Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 2146 ggr
Bumsibum
0

stor knöl :'(

Hej min ena mus har en stor knöl. På benet/bröstet. Hon äter, dricker, klätrar, leker, tvättar sig precis som vanigt. Så verka inre lida utav den. Hon är ca 9-10 månader… Och tycker om att vara hos en, verkar inte ha ont iheller. Hon lever alltså som vanligt trots denna knöl. För något år sen fick en av minna råttor jag hade då liknande knöl. Jag var hos djursjukhuset med den…. Och den fick somna in men den var ju gammal…. Över 2,år. Min mus som de handlar om nu ör bara 9 max 10 månader. Jag tror dock inte att ett sånt litet djur klarar en opreton…. Eller att bli sövd. (I alla fall när man kollat djursjukhuset/djurakuten på tv, så e de ofta fåglar,Marsvin med mer som vetrenären menar på att djuret kanske inte klarar av narkosen). Så vad hade ni gjort? Åkt in med henne (för avlivning) eller haft henne kvar till "narturlig död" ???

Velinga1984
0

Mina möss med tumörer avlivas när tumören blir ett bekymmer för att leva ett värdigt liv enligt mig. De har varit allt ifrån 7 månader och uppåt.

En naturlig död hoppas jag att de gamla gör när tiden är inne, min gamle vän på 2 år och 1 månad. För nu är han gammal, tappar hull och långsamma steg. Tror att han kommer lämna mig innan årets slut Gråter

Bumsibum
0

okej, har de blitt stora ? knölarna alltså (eller tumörerna?)
min har haft sin i ca 1 vecka nu… men lever som sagt som vanligt och inget krongel hitils.

möss kan ju bli agresiva/börja bitas om de lider… men de gör hon inte, så tror inte hon har ont…plus är de sjuka sitter de mest i ett hörn men de är ju liv på henne Glad. Ca hur gammla har din mus/dina möss vatt när de börjat få en sån knöl? (tumör)

aj då.. :( de tråkiga med djur är att man måste gå igenom allt sånt Rynkar på näsan, tur att man har bra minnen i alla fall med de små liven, när de försvinner + massa foton och nån film. tack för ditt svar Glad

Grodan
0

Tråkigt. Så tråkigt att relativt unga möss får tumörer.

Du kan inte göra så mycket utan att ta bort henne när knölen blir ett besvär för henne. Knölen är ett besvär när den blir så stor att hon inte kan röra sig normalt.

Du kan känna om den sitter i juvervävnaden (dvs löst i huden) eller om den sitter på muskler och har "kompisar" - då sitter den mer hårt och är knölig samt har förgreningar hit och dit. Den sista är lite mer allvarlig och du måste ha koll på musens kondition. Det kan snabbt gå nerför, dvs musen blir mager och allmänpåverkad.

#2 Nej, jag har aldrig träffat på en mus som blivit aggressiv för att den haft en knöl eller varit sjuk.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bumsibum
0

#3 ja de e sååå trisst!! :(

okej, då har jag henne kvar tills jag tycker den är besvär för henne.

tack jag ska kolla de! Glad, trisst att sådant ska förekomma.. Rynkar på näsan.

ne, samma här, men bara tänkte att de kunde va så?!
fast nu vet jag att de inte är så. Tack för svar Glad

Bumsibum
0

har bara hört så mycket om möss o råttor att "bits de mår de inte bra" därför kag skrev så… Skäms

Grodan
0

#4 Skrattande Däremot när du känner igenom en mus som har ont eller tar för hårt så kan den säga ifrån… men det är ju en annan sak… och inte supersupervanligt

Bumsibum
0

okej! Glad.. men ca hur stora har knölar blitt som ni sett ?
jag ska se om jag kan lägga in bild.. filmade henne innan idag..den är rätt stpor, men förstår inte hur de kan leva vanligt me en så stor knöl.. ska se om jag kan ta in filmen! Glad

Bumsibum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

filmen ville inte gå Rynkar på näsan men foto… som sagt rätt stor…,,,fast inget som stör.. (än)

Bumsibum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hon klätrar lite här! Glad

Muszimba
0

Jag är ledsen för din och hennes skull, om hon var min skulle jag låta henne få somna in då det sitter så illa till. Kram på dig.

Bumsibum
0

ja de e jag med.. Rynkar på näsan tack ska du ha, kram!

Muszimba
0

Jag vet PRECIS hur du känner dig då jag haft möss som fått stora knölar och jag har låtit somna in så de inte behöver lida mer än nödvändigt.

Bumsibum
0

ja, de e inget skoj! Gråter de som känns e ju att hon enbart är ca 9-10 mån… (köpte henne mitten av maj då var hon ca 10 v)

Grodan
0

Ser på bilderna i #8 och #9 att knölen redan väldigt stor så det är tyvärr nog dags att låta henne somna in.

