Mus iFokus

Mus

Etiketterbeteendehälsaskötsel
Läst 972 ggr
Digitalis
0

"Var är mina möss?!"

Okej. Man lyfter hyddan, lådan, kollar under träbron i hängtunneln och i toarullen. Inga möss. Ingen av dem. "Var är mina möss?". Hjärtat rusar. Man minns burstädningen igår och äggkartongen man slängde. Men givetvis såg jag mössen i buren efter detta också. Har de trillat över kanten på den öppna buren? PANIK! Sedan ser man att tidningspappret lyft lite i ena hörnet, och när man viker undan det ser man två små svansar. Jag är fortfarande skakis.

Nå, vad har ni för liknande historier om era små?

//frida

Grodan
1

Haha… *känner igen*

Jag tänker dock bara på en vän som faktiskt just nu krälar på golvet sedan ett dygn och letar efter en hane…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Sync
0

Själv glömde jag att jag tog upp mina möss och satte dom i min säng så jag kunde städa buren, men så ringde någon på skype som jag pratade i fem minuter.. Sen kom jag på att jag skulle städa buren. Gick fram till buren och letade efter mössen så att jag skulle ta ut dom.. Mitt hjärta stannade kändes det som. Sen kom Steve fram vid säng kanten bredvid mig och då kom jag på det… Usch säger jag bara! Skype är farligt! XD som tur är så sov mina möss alltid i min säng under kudden. :)

// Adam Cool
- Paraxona`s ~
Kolla gärna in Mus.ifokusHjärta

zickan
2

Eller sätter in burarna i fel ordning efter städningen. Blir paff och rädd att två hanar hamnat i samma bur, när man ser fel hanes huvud sticka ut i en "annan" hanes bur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

ales
1

Ja det där har precis hänt mig men har dock inte hittat den försvunna busen än. Började med att jag & min dotter städade & gosade lite med dom killarna i söndags kväll & då var alla där som vanligt. I måndags var en sorgens dag så då blev det bara att fylla på vatten å mat till djuren,så jag såg inte om han va i buren eller inte. igår efm/kväll tog upp buren på bordet & öppnade locket som vanligt & alla rusar upp för att utforska & gosa lite. Efter en liten stund så ser jag ju att Cham inte kommit ut så det var att kolla husen rör osv men ingen mus. Blev skräckslagen för jag trodde då att han låg död någonstans, blev till att hälla ut allt & kolla men inte heller då hittade jag honom Rynkar på näsan Han har fortfarande inte synts till & jag är så förtvivlad att han är borta Gråter

Digitalis
0

Åååh, ales :/ Håller tummarna för att han kommer till rätta!

//frida

Grodan
0

#4 Om jag bodde närmare hade jag redan varit hos dig och vänt upp o ner på ditt hem i sökandet…

ales
0

#5 Tack, känns just nu som om många tummar behövs för att hitta honom.

#6 ååå ja dumma dig att jag bor här å du bor där Flört

Banankaka320
4

Hade en gigantisk råttbur, och smuglat hem en liten mus utan att mamma visste om det. Bodde på internat, så jag och "Jerry" kom hem varje helg och jag fick ABSOLUUUT inte ha smådjur för mamma.. En dag bråkade vi och hon kom inspringades helt galen och arg ich sprang fram till råttburen och skrek "JAG VET ATT DU HAR NÅGOT DJUR DÄRINNE!!!" .. "Nej pucko! Kolla själv!" (Smuglat in mååånga smådjur när jag bodde hemma!) Där stod mamma lääääänge och skådade men hittade ingenting och gav upp och sa att hon skulle släppa ut djuret om om hittar det (tomma hot.) Sprang fram till buren efter hon gått och letade efter musen och där under alla rivna tidningspapper låg han helt nyvaken! :D

Banankaka320
1

Och häromdagen hade jag Edgar på axeln och då ringe en vän och jag gick runt lägenheten och pratade om minnen och möss.. MIN MUS!!! VAR ÄR MIN MUS!? Lägger från telefonen och springer runt och letar, hade varit på toalettrummet så jag trodde det värsta! Men kollade sen i buren och där var han!!:)

vevve89
0

Kul å läsa!

