Hur började ni?
Nu satt jag och desinfekterade grenar och bark till buren medans jag tänkte plötsligt på hur allt det där med mössen började.
Ska säga lite om hur det är med mig och djur. Därmed lite om hur jag började med möss. Men saken med detta inlägget är att få svar av er. Hur började NI med möss?
Själv ville jag ha möss sen jag var liten. Mest för att dom var söta då när jag var liten hehe. I varje djurbok jag hade som liten så kollade jag alltid upp möss och läste om dom. Jag visade alltid dom upp för mamma och sa att jag vill ha såna. Men mamma sa alltid nej. Vem kommer ta hand om dom? (( Hon var alltid rädd för möss… ))
Nu är jag snart 16, och sedan jag var 13 har jag tänkt om att köpa några hela tiden. Har alltid haft djur i familjen, alltid varit van. När jag var 14 och min kanin dog, så blev jag jätte tom. Vi hade våran hund som tur var. Hon dog 23/12/2011 däremot och där blev jag ensam.
I mitt liv, har våran familj haft jätte många djur, och då sedan jag föddes. Bland annat;
- 15 Hundar
- Runt 30 katter
- 15 Undulater
(Ena undulaten hanterade endast jag. Hehe. Jag var åtta då. Ingen ville eftersom hon var en riktig satmara. Hon bet och högg men jag brydde mig inte om att det gjorde ont i händerna. Jag tyckte aldrig att smärta var något irriterande.. usch xD )
- 3 Marsvin
- 6 Hamstrar
- Runt 19 Rovfåglar av olika sort. Bland annat 2 örn.
( Min familj äger en förening i Polen som räddar vilda rovfåglar som höll på att dö ut i Polen. Min Farfar, Czeslaw Sielicki, startade det med några bekanta. Tyvärr är han död, och jag har aldrig mött honom. Men under sitt liv blev han jätte känd och räddade många arter i Polen. Därav är jag stolt över honom, fastän jag har aldrig mött honom. Nu driver iaf mina farbröder den föreningen. )
- 2 storkar
- 4 getter
- 2 kossor xD
- 7 ponnys
- 1 kråka! :)
Nej. Vi har aldrig varit rika. Men vi kunde ändå ha djur och behandla dom bra. Såklart har vi inte haft alla djur från listan på en och samma gång, inte heller på samma plats. Nu menar jag min närmaste familj under snart 16 år.
När det gäller möss, har jag aldrig haft några förens nu. Dom är nog den minsta djuren jag kunde tänka mig att ha, fortfarande den mest intressanta. Nu fick jag äntligen börja på gymnasiet. Naturbruk med inriktning djur och där fick jag möta möss, på Ystads djurpark. Där föds dom endast till som föda till vissa fåglar, surikater och ormar.
Men det första jag gjorde när jag kom in i byggnaden där dom var, gick jag direkt fram. Var tveksam över hur jag skulle ta upp dom, men tog upp ena musen. Dom var inte så handtama, eftersom djurskötarna tyckte dom var endast föda. Dom hanterades aldrig. Men när jag tog upp musen och kände att den ändå var trygg i mina händer, blev jag genast kär. Därmed utan att tänka så mycket på det, köpte jag två möss från en djuraffär och brände mig. Vissa av er vet hur…
Just nu är jag den enda som hanterar mössen på djurparken. Den första musen jag tog upp var Gargamel. En hona som för 2 dagar sedan fyllde 1 år. Djurskötarna lovade mig att hon aldrig ska bli mat, utan stanna där i djurparken tills hon dör av ålderdom. Det var iaf denna musen, Gargamel, som gav mig den första inblicken i liv med möss på sätt och vis. Hon var ett sista pusselbit ;)
Ja! Här var det lite att läsa. Men nu vill jag veta hur NI började med möss. Skriv så mycket ni vill. Jag kommer gärna läsa! :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokus! 
Min första mus var en albinotös vid namn Athena. Jag fick henne 1983 av min kära vän Ale (ales här på sajten).
