Musbebisar 18 dagar!
Jupp, då är sveas musbebisar snart 3 veckor! Gud vad tiden har gått snabbt. Kan tyvär inte sätta in bilder på datorn men jag kan berätta
att de är 5 bruna, 1 grå, 4 vita (några rödögda och vissa med svarta
ögon). Allt har gått toppen och ALLA överlevde :D Är så stolt över Svea
som var så duktig med sin första muskull. Problemet är att de är så
jäkla snabba och hoppar o far överallt. Försöker kolla vilket kön de har genom att få tag i dom i svansroten och på något sätt kupa handen på samma gång, men de bara bits och försöker hoppa iväg.
Någon som kan visa hur en hanes kön ser ut, och hur honans kön
ser ut. Är lite halvdålig på att se skillnaden. Ska försöka ladda upp
bilder så ni andra kan se hur fina de små bebbarna är ^^,

Oj både hoppar och biter dig så unga. Vad jag förstått av allt jag lärt mig av att läsa här inne så har du haft oturen att ha fått en kull ungar med inte någon bra temperament.
Babymöss kan vad jag läst komma in i något som kallas pop-cornsåldern och då vara lite hoppiga, men är dom av bra temperament så går det över väldigt fort. Men om dom bits, det är nog mindre bra om dom gör det, en mus ska aldrig bita om den har bra temperament. Men det kommer säkert in dom kunniga sen och kan ge dig mera råd.
När och om de är i popcornåldern är de väldigt rädda och lättskrämda så man måste vara lugn och snäll med dem. Bara ta upp dem i handen till att börja med och inte hålla fast dem - då blir de rädda och kan bitas (för att komma loss).
Jag brukar ta upp "poppiga" möss i ena handen och kupa den andra lätt över - så att de inte kan hoppa iväg - och håller dem så någon minut tills de lugnat sig. När de känns lugna lyfter jag sakta bort den överkupade handen. De flesta sitter då kvar om jag har tur, de som fortfarande är rädda hoppar iväg (bra om man håller handen över buren då). Nästa steg är att klappa på dem och ta dem lätt i svansen, försiktigt lyfta upp rumpan för att se kön. Nu vet jag i regel kön långt innan mössen är 3 veckor, men om det skulle röra sig om möss som jag själv inte fött upp.
Har jag inte tid eller ork till detta tar jag popcornmusen i svansroten och sätter den på tröjärmen, så att den kan bita i tyget medans jag tittar i rumpan vad det är för kön.

Min kompis musungar som jag var musvakt åt hamnade i popcornåldern. De bets visserligen inte men hoppade mkt. Jag hade dem i en 30x20-petbox och hade händerna i hela tiden.
Fixa nån sån petbox eller liknande där de inte kan gömma sig mer än i ströt och måste vara nära inpå dig men ändå själva kan välja om de vill närma sig. Dessutom har du mer kontroll över hoppandet om du håller dig i boxen.
Ett till tips är att hålla på mkt med mamma mus först. Då luktar du lite bättre! Och låt mamma vara med i boxen.
Jag höll på med dem i ungefär två timmar åt gången. Det tog ofta lite tid innan de mjukat upp sig. Kom bara ihåg att de måste ha mat och dryck tillgängligt.
Älskar mina stora små vänner..