det är inte så seriöst, vill bara ha något att skriva på regpappren) Jag har glömt att skriva upp tan på vissa men ska kika nogrannare sen. Alla är det mer eller mindre tror jag.. Det är iaf fyra tjejer och fem killar. Tar dem i samma ordning som innan.
"Kossan" Bernard: Hane, svart bläsad tan
"Stjärnöga" Tanya Muskewitz: Hona, svart dutch tan
"Yin och Yang" Timothy: Hane, svart dutch
"Kartan" Dundermusen: Hane, svart dutch
"Snedbläsen" Bianca: Hona, svart dutch
"Lillmamma" Fievel: Hane, chokolate dutch
"Brunkossan" Mr Jingles: Hane, chokolate bläsad bandad
"Fläcken" Pärlan: Hona, Chokolate ajaj, glömde skriva
"Brunbläsen" Brisby from Nimh: Hona, dutch Chocolate
Reserverar mig för eventuella fel. :)

..Det värsta är att jag får fler och fler "favoriter".. Från början var det en mus som klättrade på en, sen två, nu är det fem, vart ska det sluta? Jag måste lägga över klängmössen i en annan bur när jag ska leka med de andra annars får jag hela högen på mig på en gång.
Jag lät Elvis få gå omkring och nosa på buren men det gillade inte mamma Mimmi. Hennes svans skakade! Så jag tog bort honom. Men gud vad stora mina engelska känns nu jämfört med de här fjantmössen!
![]()

Hihi, tänkte precis på dina möss, Amaira. De var också lika galet klängiga!