Lite tips? :)
Hej!! Är ny inom det här med mus. Känner mig himla sugen på att skaffa mig Engelsktypade möss!! Någon som har den typen? Tankarna och fantasin flödar kring ämnet :) Ska bygga en egen bur som ska sitta på väggen har jag tänkt med en dörr som är ett gammalt fönster från början. Jag har haft råttor så det ämnet är jag orienterad inom. Så nu undrar jag lite om det är ungefär samma skötsel och så tro? Lite tips tas tacksamt emot :) Även bilder på burar och inredning. Hoppas jag får lite tips/info :) med vänlig hälsning/ Rebecca
Hej BellaDonna2 och välkommen hit!
De flesta har Engelsktypade eller korsningstypade mellan Engelsk och Svensk.
Jag föreslår att du läser några Artiklar, söker på sajten efter andra trådar där man jämför möss med råttor osv.
Lästips:
- Inför musköpet (artikel)
- Vad skiljer råttor från möss (tråd)
- Från råttor till möss (tråd)
Ok tack! :)
Vart bor du någonstans? Du kanske vill komma och träffa möss och se lite hur dom är och fråga mer personligen.
:) Jag har lite bebisar att klämma på här hemma med.
Jag finns i göteborg. Hör av dig via PM om du vill
Och de artiklarna grodan skickade är jättebra 
Medarbetare på Burfåglar och Undulater
Jag skulle vilja tipsa om att du noga väljer ut vilka djur du vill ha som sällskapsdjur. Då inte via foto, utan via hur duktig du anser uppfödaren är i sitt avelsarbete, hur stamtavlan ser ut (hur länge lever/levde djuren och vad dog de av) samt att du kan få hjälp att välja ut friska och trevliga individer om du känner dig osäker.
Jag vet inte hur många som blivit intresserade av möss via alla härliga foton på nätet och sedan blir besvikna när de får hem djuren. Även från etablerade uppfödare. Nu är det visserligen djur och man kan inte veta om det djur man som uppfödare säljer kommer att leva 3 månader eller 3 år, men vi kan inte blunda för att våra möss idag är väldigt sjuka.
Så var noga när du väljer djur. Fråga mycket. Får du inga svar eller svävande svar, välj en annan uppfödare. Det finns sååååååååååå mycket möss, finns ingen anledning att ta första bästa.
#4 håller med grodan, allt bäst åka hem till någon, prata, träffa mössen osv :)
Medarbetare på Burfåglar och Undulater