[Iyen]
0

Hehe min pyret försvann i 1,5 h i förra veckan. Hörde henne, visste ungefär vart hon va. Men vardagsrummet ser ju ut som en lagerlokal så det vart en del grejer att flytta för att lura i rymmlingen i den hyggligt nyinköpta städburen igen :P Mycket stressande. Nr 7. Jag förstår att ni e oroliga. :/ håller tummarna.

Velinga1984
1

Det enda är att jag reagerar varje gång jag går in i sonens rum och ser våra terrarium stå öppna. Tanken varje gång "jaha, undra hur många som är på rymmen". Tills det faktiskt slår mig att de står tillfälligt i labbburar i vardagsrummet. Alla möss som ställdes ut på minnesutställningen står i vardagsrummet i karantän, inte för att de hade något utan att det förekom på utställningen som jag inte vill ha runt bland mina möss.

Tsunamis
1

Hihi ja när det gäller små musungar och gerbilungar har jag definitivt tappat bort dem i buren x antal gånger.

MvH  Tsunamis

ajanki
2

Åh, ales hoppas du hittat honom nu!!

Jag känner igen det mesta ni skrivit, man blir så rädd, så rädd!

Städade en bur med mamma mus och hennes 3-4 veckors bebisar. Satte dom i en annan bur under tiden och när jag skulle sätta tillbaks dom så fattades en bebis…jag hällde ut allt i extra buren, letade på golvet som en galning men ingen bebis…satte mig på sängen och deppade när jag ser hur skräpet i soppåsen rör sig…jag hade kastat bebisenFörvånadmen oh, så glad jag blev när jag hittade den helt oskaddSkrattande

Minoth
0

#14 hahaha sånt är ju bara för hemskt ju :D  men lite roligt i efterhand

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Wand
0

Detta fenomen har aldrig hänt mig med mössen, men med mina guldhamstrar. Dessa var mästare på att smita ur buren och varenda gång jag inte hittade dem så trodde jag självfallet att det var just det de hade gjort. Oftast hade de dock lyckats gräva ner sig riktigt ordentligt under burmaterialet och jag hade varit för dålig för att kolla. Paniken känns väl igen. Obestämd

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Minoth
0

Jag har själv letat efter möss några gånger som grävt ner sig när dom haft mycket hö och strö i buren. 

Grävt runt som en dåre och tänkt VAR F*N ÄR DOM?!?!?!?!

då ligger dom där och trycker helt stilla haha

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

Grodan
8

En gång… *host*

så tog jag med en kull råttbebbar till Ale. Vi umgicks med dem och vid en test så avgjorde jag att två honor inte var lika bra som övriga. Jag satte dem i en tygpåse på bordet medans jag kollade vidare på de övriga.

Sedan blev det lite stress när parkeringstiden tog slut och jag rafsade ihop mina saker och åkte hem de ca 13 milen. När jag kom hem räknade jag råttbebbarna och det saknades två…

De satt i tygpåsen på Ales köksbord…Förvånad

och där sitter de än… Flört

Grodan
0

Kul tråd, mera berättelser vill i a f jag läsa - så skriv nuTungan ute

[Iyen]
1

i skrivande stund vet jag till hundra att mössen är i sina burar….

Men hamstern…. är i skrivaren.. har varit en stund…

tips någon?

UlrikaD
0

#20 Ta någon mat som luktar gott, typ köttfärs eller liknande och värm det lite så det verkligen luktar mat och sätt framför öppningen. Det brukar locka fram dem när man vet var de är.

[Iyen]
0

har inga köttprodukter med är torrt hundfoder

UlrikaD
0

Då blir det en tripp till närmaste affär:)

En liten barnmatsburk med spaghetti och köttfärssås är utmärkt medel att locka fram rymmare med.

[Iyen]
1

Vi fick fatt i han…. skrivaren är dessvärre… död

Obestämd