Hon var en supersnäll och lugn labmus-svenk-typad liten tjej som kanske blev 1½ år. Hon fick en stor juvertumör.
Mus nr 2 fick jag något år senare av en tjej på en punkspelning. Hon hade tröttnat. Musen var otam, rädd och springing. Hon levde bara en kort tid hos mig, en dag låg hon död i buren.
Jag hade råttor och kände väl till Gunvor och SVEMUS. Gunvor stod på alla SRS utställningar och gjorde reklam för SVEMUS och ärligt så tror jag faktiskt att jag för en tia blev medlem i SRS mussektion då 1988 när jag ändå blev medlem i SRS.
Det var samma år som jag träffade på Longhair, Satin och Texel. Det satte skruv på musintresset må jag lova.
Så när jag och Ale var i min födelsestad Mora och tog körkort och glodde in i zoobutiken visste jag vad det var för möss som sprang omkring där. Jag hade redan sniffat lite på STEX-musar. Och vid förhör av ägaren förstod jag att han hämtat från folk i SRS mussektion. Så jag öppnade min famn och stoppade ner några STEXmusar.
(Morakullan´s) Favorit Gulli var en Chocolate Fox STEX som jag tror de flesta texels kan släkforskas tillbaka till (som har ett svenskt ursprung). Hon födde min absolut första muskull och i nästan 3 år var hon min favoritmus. Jag ställde ut henne på alla utställningar jag kunde och hon fick för det mesta A.
#1 Kul och få läsa lite om hur det började hos dig! :) Wow.. Favorit Gulli var mycket intressant! Du måste vara ganska stolt hehe! Kul att du har höllt på med möss sååå länge! Jag är jätte glad att jag fick lära känna dig över denna sajten. :P
Coolt tycker jag. Mycket coolt!
// Adam 
- Paraxona`s ~

Jag köpte 2 möss på en djuraffär i Gävle, där jag sedemera hade praktik och även jobbade 10 år.
När en av dem dog, skaffade jag en till, och sen träffade jag bästaste Grodan på ett djurexpo, mässa eller så. Hon hade möss med till salu. Jag köpte 2 honor av henne, och sen åkte jag på en utställning, och kom in i svemussvängen. Köpte några till, och ett tag sen skulle jag avveckla. Behöll en gammal hane, gav bort honorna. Sen höärde kompisen som hade honorna av sig. En enda levde, och hon var sjuk. Tog tillbaka henne, och köpte en zoomus som sällskap. Den zoomusen var dräktig, och hennes kull blev min 4:e, C-kullen (den första hetteb alla någon med 1, första ed i, den 2:a var min A-kull) där Caspian Prins av Narnia, lilac banded lh föddes. Ungefär där var jag såld igen. Köpte in fler från svemusuppfödare, nu även Göran Sjögren och Kajsa Lööv, som båda bodde i Gästrikland då.
Caspian blev pappa till min första Vattnadalskull 1997, där den makalöse Vattnadals Egil Hammarhand, pale lilac astrex, blev mitt lilla hjärtegryn. Han var ensam i kullen och kollades så nogsamt av mig, att han innan han öppnade ögonen kröp upp i min hand. Han bodde i öppen bur i köket, och sprang glatt runt på köksbänkarna. Han finns lååååångt bak i mina stamtavlor än idag.
Fastnade väldigt tidigt för agouti, med den även silver agouti och argente, blue agouti, lilac agouti, samt för en del år sedan även argente creme. Den sista färgen dök upp, och då de alltid har haft ett underbart temperament, är de här för att stanna, i Vattnadals museri.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#3 Hehe. :) Caspian från Narnia.. läste du böckerna då eller? :)
// Adam 
- Paraxona`s ~

#4 Jag har läst de böckerna sjukt många gånger sen jag var 8 år, dvs sen 80-talet. Inte alls omöjligt att jag läste om dem ungefär då. :-)
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#5 Nice :D Jag känner mig sååå jääääkla liten när jag får höra att folk har gjort det och det på 80 talet.. själv är man född 96… haha
// Adam 
- Paraxona`s ~
Jag fick mina första möss 1991, två honor. Jag ville så gärna ha möss och när jag fyllde år överraskades jag med dessa. Den ena var tecknad och hette Ruff medan den andra var svart tan och hette Smulan. Var världens lyckligaste över att äntligen ha fått mina alldeles egna möss och på den vägen är det.
