Cancer-knölar
Tyvärr är tumörer ganska vanligt på våra tammöss, det är ett av mössens gissel.
Det är aldrig roligt när ens lilla vän blir sjuk och man måste ta steget till avlivning i förtid. Att låta musen dö av sin tumör, är djurplågeri. Människor får dö av sin cancer, men cancer i slutstadierna är mycket mycket smärtsam (!!!) och människor får mycket höga doser morfin och smärtstillande för att de inte ska plågas på ett omänskligt vis.
Cancer känns inte i de första stadierna. Inte hos människa och knappast hos musen heller. De första små knölarna man ser, orsakar inte smärta. Med "små" menar jag upp till en ärtas storlek.
När det börjar göra ont, törs jag inte uttala mig om. Det kan var lite olika beroende på var och hur knölen sitter.
Det gör ont i OSS att missta, ont att förlora sin vän, dubbelt ont att behöva ta beslutet. Men älskar vi våra möss, är det ett beslut vi MÅSTE ta, för våra små vänners skull.
Inte ska DE lida, för att VI inte klarar vår sorg?
Möss visar inte när de är sjuka eller har ont - inte förrän de är så påverkade att de inte längre klarar av att dölja det, och då har det gått långt.
Tillåt inte en tumör att växa sig stor! När den börjar passera en ärtas storlek, är det dags att ta farväl.
Det finns ingen human anledning att vänta längre.
(men man kan även kolla upp att det verkligen är en tumör och inte en absess eller något, för dessa kan gå tillbaka, lura bara inte dig själv att hoppas, på musens bekostnad)
Tumör-tråden? 
Skriv gärna era erfarenheter. Bilder?
Själv väntar jag lite längre än en ärtas storlek, men den får aldrig övergå storleken för hasselnöt med skal. Det tycker jag är för stort. Sedan beror det på om det är en juvertumör eller en annan tumör. Juvertumör kan man ofta låta bli lite större, medans andra tumörer som sitter på muskler eller organ verkligen inte får suga musten ur musen. Dessa kan också vara svåra att upptäcka i tid. Sedan finns det ju en mängd olika tumörer som inte syns.
Hjärntumörer t ex. De kan visa sig som att musens ena öga buktar ut… Så fort man ser detta bör man ta bort musen anser jag.
Tack för bra tillägg, Grodan. Och ja, "hasselnöt" är fortfarande ok storlek.
En viktig aspekt är ärftligheten.
Jag anser att man ska stoppa aveln på ungar undan en hona som gått i avel och får en juvertumör i ung ålder (vad är ungt? allt innan 1,5 år tycker jag är ungt).
Man bör också kolla i hanars stamtavla hur gamla deras föräldrar blev. Vad dog de av? Och ställa sig till om det verkligen är sunt att avla på djuren.
Så länge vi stressar i aveln och avlar på unga djur hela tiden gås viktig information förlorad. De som förlorar på det är ju sällskapsmusägarna. De som vill ha möss länge. De tror ju att uppfödare är seriösa. Så jag anser att det är dags att ta lite ansvar.
Du har rätt Grodan. Som vanligt. 
En annan fråga om tumörerna är: vad menas med ärftligt? Ibland är det genetiskt ärftligt, ibland är det cancervirus som sprids från mor till dotter (eller far till avkomma?)
Hur kan man skilja på de olika varianterna? Och kan man få bort virusvarianterna, på nåt annat vis än genom vaccination, haha (får gå till husläkaren med min unga musflicka och be om en spruta Gardasil.)