Grenar och kvistar
Jag har fått för mig att grenar och kvistar som jag plockar ute till djuren ska ha ramlat av själva från träden och gärna legat ett tag så att barken lätt ska ramla av - för att inte ta in en massa konstigt som djuren kan bli sjuka av.
När jag hittat lämpliga grenar och kvistar så sköljer jag alltid av dem och torkar dem noga innan djuren får dem.
Är jag överdrivet noggrann? Kan mössen bli smittade med något?

Grenar man hittar på marken som är döda är ofta mycket mer angripna av bakterier, svampar mm än friska levande grenar är.
Själv brukar jag skura mina grenar i saltat vatten, då det tar död på de flesta mikroorganismer, sen sköljer jag de noga i rent vatten. Torkar dem skiter jag i, då de små djuren brukar uppskatta att tugga i sig den färska barken.
Oki, så nyss avsågade eller avklippta grenar är bäst.
Jag har slängt in grenar och kvistar i ugnen för att vara extra säker, men det är ju ganska små grenar då… vill jag ha större duschar jag dem i skållhett vatten ett tag. Sen får de självtorka. Tar nyligen avklippt från fruktträd och så.
Jag undrar också om mössen kan bli smittade med nåt från grenar. Har en liten paranoid tanke om det sen en av mina möss blev drabbade av en ohygglig ohyra som vägrade ge med sig. Jag hade tagit in grenar utan att ugna dem och inte sköljt dem speciellt noga och så. Vet fortfarande inte om musen fick ohyran från grenarna eller inte, men jag tar inte in grenar så ofta längre… *vågar inte*
Känner igen det där, Theriss. Därför jag undrade. Värma i ugnen var smart. Vid 130 grader dör ju allt, ägg o svampsporer etc går sönder… men börjar de inte glöda? ![]()