#7 Hehe! Förstår lyckan :)
// Adam 
- Paraxona`s ~
Jag var med mamma och syrran på en zoo affär i sthlm. För mig att det var orminge zoo. Satt en ensam svart vit, tror bandad hane i en bur. Mamma suckade bara och undra om jag verkligen skulle ha den. Syrran godkände efter lite övertalning. Bara hon inte behövde ta hand om den eller att den kom i närheten av hennes rum(hon var inneboende hos mig då).
Sade till i kassan. En av få gånger jag fått utfrågning om allt. De två tjejer som jobbade frågade mig om hur mycket jag kunde. Sa inte mycket om möss men om andra smådjur osv. De frågade hur han skulle bo, kollade av om det fanns risk på orm mat. Då de gillade lilla Molle som han hette och de var måna om att han fick det bra.
De packade ned honom i en kartong och jag far hemåt.
Slutade med att Molle inte ville vara ensam. Bröt sig hela tiden ut från akvariumet. När jag inte var hemma och han kunde komma till mig. Så började han springa in till syrrans rum. Tog ett tag för att hon skulle våga ta upp honom första gången. Molle var alltid lätt att kalla på, kom när man satte sig på golvet. Såg syrran inte när han kom springande så klättrade han upp för hennes ben om hon satt vid datorn.
Ville ha fler möss och kolla blocket. Kom i kontakt med en uppfödare där i sthlm. Hon gick under namnet ess_o_ess. Hade väldigt fina möss. Blev flera möss från henne. Hade verkligen bra långhårade och tex. Blev bra vänner och hon lärde mig en hel del. Tyvärr var Milla född med hjärtfel och avled 2008 :-/
Med henne dog mycket av min lust och därefter gick det nedför med mössen. Men nu tar vi nya tag.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har haft katter en väldigt stor del av mitt liv, provade också på kanin och hamster men det blev inte långlivat av olika anledningar. Möss hade helt gått mig förbi förrän jag praktiserade på en zoobutik när jag var 26. Jag blev ärligt förvånad över att möss kunde has som husdjur! Men det tog inte lång tid förrän jag blivit smått förälskad i dem, det allra bästa är deras nyfikenhet tycker jag.
Det tog ett par månaders försiktig bearbetning av sambon innan jag fick ett ok till att köpa mina två första möss, två vita rödögda tjejer, Chili och Zera
. Än så länge har alla mina köpta möss kommit från djurbutik, i början av ovetskap och sedan pga. svårigheter att hitta uppfödare. Men nästa gång det blir dags att köpa mus ska jag verkligen försöka hitta uppfödare, längtar efter en satin och kanske en krullis
.
Uppvuxen på en kennel (Bichon Frisé, Löwchen men främst Irländsk Varghund) som först nu har lagt ner (30+ år har den funnits…) så intresset för utställningar och uppfödning finns inom familjen och var något jag växte upp med. När jag var 13 ville jag ha något eget smådjur och valet då föll på gerbiler (även om jag tittat på möss före det). Måånga år senare skaffade jag två möss från en djuraffär men jag kan inte säga att jag blev helt såld där. Två springiga honor var det en agouti och en black tan små & svensktypade. Det var inte förän förra året då jag fick mer intresse för färgavel och typen på möss så samma variation inte riktigt finns bland gerbilerna även om jag fortfarande föder upp dem idag. Skaffade ordentliga väluppfödda möss i början av året och gick med i SVEMUS sen efter det har det tagit ordentlig skruv 
MvH Tsunamis
:)
// Adam 
- Paraxona`s ~