Om Musar?
Hej! Är på G att skaffa en mus men då är frågan… Vilka krav finns för musar?
Måste dom leva mer än en?
Vad ska dom ha för mat?
Vad ska dom ha för bur?
Kan man ha olika färger på sina 2 möss om dom nu ska vara mer än 1?
Kan dom 2 mössen komma från olika uppfödare och paras ihop?`
Med mera…
MVH
terrorin Alive

Möss kräver dock lika mycket uppmärksamhet som en hamster. Måste jag väl säga som har båda delarna:)
Så det är dumt att byta ut det ena mot det andra för det blir inte mindre jobb.
Hej terrorinAlive!
Jag föreslår att du söker på sidan för att hitta svar på dina frågor. Det här är frågor som ställs ofta och därför har vi Artiklar utformad just för det - dvs som svarar på nybörjarens nyfikna frågor.
- Vanliga frågor angående möss
- Hjälp jag har blivit med mus
- Inför musköpet
- Mina möss är så rädda
- Se skillnad på mushona och mushane
- min mus får ungar
- vad man bor tänka på som nystartad musuppfödare
Kram
/Grodan
hej ulrikaD! Jasså så du har båda? Jag tänkte skaffa en mus när alla mina hamstrar är borta… Hade alltid möss som liten men reglerna lär ju inte vara detsamma som år 1997 och detsutom inte om den kom från djuraffär som mina gjorde.
Grodan, tack! Hade missat det…
MVH
Therese
Måste dom leva mer än en?
Måste och måste.. Ja, honor måste bo minst två och två, de trivs inte ensamma. Hanar bör inte heller bo ensamma, men oftast fungerar de inte med andra hanar, så om man inte vill ha bebisar så får man ha den ensam :)
Vad ska dom ha för mat?
Vete, havre, korn, råg, nötter, fröer, kött etc.
Vad ska dom ha för bur?
Det väljer man själv, men jag föredrar akvarier :)
Kan man ha olika färger på sina 2 möss om dom nu ska vara mer än 1?
Haha, ja, det kan ju vara bra så man ser skillnad ;)
Kan dom 2 mössen komma från olika uppfödare och paras ihop?`
Honor, ja :)
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus
hej tack, läste på i 2 timmar nui :) Så nu visste jag svaret till allt :)
Men jag har en tanke… Som jag undrar lite över:
Om jag köper en hona och en hane och kastrerar en av dem så borde det ju gå kanon att ha dem ihop? För jag vill absolut ha en hane men jag vill inte att han ska vara olycklig… :(
Jag kontaktade en djurklinik för att fråga om det ens var möjligt så vi får vell se :)
Men det borde vell funka? Eller?
MVH
Therese

#3 Har haft möss längre än jag haft hamstrar:)
Man kastrerar inte möss. Antingen testar man att ha två hanar ihop, och har en bur extra ifall det inte skulle funka. Eller också satsar man på honor helt enkelt.
Det är otroligt små djur med en livslängd på ca 2 år. Man söver inte gärna så små djur om man inte absolut måste.
Anledningen till att jag skrev att möss och hamstrar kräver lika mycket är väl för att du har skrivit att du säljer alla hamstrar akut pga att du är sjuk och inte orkar. Ville bara då säga att möss kräver lika mycket om inte mer än en guldhamster.
Medans hamstrar är vakna kvällar och nätter är en mus vaken även dagtid. Ska då dessutom ha kanske en ensam mushane så kräver han ju en hel del sällskap för att inte sitta där och ha tråkigt.
Hej! Nej som jag just skrev i mitt presentationsinlägg så kommer jag inte köpa någon mus förns alla mina hamstrar är borta och jag känner att jag klarar av det…
Just för att jag vet hur mycket tid det tar med dom här djuren…
Just nu letar jag bara upp fakta så gott jag kan för att göra mig en bild av vad det innebär att ha en mus, det är vell bara bra? Men jag förstår att du missförstår det eftersom du hänger på både hamster och mus här iFokus.
MVH
Therese

Ok, då förstår jag. Har inte läst det andra inlägget.
Men planera då för antingen honor ihop eller en till två hanar.
Jag har hanar som bott tillsammans fredligt i hela sitt liv, men jag har också haft hanar som inte kunnat bo tillsammans efter 6 mån ålder.
Hej! Okej men det finns där nu iaf. Förstår att du blev lite misstänksam där, det skulle vell vem som helst bli…
Jag säljer alla mina hamstrar för att det är omöjligt att ha dem kvar i min livssituation, men jag ska behålla en och det är Paul. Och paul och jag har kommit fram till att han kommer bli en mus i hans nästa liv…
Skratta hur mycket ni vill men jag tror starkt på återomfödelse och jag och paul har något unikt tillsammans och jag vill inte bara släppa det efter han dött. Så då ska jag köpa honom igen, som mus. Vi kommer hitta till varandra igen. Tro mig.
Jag köpte mardonius parilis acuticonus tusenfotingar 9 stycken bara för att få tag på paul. Sen dog han som tusenfoting och blev till hamster sen blir han mus…
Både en kropp och en svans som påminner om dom båda.
Lite knäpp är jag vell, men det kanske är orsaken till att jag inte kan ha 22 stycken hamstrar.
MVH
Therese
Nej nu trollar det i trollskogen!
MVH Viktoria S
- Sajtvärd på Agility Ifokus

Therese är inget troll. Varit aktiv på hamster förut.
Nu läste jag presentationen och hänger med lite mer.
Jag kan tro litegrann på rekarnation, men jag har svårt att tro att man kan bestämma var, när och hur ett liv skall återfödas…
Haha vad söt du är!
Jag försöker intala mig det samma med min älskade gamla kanin so mär 8,5 år nu och börjar bli för gammal. Hoppas hitta honom som ett annat djur eller en annan kanin!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
:)
Jag tror på krettsloppet utan själ (träd osv) hjälper kretsloppet med själ (människor osv) att få naturens gång till att falla rätt till varandra :)
Men tro inte att man alltid behöver gilla det man blir tvungen att inse; "Köp 9 stycken millipedes" inte det första husdjuret man vill ha är en dubbelfoting som kan leva upp till 10 år och bli hela 32 cm långa. Tur att jag var så värdelös på att ta hand om dom så dom dog. Jättesvårt att hitta fakta om hur man tar hand om sånna djur faktiskt! Men även fast dom äcklade mig och gav mig mardrömmar nästan varje natt så tog jag hand om dom så gott jag kunde :)
MVH
Therese