Minoth
0

Har en mus hemma som fick en knöl nu för ett tag sen.Den kom EXTREMT fort. Den är kanske halva de där.  Likadan.

Den har slutat växa nu och lilla papaya är pigg och mår bra. Jag kommer låta henne leva tills att jag ser om den börja växa igen eller om hon mår dåligt. 
Än så länge är hon riktigt pigg och har livglimten i ögonen :)

Hon är också precis 9 månader…

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Minoth
0

Vart kommer din lilla mus ifrån ? Ganska lik min papayas syskon om jag inte minns fel

Grodan
2

#15 Ja, vi gör ju olika. Själv avlivar jag möss med knölar innan de blir stora och innan musen hinner lida. Och jag rekommenderar ju även det till TS, eftersom hon är här och söker råd och hjälp.

Ett problem med möss är att de döljer sin svaghet, sin sjukdom i största möjliga mån. Det är deras natur. Så vi kan egentligen inte veta hur de egentligen mår förrän det blir fullständigt synligt för oss. Därför väljer jag att ta bort möss med tumörer strax innan knölarna blir för stora.

Minoth
0

#17 jo jag håller egentligen med. Men tycker ändå de syns på något sätt i ögonen och beteendet ganska fort om de är dåliga. 
Men det är ändå rätt… Jag kommer ta bort min musa snart. Den är verkligen inte så stor som den på bilden där.

Grodan
1

#18 Ja, jag vill bara inte låta det gå så långt faktiskt. Att jag ser att musen mår dåligt.

Bumsibum
0

detta gick skitfort… över en natt typ.. kan hända att de avtt en mindre knöll i början som man knappt märkt..sen den 16 november såg jag en knäl lika rund som en gammal kopparfärgad 50 öring typ.. sen nu e den som bilden (tagen idag) så de går fort Rynkar på näsan….tror me de känns som avlivning… GråterGråterGråter… de e svårt o "få in" bara när de e en pigg tös ändå och bara 9 månader GråterGråterGråter….

Minoth: hon är köppt hos en uppfödare i skåne.. (vid hässleholm) även hennes 2 systerar jag har är från samma ställe (ja så klart annars hade de inte vatt systrar)

grodan: jag mins i våras när du sa "skaffa minst 3 st fall en går bort tidigare än de andra" nu 6 månader efter sitter jag här med snart bara 2 st Gråter tur jag löd ditt råd.

Minoth
0

#20 min kom också över natten typ

Bumsibum
0

ja, hemskt.. Obestämd

Grodan
0

#20 Vad bra att jag sa så. Det är något vi kallar "3-mus-regeln"… fritt översatt från "3-rått-regeln", tror det var Eva Johansson som myntade det… hm oviktigt vetande men i a f

Tumörer har jag själv varit ganska befriad från i många år. Men så tog jag in massor med nytt blod. Möss utan stamtavla, möss från uppfödare som avlar mer på utseende än hälsa. Precis som alla andra de senaste åren i Sverige. Och därför har vi nu detta bland annat.

Mössen har låg livsålder (beräknad livslängd 1-1,5 år), svagt immunförsvar och ev flera spännande bakterier som gör att kroppen går på högvarv.

OBS!!! detta är mina teorier!

MEN man kan vinna mycket på att ha strikt avskildhet för nya djur i 6 veckor, då risken för att ta in tumörvirus då minskar. Tumörvirus anses vara en vanlig orsak till att möss och råttor så ofta får tumörer.

Och så får vi jobba på livslängd och hälsa. Och möss som fått tumörer bör man inte avla vidare på.

Typ.

Bumsibum
0

jaså du! Glad

ok, de e synd de ska bli så Rynkar på näsan, jag har i alla fall haft 6 fantastiska månader med henne.. och de är ju ändå alltid något. Fast jag AVSKYR detta med djur alltså! GråterGråter…. när de ska lämna en! eller har lämnat en.. Gråter de är de som är de jobbiga… uch.. men ändå klarar man inte av att vara utan.. Glad de är ju STOR glädie me dom med medan man har de!! Glad

Chilizera
0

Vilken passande tråd (tyvärr)! Jag har en mus som alldeles nyligen fått en knöl, också över en natt som ni beskriver det. Har funderat på vad /om jag borde göra något. Knölen är i alla fall inte alls lika stor som den på bilderna här och hon beter sig som vanligt, så jag låter det bara vara för tillfället då.

Bumsibum
0

naaw ja de e synd de ska gå så fort! Rynkar på näsan, idag kl 18.45 så ska vi in med henne, då ska hon få somna in ! GråterGråterfast bäste för henne! de är så man får tänka! Glad.

Muszimba
0

Styrkekramar till dig. Hon får det bra i mushimlen.

Grodan
0

#26 Rätt tänkt. Tänker på er nu. Klockan är snart 18.45

Bumsibum
0

# 27 tack!! kram

#28,  tack, de gick bra och nu har hon de bra! Glad